[STULET] Columbus pinta grindsgatan, södermalm lördag 5 maj.

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Som rubriken säger. Min columbus pinta blev just stulen. Ser ni den så ring 0702655703.

Den har (hade) två flaskhållare, en kadensmätare vid baktriangeln. Helikoptertape (tjock genomskinlig tape) vid kedjestaget och där vajerhöljen nöter mot ramen. Happymtb-dekalen satt ovanpå överröret. Det fanns en hållare för Garmin Edge 500 på styret.

columbus_pinta_sida_whi.jpg

Edit: uppdaterade tidsangivelsen i rubriken *2

Edit: Gjorde lite fetare stuletmarkering / j

Edit: Lade dit bild + extra text-

Senast ändrad:
Fan vad värdelöst! Jag blir lika upprörd varje gång. Hoppas den kommer tillrätta omgående.

Jag hade den tveksamma förmånen vara med ägaren till Pintan vid stöldtillfället men inte ens Bolt toppar mycket mer än 40 km/h! Kolla runt, hjälp till på denna vakna site!
//Lennart

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Bild? Årsmodel, färg?

Det är en 2012, jag tror jag haft den i 6 veckor eller så.

Det är ju en inte helt vanlig stadscykel så finns den i livet borde någon kunna se den, jag kommer dra runt lite längs söders gator och leta nu.

Jag är ute och letar, kanske kan någon länka in en bild på cykelcitys pinta, den ser ut exakt så. Happydekalen sitter(satt) på överröret.

berleb skrev:
> Jag hade den tveksamma förmånen vara med ägaren
> till Pintan vid stöldtillfället men inte ens
> Bolt toppar mycket mer än 40 km/h!

Stölden skedde alltså framför ögonen på er? Usch, det strör lite extra salt i såren. :-(

Ja, jag var 40meter bakom. Hade jag kommit 10 sec tidigare hade han inte hunnit bfast jag tror tjuven hade koll på mig.

Senast ändrad:
grump skrev:
> Jobbigt :-/
> Hoppas en kommer tillrätta i oskadat skick.
> Jävla tjyvar!

Jag är fortfarande jävligt kränkt. Han snodde den under 30 sekunders oupmärksamhet.

Snuten skrev:
> Dags för GPS-tracker på cykeln?

Jag letade efter sådan som finns på marknaden idag, allt jag hittade var en pressrelease från smartsafety. Har någon hittat en sådan som är i produktion och för försäljning?

Rent tekniskt funkar det nog rätt dåligt dock för cyklarna hamnar väl i förråd etc och där funkar ju inte GPS;en.

http://pegtech.com/products/gps-bicycle-tracking/spybike/product-information

som sagt, dom funkar nog inte så bra i förråd men där kommer väl cykeln inte vara hela tiden, Sen beror det nog på vem som snor cykeln och hur dyr cykeln och komponenter är? Jag skulle gissa på att en dyrare cykel med dyra komponenter strippas och säljs isärplockad. Är det nån jöns/a som bara ville ha din cykel och kanske lacka om den eller bara helt kallt cykla runt på den så borde denna eller liknade trackers hitta den ganska snabbt!
Som Saabägare skulle jag kartlägga vart hen cyklar och sedan leta upp en rondell där hen cyklar och göra processen kort med hen när hen korsar vägbanan!!

Edit: genusneutraliserat inlägget.

Senast ändrad:
Misärpendlaren skrev:
> Rent tekniskt funkar det nog rätt dåligt dock
> för cyklarna hamnar väl i förråd etc och där
> funkar ju inte GPS;en.

Ibland funkar det uppenbarligen:
http://www.expressen.se/nyheter/syskon-avslojade-miljongomma/
Det räcker ju med att den får en koordinat när den stoppas in i förrådet, och sen kommer ihåg/skickar den. Sedan står de (förhoppningsvis) still.

Misärpendlaren skrev:
>
> Jag är fortfarande jävligt kränkt. Han snodde
> den under 30 sekunders oupmärksamhet.

Jättetrist. Ska man behöva låsa fast cykeln i handleden när man inte sitter på den?

Kan du berätta mer om omständigheterna? Var den låst? Hur länge hade den stått? Var det en ren impulsstöld eller något mer planerat?

boombastic skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> >
> > Jag är fortfarande jävligt kränkt. Han
> snodde
> > den under 30 sekunders oupmärksamhet.
>
>
> Jättetrist. Ska man behöva låsa fast cykeln i
> handleden när man inte sitter på den?
>
> Kan du berätta mer om omständigheterna? Var den
> låst? Hur länge hade den stått? Var det en ren
> impulsstöld eller något mer planerat?

Den stod lutad mot ett träd 50cm från bordet. Jag gick för att betala och då hade tjuven stått runt hörnet och kom fram och snodde den. Allt var över på några sekunder förutom min kanske snabbaste språngmarch med spd-sl skor någonsin. Killen hade helt klart cyklat räser förut.

Eftersom cykeln var olåst utgår antagligen ingen försäkring. Sex veckor och kanske 30 mil hade jag cykeln. 14000 fattigare.

Misärpendlaren skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jobbigt :-/
> > Hoppas en kommer tillrätta i oskadat skick.
> > Jävla tjyvar!
>
>
> Jag är fortfarande jävligt kränkt. Han snodde
> den under 30 sekunders oupmärksamhet.

Förstår att det måste kännas extra tungt att få den snodd rakt framför ögonen. Kränkt är ett adekvat ord i det här sammanhanget. :-(

En liten tankeställare till alla oss som ställer ifrån oss våra månadslönsdyra cyklar utan bevakning när vi är ute och fikacyklar... :-/

Surt. Hoppas du hittar den. Tror inte du skall ge upp försäkringspengarna helt. Eftersom du haft cykeln under uppsikt så borde försäkrningsbolaget se lite mildare på låskravet och åtminstone ge dig någon ersättning.

Fan va surt! Ibland har jag med ett litet vajerkodlås. Man kan visserligen klippa upp det med en nagelsax, men det hindrar iaf kanske sådana här stölder

silverman834 skrev:
> Fan va surt! Ibland har jag med ett litet
> vajerkodlås. Man kan visserligen klippa upp det
> med en nagelsax, men det hindrar iaf kanske
> sådana här stölder

Ja, nästa cykel ( som är en bit bort) kommer få GPSutrustning.

För några år sedan var det någon som tipsade om att när han ställer ifrån sig cykeln olåst så har han kedjan på stora klingan fram och minsta bak. Blir ju lite besvärligare att komma iväg

/Jari

När man hade snabbkopplingar brukade jag lossa dem och koppla loss v-broms kablarna nere på själva bromsen.
Bara att hoppas att tjuven gasar ut i en korsning eller ner för en backe. Win win.

Håller utkik på söder om risken än är rätt låg att den är kvar så lokalt.

Det händer att jag ibland använder min hjälm som lås runt bakhjulet. Dels måste tjuven då titta efter om den verkligen är låst eller inte och sedan tar det några sekunder att få bort hjälmen.

Har du ett signalement på tjuven?

Ang försäkringen så skulle detta nästan kunna klassas som ett rån snarare än stöld.

Senast ändrad:
Lider med dig! Jag håller utkik efter den utefter min pendlingsväg västerort-stan.

Bra tips om hur man utan lås kan göra cykeln svårare att stjäla. Nu var det inte så att cykeln skulle stå olåst särskilt länge, bara så länge det tar att betala en öl.

Jag har kompletterat min anmälan till försäkringsbolaget med bilder på var cykeln stod och hur det ser ut på platsen.

Signalement på tjyven? Så man inte sätter sig på fel person nästa gång man ser en Columbus Pinta.

Om vi är inne på sätt att förhindra liknande sekundstölder så är ett litet hänglås en bra grej att ha med sig.
Ett hänglås runt framklingan och kedjan gör åtminstone att det inte går att trampa iväg med cykeln och tar inte så stor plats att ha med sig. Man kan även sätta det mellan kedjan och ett par ekrar på bakhjulet så kan inte cykeln rullas heller. Knäppa hjälmen runt hjulet skall jag ta till mig.
För övrigt beklagar jag sorgen. Risken att få cykeln stulen är det som får mig att dra mig för att göra ärenden med cykel på väg hem från jobbet. Hoppas att försäkringsbolaget är välvilligt inställt.

Kan finnas en möjlighet till nån sorts ersättning ifrån försäkringen ifall du har någon form av "Allrisk" (kallades väl drulle-försäkring förr i tiden)... Jag sumpade en väldigt dyr kniv i skogen en gång, helt mitt eget fel.
Ett samtal på telefon och rekvisition kom i brevlådan (minus självrisk) :-)

Tillbaka
Topp