Stulen: Votec VRX XS svart/blå Södermalm, Stockholm

emilh

Aktiv medlem
Min sambos cykel blev precis stulen från cykelrum vid Skrapan på Södermalm. Stölden skedde någon gång mellan 12 och 16 idag (3/5 2019).
Cykeln är en Votec VRX Pro i storlek 44/XS. 650b hjul.
Som på bilden fast med ett par SKS Raceblade Pro XL-stänkskärmar, en stor ringklocka i mässing och en svart/vit Selle Italia Novus-sadel.

Tacksam för tips.

Bilagor

• IMG_3322.jpg
    IMG_3322.jpg
    467.6 KB · Besök: 224
Senast ändrad:
BigF sa:

Något ramnummer står ju i annonsen vilket vore antingen väldigt dumt eller utstuderat smart om man räknar med att kunder inte kollar upp det, men gissar att det är för att bevisa att den inte är just stulen.

Då här frågan hur man löser det här?
Börjar med att ringa polisen, men tveksam till att det kommer leda till något.

Spännande! Om det är din cykel så borde det ju inte vara något större konststycke att få tillbaka den nu, så hoppas innerligt du får tillbaka den!

Håller tummarna för att polisen engagerar sig, annars ring en kompis som kan tänka sig "köpa den". Allt väldigt fredligt och trevligt såklart. Man borde bränna cykeltjuvar på bål, men så får man såklart inte säga.

Man ser ganska fort på annonsen om det är någon med intresse för cykling.
Cykeln står felvänd, pedalerna i fel läge.

För något år sedan bokade vi möte med en klåfingrig jäkel med polarens stulna hoj på annons.
Ringde samtidigt polisen som sa de var på väg..

Provcyklade hojen i 15-20minuter runt runt en uppenbart nervös kille och när snuten kom fram hockeytacklade de ner honom och tog med både hoj och snubben in till station..

en bra fredagskväll :-)

Givetvis oreggat nummer. Namnet Juha L verkar väl sådär också.

Otippat område by the way. Inte.

Hoppas det löser sig!

Senast ändrad:
emilh sa:
Distanscykling sa:
Tråkigt, en sådan cykel kan man tyvärr inte ha någon annanstans (obevakad) än i sin fastighet.

Om man ska behöva vara fastighetsägare så blir det inte många cyklar i Stockholm.

Dessutom räcker det inte att man har den i (eller på) fastigheten, man skall helst ha den inlåst i en byggnad som finns på fastigheten.

Saknar både lust och våldskapital för att försöka få loss cykeln från tjuven. Dessutom syns det redan på bilden i annonsen att de redan gjort en del åverkan på cykeln i försöka att kamouflera den(?), så min sambo är tveksam till att hon ens vill ha tillbaks den.
Polisen har fått uppgifter om annons och säljare samt nog med information för att upprätta en anmälan om pågående häleri.

Återstår att se om de prioriterar det högt nog för att för att göra ett besök hos "Juha".

emilh sa:
Saknar både lust och våldskapital för att försöka få loss cykeln från tjuven. Dessutom syns det redan på bilden i annonsen att de redan gjort en del åverkan på cykeln i försöka att kamouflera den(?), så min sambo är tveksam till att hon ens vill ha tillbaks den.
Polisen har fått uppgifter om annons och säljare samt nog med information för att upprätta en anmälan om pågående häleri.

Återstår att se om de prioriterar det högt nog för att för att göra ett besök hos "Juha".

Det är ju förståeligt då bolaget säkert ersätter nypriset. Ingen köper ju en votec till ordinarie liksom. Dåligt för försäkringspremien kanske :D
Tråkigt som satan. Använder man hojen mycket kanske en gpstagg vore något? Den verkar ju andas en del mitt i smeten.

Ser snarare ut som något filter för att få den mer blå på bild kanske? Smart isåfall!

Rätt lätt att lattja lite i photoshop om man vill ändra specifika färger och toner men ingenting annat på cykeln t.ex. Som sagt, väldigt lätt om man vill vilseleda och göra folk osäkra. ;D Kanske dumt att ändra för mycket dock så den inte matchar verkligheten alls. :P

IMG_3322-kopia.jpg

Jo, jag ser att färgen är redigerad i efterhand. Men de har förutom att gjort sig av med diverse delar ändrat om vid styrstam etc, antagligen med tveksam finess.

Tjena
Sökte snabbt på området och namnet då kom upp en Juha som fyller 51 snart. Bor i villa ....
Jobbar med dator osv. Ingen bra match med cykeln detta.
Sedan när man söker på den adressen får man upp en byggnad som liknar den i bilden fast den är inte en villa som hitta.se säger adressen ska vara. skumt.
Hoppas att tjuven åker fast. FUCK BIKE THIEVES!!!!!!!

Snuten sa:
emilh sa:
Distanscykling sa:
Tråkigt, en sådan cykel kan man tyvärr inte ha någon annanstans (obevakad) än i sin fastighet.

Om man ska behöva vara fastighetsägare så blir det inte många cyklar i Stockholm.

Dessutom räcker det inte att man har den i (eller på) fastigheten, man skall helst ha den inlåst i en byggnad som finns på fastigheten.

Helst inlåst i ett fastighetstillbehör, 2:1, 2:2 eller 2,3 kan kanske vara likgiltigt, ur konkurssynpunkt kan 2:3 vara ett dåligt val.

Men ja oreggat nummer och så det namnet, men surrealistiskt för en som har fått sin cykel stulen att se den uppe dagen efter, med en trevlig liten beskrivning om hur ens cykel är beskaffad. Äckliga tjuvar, gå och hägn er.

Hoppas det löser sig.
Förstår att det känns sådär att få tillbaka en stulen och lätt misshandlad cykel.
Hoppas dock äcklet åker fast.

Jag kan tycka att om cykelrummet var låst, man kanske behöver behörighet via läsare dit?Så kanske man kan förstå eventuell koppling mellan kunskap/tillträde och eventuell adress/person från annons. Mest obehagligt är ju osäkerheten om var man skall ställa nästa cykel.

Lampan satt på vid stöld. Rummet den stod i var låst och kräver passerkort, men det är tydligen långa intervaller när man öppnar och många med behörighet.

Kom fram till polisen igår men fick ingen hjälp. Cykeln sågs för övrigt nyss på Magnus Ladulåsgatan av en kompis i händerna på nån A-lagare...

Får se om det går att få fatt på den.

emilh sa:
Kom fram till polisen igår men fick ingen hjälp. Cykeln sågs för övrigt nyss på Magnus Ladulåsgatan av en kompis i händerna på nån A-lagare...

Får se om det går att få fatt på den.

Du får anmäla en kommande misshandel, och se om polisen får tid...

Om cykeln är försäkrad så skulle jag släppa det .
Inte kul att få tillbaka en cykel som kan ha varit med om vad som helst .
Kanske en god tanke med att ta bort blocketanonnsen men betydligt svårare att få fast tjuven .

M

Manurhin2 sa:
Om cykeln är försäkrad så skulle jag släppa det .
Inte kul att få tillbaka en cykel som kan ha varit med om vad som helst .
Kanske en god tanke med att ta bort blocketanonnsen men betydligt svårare att få fast tjuven .

M

Precis så jag/vi resonerat. Cykeln följs nu endast med ett intresse att få fast tjuven. Inga vidare odds för det dock.
Återstår att hitta ersättningscykel åt sambon...

Men lek med tanken att man ringer på annonsen, möts upp och sen cyklar iväg med cykeln? Eller jag menar hur gör folk vid affärer med cyklar, lämnar man något i pant?

Annars hade jag ringt på den och sen bara dragit. Tjuven får ju ändå bara ett straff som motsvarar en kafferast om ens det
:/

Senast ändrad:
NickPick sa:
emilh sa:

Det är ju förståeligt då bolaget säkert ersätter nypriset. Ingen köper ju en votec till ordinarie liksom. Dåligt för försäkringspremien kanske :D
Hmm, vaddå? En Votec gravel Apex för 14 999 är väl inte helt fel? Jag var nära att köpa en med 10-15 % Bikesterrabatt och då blir det mycket cykel för pengarna.

Tillbaka
Topp