STULEN SPECIALIZED ENDURO

Debbo

Aktiv medlem
Tråkigt men sant,någon har brutit sig in i mitt föråd på tomten genom ett pyttefönster 160cm upp!
En Röd Specialized Enduro Elit 29" -16 med Candy 2 pedaler och svart mudguard fram, även en liten röd cateya ringklocka.
Knappt incyklad. Köpt i höstas ?

Nedersta kabel/vajerklämman var borttagen! Vilket personen troligen försöker införskaffa!

Det som är mest skrämmande är att hur kunde någon veta att cykeln fanns där?
Ingen annan cykel stulen, eller annat.
Lite orolig om tjuven går igenom trådarna här och klurar ut var nyinköpta cyklar finns!
Är nog enda sociala media jag använt för cykeln.

Cykeln är stulen i Nacka/Älta

DSC_2276.JPG

Jag håller koll i fall han dyker upp i min butik.
Kan ju tänkas han vill köpa ettt vajerfäste.
//Patrik , Specialized Concept store.

Debbo sa:
Lite orolig om tjuven går igenom trådarna här och klurar ut var nyinköpta cyklar finns!

Skit! Beklagar verkligen. J-vligt utstuderad stöld. Hoppas den kommer tillrätta snart!

Ta nu inte detta på fel sätt, men ska man vara skyddad för cykeltjuvar i dagens samhälle så kanske man bör vara försiktig med att visa mobilnummer och e-postadress (med namn) i sin profil på Happy. Det går ju att välja att dölja e-postadress under inställningar. Möjligen har tjuven lekt detektiv den vägen och lyckats få reda på var du bor och var cykeln står.

Hoppas som sagt att den återfinns, eller annars att försäkringen ger lite plåster på såren. :-/

Senast ändrad:
Jag vill inte framstå som en rövhatt, men det borde gå att få reda på var det finns betydligt dyrare hojar på happy som är hyfsat lätta att norpa. Det låter ju som om din ändå var lite knepig att komma åt. Jag kan tänka mig att du haft oflyt, eller har du något annat av värde i det rummet som en tjuv borde ha tagit istället? En fräsig hoj är ju ganska lätt att ta reda på att den kostar en slant.

Sen är det givetvis sjukt tråkigt att man inte ska få ha sina prylar i fred.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Jag vill inte framstå som en rövhatt, men det borde gå att få reda på var det finns betydligt dyrare hojar på happy som är hyfsat lätta att norpa.

Visst, jag bara spekulerar ytterst fritt som amatörspanare.

Senast ändrad:
Johan Falk sa:
Luthman Photography sa:
Jag vill inte framstå som en rövhatt, men det borde gå att få reda på var det finns betydligt dyrare hojar på happy som är hyfsat lätta att norpa.

Det kanske inte är dom dyraste hojarna som är lättast att sälja.
Det är ju nåt på gång i nacka iaf.

Jag håller koll i fall han dyker upp i min butik.
Kan ju tänkas han vill köpa ettt vajerfäste.
//Patrik , Specialized Concept store.[/quote]

?

Ha ha, nu ska jag inte berätta om det finns mer godsaker i mitt föråd ?

Måste gå ut och ställa mig i 10 minuter och kolla!

Men ja, det känns som det var cykeln personen ville åt, skospåren vart tyvärr bortregnade igår, men någon med stora fötter var det i allafall!
DSC_2519.JPG

Konkret sa:
Johan Falk sa:
Luthman Photography sa:

Det kanske inte är dom dyraste hojarna som är lättast att sälja.
Det är ju nåt på gång i nacka iaf.

Det har du ifs helt rätt i. Snabba pengar och minst frågor får man nog om man säljer grejer mellan 10-20 000.

Nä förmodligen inte, men den som köper cykeln, lär nog göra det, såvitt personen inte vet att den är stulen.
Stockholm är nog tillräckligt stort för att cykeltjuvarna ska våga sälja dom i stan!

Johan Falk sa:
Debbo sa:

Skit! Beklagar verkligen. J-vligt utstuderad stöld. Hoppas den kommer tillrätta snart!

Ta nu inte detta på fel sätt, men ska man vara skyddad för cykeltjuvar i dagens samhälle så kanske man bör vara försiktig med att visa mobilnummer och e-postadress (med namn) i sin profil på Happy. Det går ju att välja att dölja e-postadress under inställningar. Möjligen har tjuven lekt detektiv den vägen och lyckats få reda på var du bor och var cykeln står.

Hoppas som sagt att den återfinns, eller annars att försäkringen ger lite plåster på såren. :-/

Man lär sig av misstagen, dolt mejl och telefonnummer nu!
Sjukt trist att styras av sådant!
Finns ju även en uppsjö av andra kanaler som träningssidor GPS spår osv!
Kommer däremot aldrig skaffa Facebook ?

42Hz sa:
JLarsson sa:
Debbo sa:
Kommer däremot aldrig skaffa Facebook ?

Ironiskt nog är väl facebook en av de företeelser där du bäst kan styra vilka som får se det du postar.

Har dom fått ordning på att man kan styra vem som ska se vad nu? Verkade mest vara ett lotteri tidigare...

Ja, du kan detaljstyra vem som får se vad. Rätt smidig om man orkar. Enklast är väl att sätta ihop grupper så att du t.ex. inte visar dina kollegor alla skämsbilder.

Kan det inte vara så enkelt att cykeln har synts igenom fönstret? Du kanske ska överväga att sätta ett "apgaller" på insidan i framtiden... DÅ blir det inte lika lätt. Inga blodspår i glaskrosset?

Stora fötter ser han ut att ha, en fullvuxen karl förmodligen.

Lillgammal sa:
Har du koll på cykelns id-nummer eller vad det heter? Kan alltid vara värt att lämna in sådana uppgifter till polisen

Serienummer ?
Ja polisanmälan är gjord, är ju både inbrott, skadegörelse och stöld!

Blir nog skjuttillhållarlås nu med nyckel från båda håll!
Järnstag över fönstret med dolda rakblad på insidan om någon försöker bända bort staget

NickPick sa:
Kan det inte vara så enkelt att cykeln har synts igenom fönstret? Du kanske ska överväga att sätta ett "apgaller" på insidan i framtiden... DÅ blir det inte lika lätt. Inga blodspår i glaskrosset?

Stora fötter ser han ut att ha, en fullvuxen karl förmodligen.

Fönstret är helt!
Fönstret ligger högt, så du måste stå på tå utanför för att se in.
Personen har stoppat in typ kofot mellan fönster och karm, båda hasparna i karmen har gått av, sådana dära klassiska med öggla för pekfingret, bra och veta hur taskig kvalité det är idom! Sedan öppnas fönstret uppåt, måste vara en rätt atletisk utövare.

Luthman Photography sa:
Jag vill inte framstå som en rövhatt, men det borde gå att få reda på var det finns betydligt dyrare hojar på happy som är hyfsat lätta att norpa. Det låter ju som om din ändå var lite knepig att komma åt. Jag kan tänka mig att du haft oflyt, eller har du något annat av värde i det rummet som en tjuv borde ha tagit istället? En fräsig hoj är ju ganska lätt att ta reda på att den kostar en slant.

Sen är det givetvis sjukt tråkigt att man inte ska få ha sina prylar i fred.

+1

mer en tillfällighet att tjuven fått nys om din cykel. Kanske via jobbet, gymmet, idrottsförening osv. Kommer tyvärr alltid finnas personer som har svårt att skilja på mitt och ditt...och de finns överallt!

Hoppas att allt löser sig på ett bra sätt!

SAMT!
Cred till Patrik på Specialized concept store...

Debbo sa:
Lillgammal sa:
Har du koll på cykelns id-nummer eller vad det heter? Kan alltid vara värt att lämna in sådana uppgifter till polisen

Serienummer ?
Ja polisanmälan är gjord, är ju både inbrott, skadegörelse och stöld!

