Stumpjumper fsr evo 2014 renovering

milnik

Aktiv medlem
[Ändrad titel, här kan det spåra ur.]

Så efter en lerig helg i Järvsö samt 2 år av hårdkörning har jag plockat isär min Stumpy i atomer. Tanken är att byta lager, alla vajrar, lufta bromsarna och serva dämparna och höj-och-sänk stolpen. Totalservice nästan. Med tanke på att alla lager ser ut enligt nedan, så är det på tiden.

0.02.01.3e0f5c05cbd44b97de786aeb709dc220076eab1c498c10a83a502dd6a77ad2d6_full.jpg

Problemet är att jag hittar inte en förteckning över vilka dimensioner lager jag ska köpa. Jo, jag kan knäcka ut alla lager, mäta dem och beställa nya eller köpa en färdig kit, men det råkar finnas ett ställe som säljer lager på samma gata som mitt jobb och jag är otålig.

Nån som vet var man hittar en lista på vilka lager man behöver för vilken Spesh ram?

Senast ändrad:
Såg lite roliga länkar till hemmagjorda verktyg med expanderskruvar där, men måste ha missat den pdf:en. Tack för tipset!

FSR manual 2014:
http://service.specialized.com/collateral/ownersguide/new/assets/pdf/0000017543_R3.pdf
Enduro manual 2014:
http://service.specialized.com/collateral/ownersguide/new/assets/pdf/0000037545_R2.pdf
Command post manual 2014:
http://service.specialized.com/coll...nd-Post-BlackLite--ENG--Instruction-Guide.pdf

Så hittar inget angående vilka dimensioner på lager man ska ha, men det här klippet kan potentiellt spara mig lite pengar. En bearing puller byggt med en expander skruv:

Sen är frågan om jag köper ett lagerpress eller om jag tillverkar något liknande med en gängad pinne, och lite spacers och muttrar.

Ska du byta i länkaget funkar hylsor,muttrar,brickor,tving,dorn,hammare och expandern för att dra ur i bakre pivoten. Du får låna min pfpress om du pröjsar frakten med posten:-)

Efter lite hjälp från vänliga själar från Enduro tråden samt att jag helt enkelt blev religiös och bad till första bästa gud om hjälp med att dra ut mina lager så är det klart! Eller delvis....får inte bort kedjestagen från cykeln. Inte vevpartiet heller, den verkar sitta megahårt.
Expandermetoden är inte helt enkel, det krävs lite övning för att känna när klackarna på själva expanderande delen sitter rätt i lagret. Har också insett att brickan som ligger mellan de två lagren vid bakhjulaxeln fungerar utmärkt som hjälpmedel för att dra ut de mittersta lagren i lilla svingen. Sånt händer när man inte köper en bricka i varje möjlig storlek...

20160601_193322.jpg

20160601_213949.jpg

20160601_212101.jpg

20160601_220130.jpg

Fortsättningen följer när jag har lyckats dra loss bulten som håller vevpartiet ihop. Än så länge har WD40 och en massa våld inte hjälpt.

Senast ändrad:
Det var min nästa tanke...vet att det finns kylspray, men funkar det? Hur värmer man vevpartiet/kyler ner bulten effektivt utan att skada lacken?
Ni får ursäkta min hög med frågor.

Kyla som kylspray är kanske det som är mest safe att börja med, startgas eller motsvarande ger ungefär samma effekt. Eftersom aluminium (som svingen är, antar jag) utvidgar sig ungefär dubbelt så mycket som stål är en annan idé att bara lägga den i solen. Garanterat helt säkert för lacken :)

Ska inhandla kylspray idag. Jag har redan en rätt lång insexa av tysk kvalitetstål som böjer sig när jag trycker...vet inte hur mycket kraft jag kan lägga på innan den går sönder.

Ska bli intressant att höra om kylan funkar. Har själv ett vevparti som sitter dom berget. (Bild)

Bilagor

• IMG_20160521_164709.jpg
    IMG_20160521_164709.jpg
    232.8 KB · Besök: 32
Tycker expander-tricket funkade utmärkt på min Stumpjumper. Jag satte två muttrar längst ut också och drog ihop dem så jag kunde hålla emot expandern så den inte snurrade.
Hur har du gjort med vevpartiet? Sätt en kloss under armen med den bakåt och långskaft till insex-hylsan så lär det lossna.
De nedre lagren som fäster svingen i ramen heter iaf 6801 (21x12x5) på min Stumpjumper Comp Evo 29 2013.
Om du har en lokal lagernisse är det väl bara att plocka ur allt och gå dit med. Det är ju inga konstiga lager direkt. På min butik tog de så enormt hutlöst betalt bara så jag beställer nog nästa gång. Tror inte de behöver klara 45000 rpm heller som de jag köpte gör :-)

När jag skulle dra loss vevarna på en stumpy evo 2012 fick jag använda ett gammalt takräcke som förlängare, dvs 1,8m järnrör eller något sånt. Det krävde helt enkelt lite våld.

Nej. Kastar snart skiten i första bästa soptunna...

20160603_174609.jpg

Har dock lyckats dra ut alla lager förutom de som sitter i sadelröret nere vid vevpartiet.

Om ni inte hör mer från mig i den här tråden så har jag skitit i det här med mtb och börjat samla frimärken istället.

Ok då, det blir inga frimärken för mig.

@marran, tack för tipset, det fick bli ett långt rör här med.

