[STULNA]: Bianchi EV4 RC, Ridley Excalibur, Scott Contessa

sm6xsg

Medlem
Stulna i Göteborg vid inbrott:

Bianchi EV4 Reparto Corse, 56cm, ramnummer 221B0583 med Dura Ace system 20vxl och 105 vevparti. Dura Ace hjul. Svart lina.

Ridley Excalibur, Capa Chours/Veloce, 20vxl röd linda, 49cm. Mavic Ksyrium Elite

Scott Contessa, L, 27vxl, XT/Deore. Bontranger hjul.

Vid påträffande: ring polis, 112 / 11414, maila/ring mig gärna. Det finns en polisanmälan på ärendet. Hittelön

Bilagor

• bianchi.jpg
    bianchi.jpg
    61.4 KB · Besök: 244
  • Ridley.jpg
    Ridley.jpg
    96.1 KB · Besök: 239
Senast ändrad:

sm6xsg

Medlem
man kan inte mer än tacka för varje par ögon... bianchin svider mest, resten kan man ju köpa över disk

Rattnalle

Aktiv medlem
Stulna från lägenheten där utomhusbilden är tagen? Läbbigt i så fall eftersom jag bor några dörrar bort...

Rattnalle

Aktiv medlem
sm6xsg skrev:
-------------------------------------------------------
> nej, garaget...

Inte fullt så obehagligt men precis lika surt då med andra ord.

Jag håller ögonen öppna :)

sara.k.f

Medlem
Sara är ju på jakt efter beg hoj, så hon har kanske ramlat över en av de här, ev bianchin i o m att det finns ramnummer i förstaposten.
Lycklig ägare till en Trek Domane nu i dagarna och det var i jakten på drömcykeln som jag även såg Bianchin. Håller tummarna att den når sin rättmätige ägare till slut.

sm6xsg

Medlem
Det senaste är att den funnits på fb marketplace, men undkom upptäckt. Snacka om fräckt tillvägagångssätt. Antingen så visste den som lade upp den vad den sålde, och därmed satte ett pris därefter, eller så var hen helt borta om vad det var. 5k för denna cykel är ju skrattretande. Om någon ser den igen, snälla, kontakta polisen. Jag har förvisso fått ut på försäkringen, har en annan hoj att cykla på, men denna är en massa bra minnen med, så jag skulle väldigt gärna återse den.
Resized_20210303_220840_7246.jpg

sm6xsg

Medlem
Vet inte vad jag ska säga, fortfarande mållös!

Cykeln slank... NÄSTAN undan. TACK SARA! Som jag sade på telefon, jag har fått ett förlorat barn åter.
Till nuvarande säljarens försvar så kan jag konstatera, han visste inte vad han hade för cykel framför sig, så vi gjorde det (enligt mig) närmaste till enda rätta, han fick pengarna åter han själv lagt ut för den och jag fick min cykel åter.

Den är nu åter hos mig, snacka om en solskenshistoria!

Stumpy

Aktiv medlem
Antingen så visste den som lade upp den vad den sålde, och därmed satte ett pris därefter, eller så var hen helt borta om vad det var. 5k för denna cykel är ju skrattretande.
Vad är rimligt pris för en 15(?) år gammal aluhoj?
Kul att den hittade hem.
Hur funkar det med försäkringen när en stulen pryl hittas efter så många år? Värdet är ju inte direkt samma som när den stals.

Eapea

Aktiv medlem
Vad är rimligt pris för en 15(?) år gammal aluhoj?
Kul att den hittade hem.
Hur funkar det med försäkringen när en stulen pryl hittas efter så många år? Värdet är ju inte direkt samma som när den stals.
Jäkligt coolt att den hittat hem efter alla dessa år :D
Men priset borde nog vara ganska rimligt eller har den något speciellt samlarvärde? Komponenterna bör väl inte ha något värde i sig eller?