Järnstag över fönstret med dolda rakblad på insidan om någon försöker bända bort staget

Precis! Lika viktigt, om inte viktigare, är att hindra tjuven att komma ut med stöldgodset. Alla mina dörrar och fönster är låsta inifrån när jag inte är hemma och vissa av dörrarna (förråd och källare) kräver alltid nyckel inifrån om de är låsta utifrån. Jag gissar att tjuven i detta fall bara kunde vrida på låsvredet på insidan och promenera ut med cykeln. Det hade inte varit lika lätt att få ut cykeln genom det lilla fönstret om dörren varit låst även inifrån.

Debbo sa:

Om fönstret inte behöver kunna öppnas, så fundera på att byta ut till fast fönster alternativt spika fast det.
Vi har fasta eller låsbara överallt.

DSC_2522.JPG

Så, har nu pimpat fönstret med byggplast och 2 järnstag.
Innervredet på dörren snurrar nu hjälplöst.

Hitta fotspår runt 2 av grannhusen, ena hade vaknat i måndags kl.4 av att någon gick utanför ?

Snubbla över en kofot runt husknuten, var jord på den, så har nog efter fönstret använts till att bryta loss den fastfrusna huggkubben som stod nedan fönstret. Fanns även nya fotspår där som borde ha fastnat på morgonens foto, kan det va så att personen saknat sin kofot ?

Alltså no offense. Men de där två järnen kommer varken göra till eller från. En välriktad spark mot dem utifrån så.

Skaffa fyrkantsrör eller rektangulärt rör i grov dimension och bulta med grövre doningar.

Eller ännu hellre, köp sådana som är gjorda för källarfönster och som har infästningar runt hela fönstret.

Vanligt idag att tjuvarna bryter loss hela karmen så kolla om du kan förstärka infästningen av den. Sen skruvar du fast fönsterbågen i karmen. De brukar inte vilja krossa glas.

cal. sa:
Alltså no offense. Men de där två järnen kommer varken göra till eller från. En välriktad spark mot dem utifrån så.

Nja, lite kommer det nog att hjälpa (förutsatt att skruvarna är tillräckligt långa). Jobbigt att sparka när fönstret sitter 1,6m ovan mark.

Nu är förvisso fönstret igenskruvat och fyrkantsstagen sitter med frallor i stomregeln, så det är klart, vill man in så kommer man in. Men inte med en spark eller bortagen fönsterkarm. Går ju alltid att ta motorsågen i väggen.
Går ju inte att göra så mycket mer än att göra det svårare i förstaläget.
Gigantiskt kassavalv är beställt, rymmer hela förådet, blir skitgrymt!
Skämt å sido, finns alltid något som är bättre, men känner mig rätt nöjd med resultatet inom ett dygn, beställa galler i rätt format tar ju sin tid.

Debbo sa:
Nu är förvisso fönstret igenskruvat och fyrkantsstagen sitter med frallor i stomregeln, så det är klart, vill man in så kommer man in. Men inte med en spark eller bortagen fönsterkarm. Går ju alltid att ta motorsågen i väggen.
Går ju inte att göra så mycket mer än att göra det svårare i förstaläget.
Gigantiskt kassavalv är beställt, rymmer hela förådet, blir skitgrymt!
Skämt å sido, finns alltid något som är bättre, men känner mig rätt nöjd med resultatet inom ett dygn, beställa galler i rätt format tar ju sin tid.

Ett par plattjärn, snabbt monterade, är vad jag skulle ha gjort också. Väntar man på den perfekta lösningen blir inget gjort.

Kom att tänka på en av farsans jaktkompisar. Polisen gjorde hembesök för att kontrollera vapenskåpet. När han sa att det stod ute i garaget mulnade polisen till, det ska stå i bostadsutrymmet, och är säkerligen lättare att stjäla i garaget då det bara är att rulla ut det osv.
När de kom ut i garaget fånstirrade polisen. Gubben hade köpt ett kassaskåp när Riksbanken stängde sin filial. Man lär ha en fullstor lastbil för att frakta bort det då det vägde flera ton... :-D

Tillbaka
Topp