20160603_180632.jpg

På tal om mitt vevparti, vad tycker ni om kontaktytan mellan lagren och vevaxeln. Räknas det här som slitet?

20160603_181144.jpg

Bra där!

Det ser kanske inte knallfräscht ut, men om du gör rent och stryker på lite fett borde det kunna lira tycker jag, har iaf sett värre som funkat utan knak. Kolla skicket på vevpartiet när du ändå är igång.

Ett stycke Stumpjumper. Lite sugen på att lacka om den i typ metallic lila eller knallrosa. Men ska nog sova på saken.

20160603_185713.jpg

Varit förbi Rotera idag....ska 11 st icke märkvärdigt speciella lager verkligen kosta 750kr!???
Hittade lite annat på ebay, tror ni ebay lager duger?

Jag körde kullagergrossisten sist, de höll typ en säsong, inte värt det tycker jag. Prövar enduro bearings nu, de hävdar att deras är specialgjorda för länkageapplikationer med lite rotation, återkommer om ett år och berättar om det funkar

marran sa:
Jag körde kullagergrossisten sist, de höll typ en säsong, inte värt det tycker jag. Prövar enduro bearings nu, de hävdar att deras är specialgjorda för länkageapplikationer med lite rotation, återkommer om ett år och berättar om det funkar

Jag köpte två Enduro Bearings och de höll 3 mån innan de var helt orörliga. Mailade och informerade dem och fick då två nya. De sitter i nu och har väl suttit två månader. Kollade dem förra veckan och de varken såg bra ut eller kändes bra. De håller ett tag till men för mig håller de inga år.
Då kan jag lika gärna köra Kullagergrossisten som proppas fulla med fett. De håller lika länge.
Men det är ju olika det där. :)

Edit: tillägg

Senast ändrad:
Jag har lagt en beställning hos kullagergrossisten nu. Tänkte dock öppna upp dem och trycka in så mycket fett som jag kan så får jag nog också återkomma om ett år.
Tänkte försöka använda samma expanderskruv, brickor och muttrar för att pressa in de nya lager men misstänker att det blir lättare att låna ett skruvstäd från jobbet och pressa in dem så.

Väntar också på en del prylar från ze germans, bakdämparen ska få lite kärlek den med.

20160531_120502.jpg

Har suttit och rengjort alla länkageskruvar ikväll, behöver nog inhandla loctite innan jag skruvar ihop det hela.

20160608_210732.jpg

Senast ändrad:
Funderar på att cykla lite på min epic...vad säger stilpolisen om fullface och 100mm dämpning?

Och på tal om nått totalt orelaterat, har nån en bra budget lösning till att banka ut pressfit kullager?

Kullagergrossisten levererar...dock inte helt infattade lager. Till höger en nyöppnad lager, till vänster en med extra fett.

20160613_221158.jpg

Samma expanderbult, brickor och muttrar fick tjänstgöra som lagerpress. Inte optimalt men fettar man in lagerskålarna glider dem in utan större problem.

20160613_222024.jpg

Lilla svingen klar. Det går fort nu

20160613_225443.jpg

Nästa steg är att knäcka ut vevlagret och beställa nytt.

Senast ändrad:
Schreddan sa:
marran sa:

Jag köpte två Enduro Bearings och de höll 3 mån innan de var helt orörliga. Mailade och informerade dem och fick då två nya. De sitter i nu och har väl suttit två månader. Kollade dem förra veckan och de varken såg bra ut eller kändes bra. De håller ett tag till men för mig håller de inga år.
Då kan jag lika gärna köra Kullagergrossisten som proppas fulla med fett. De håller lika länge.
Men det är ju olika det där. :)

Edit: tillägg

Det lät rent eländigt! Jag får hålla ögonen på mina då, helt enig om att man liks kan köra snorbilliga skitlager om de ändå bara ska hålla några månader

Så då...vevlagret är ute och alla lager är ipressade. Det krävdes en del våld för att få ut vevlagret, men det gick till slut.

20160614_212028.jpg

Nu är frågan, vad gör man? Köper samma som satt där innan eller är det värt att byta upp sig?
Det som satt där innan är http://www.bike-discount.de/en/buy/truvativ-pressfit-30-bottom-bracket-62187

Jag har visserligen aldrig haft några problem med det, men kanske finns det en bb som är mer tätad?

I vanliga fall är jag rätt anti slit- och slängtankar. Men i vevlagerfrågan så kör jag på billiga lager. Det går väldigt många billiga lager på ett fräsigare Hope el dyl. Samt att det är rätt lätt att byta och det billigare funkar helt okej.

Jag siktar på att få "årets långsammaste byggtråd" här på happy.

Nytt styre och bb är på väg...
Jag passade också på att byta alla packningar i bakdämparen och skruva ihop ramen. Och det jag såg var lite av en överraskning.
Originalskruven som håller bakdämparen i ramen står överst i bilden.

20160719_174440.jpg

Lite böjd? Japp. Så ni som har stumpys och har droppat till platt, kolla denna skruv. Jag tror inte att det skulle gått av, stål kan böjas en hel del innan den säger snap men för säkerhets skull bytte jag ut den.

Originalen skulle kostat 40usd plus frakt, enligt obekräftade källor på internet.
Sieverts skruv hade en liknande skruv för några kronor. Done deal. Sågar man av en liten bit gänga och slipar ner kanterna så passar allt bra igen.

Jag testar andra discipliner inom cykling än mtb...som nätcykling. Rätt bekvämt, i alla fall sett från mitt kontorsstol.

Tillbaka
Topp