Juhlin

Aktiv medlem
Ja alltså, du riskerar med den här lösningen att göra dig skyldig till försäkringsbedrägeri. Cykeln är fortfarande stöldgods.
Såvida du inte fått tillbaka den via polisen, men det låter inte så eftersom innehavaren dessutom fick betalt.

Juhlin

Aktiv medlem
Det kan nog gå att klara sig undan...
Haha, ok. Då är det ok.
Det går även att komma undan med att stjäla något så banalt som en cykel. Jag antar att det gör det hela ok.
Ganska säker på att försäkringsbedrägeri har en högre straffskala kontra stöld av en cykel om det gör någon skillnad för ditt argument.

sm6xsg

Medlem
Tja, ringde polisen, undrade hur man skulle gå tillväga. De konstaterade att allt är preskriberat och orkade inte ens lägga två finger i kors i ärendet. "Cykla vidare" sade befälet.
För den delen, vadå bedrägeri när man måste köpa tillbaka ens ursprungliga egendom?

Nåväl, vad en sådan cykel har för värde, ja, det beror ju på hur man är lagd. Jag hävdar att den har ett för mig oändligt värde och med tanke på hur många som byggdes av denna sort... så är det som sista Porsche 911Turbo som var luftkyld.

Jag sade tydligt till bolaget när det begav sig, jag tar hellre en likadan istället för pengar.

Juhlin

Aktiv medlem
Du verkar inte inse vad det är som har hänt här.

Bara för att den eventuella cykelstölden är preskriberad så innebär det inte att cykeln upphört att vara stulen.

Det låter som att det var ett försäkringsbolag inblandat när cykeln stals, om du mottog någon form av kompensation innebär det att cykeln nu är försäkringsbolagets egendom.

Då du upplyst den föregående "ägaren" att det rör sig om stöldgods och han valde att sälja till dig ändå gjorde han sig skyldig till häleri.

Eftersom du blivit kompenserad av försäkringsbolaget men likväl behållit cykeln så har du begått försäkringsbedrägeri.

Det var inte helt genomtänkt att betala mellanhanden, enligt lag ska stöldgodset returneras till dig och möjligtvis hade du kunnat köpa loss den från försäkringsbolaget.

Som ni löst det går tjuven fri, och ni 2 har gjort er skyldiga till brott. Du är nu i besittning av stöldgods...

Att mellanhanden fått betalt är väl egentligen den del som upprör mig en aning, folk som inte är speciellt noggranna med vart varan kommer ifrån, saknar dokumentation men går vinnande ur affären, det göra bara våra cyklar än mer attraktiva att stjäla, du har ju själv precis erfarit hur intresserad polisen var av ärendet...

Samtidigt kan det ju uppstå en lite småjobbig situation om någon från ditt försäkringsbolag ska komma och besöka dig av någon anledning.

sm6xsg

Medlem
Ptja. Jag kan inget annat göra än att ringa polisen och fråga hur jag ska göra. Om jag ringer polisen och de säger att allt är grönt, så ser jag tyvärr inga betänkligheter i det. Kan nog hålla med om konstapeln, då det ser ut att vara preskriberad där med, även om man skulle gärna vilja vara "otrevlig" mot mig. Egentligen så förundras jag över tonen, jag inser mycket bra vad som har hänt, men jag ser inte tyvärr någon möjlighet att sätta dit någon då det ursprungliga "problemet" är preskriberat, dvs den går från att vara stulen till en vara, då inte ens polisen kunde finna akterna längre ("förutom i arkivet" - vilket de inte orkade med och var enligt dem ej nödvändigt att justera).

Om nu @Juhlin vill hålla en "trevlig" ton mot någon part i detta mål, så får du gärna hålla en trevlig ton mot lagens högra hand, som dels aldrig klarade upp målet, dels inte gräver i egna arkiv, dels ger medborgare felaktig information (om den nu enligt dig är felaktig).
Alla kan inte vara advokater och jurister, så de av oss som inte är förlitar sig i regel på polisen, vilket vi blivit itutade att göra från barnsben.

Till alla andra, jag ser detta mer som ett bra avslut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer