Stumpjumper vs enduro?

Stumpjumper vs enduro?
Tjena, jag undrar lite spontant vad skillnaden är mellan specialized stumpjumper och enduron 29" :-)
Vad är stumpjumperns område? Enduron hör man ju på namnet eller är ja fel ute?
Ja cyklar mycket stig och en del utför och det blir mer och mer utför, ja stör mig inte så mycket på att det går långsamt på transportsträckorna utan det är nöjet jag är ute efter :-)
Är ute efter en lite trevlig diskusion om var cykel så jag kan bli lite klokare om dessa 2 cyklar

Stumpjumper vs enduro?
20mm slag fram och 25mm bak och samma gaffelvinkel.

Många verkar ju tycka att enduron passar jättebra på stigar men jag undrar om inte en stumpjumper är ett bättre val där (utan att ha hojat på en enduro), beroende på hur mycket utför det är då. Men om fokus är mer och mer utför så blir ju enduron mer rätt.

Men 140mm fram och 130mm bak är ju inte jättelite men det är ju klart, 160/155 är ju mer!

Jag tycker att mina 110mm som jag har på min Camber räcker gott och väl för Hellasskog, men då fegar jag ju ibland nerför.

Stumpjumper vs enduro?
Ja, det är ju min uppfattning iaf. Jag bytte min Stumpjumper till en Camber just för att jag tyckte att den var för mycket för den cykling jag gör i Hellas. Men skulle jag köra typ endurocupen etc skulle ju min Camber inte alls vara lika rätt val.

Som vanligt är det ju svårt att rekommendera saker till andra då det mesta är subjektivt. Många går mot mer slaglängd medan andra (som jag) går mot mindre slag.

Stumpjumper vs enduro?
Ja stumpjumper kan ju ev passa mig bra:-)
Camber är lite mer åt xc hållet eller kanske rent av xc?
Jag rullar på en merida big nine 1200 just nu men inom sin tid får det allt bli en titt på stumpjumpern, verkar högintresant för min del.

Stumpjumper vs enduro?
Jag vet inte om detta kan hjälpa men det kan i alla fall ge dig ett par till parametrar att tänka på. Jag äger en 2014 stumpjumper evo 26". Med magic mary 2.4" däck, 203 skivor fram och bak, och shimano zee bromsar har den varit den perfekta cykeln för t'ex Megavalanche banan eller Järvsö där jag körde iår.
Med samma setup har jag kört tidigare iår i Hellas och det var rätt så trögtrampat, med butcher/ground control rullar den sjukt mycket bättre.
Det jag vill komma åt är att jag tycker att däck spelar mer roll än vad 10mm dämpning gör.
Om jag skulle välja cykel nu, och det jag kunde välja emellan var stumpjumpern eller enduron, skulle det bli enduron, mest för att jag dras till lite mer stök, men man ska komma ihåg att man bor i sverige och att den längsta dh backen här är typ 15min. Det vi kör är lite köttigare xc/am.

Stumpjumper vs enduro?
Milnik-
Toppen svar, jag håller med dig med att det vi kör i sverige är köttigare xc :-)
Ja bor i dom värmlänska skogarna och det finns variation men jag gillar mer stök och ser stigar som min transportsträcka, så en stumpy eller enduro kanske skulle sitta fint för nöjets skull menar ja

Stumpjumper vs enduro?
Jag är nöjd med min Enduro Comp 2014 29" men skulle gärna testcykla både olika Camber och Stumpjumper-varianter. Antar att du är inne på Evo? Är alla Camber-varianter "rejsigare" än alla Stumpjumper FSR?

Känner att jag vill ha 29" för att fixa rötter och bara kunna sätta ned framhjulet på fler ställen i stället för att behöva lyfta det.

Bilagor

• 2015-08-01 12.04.19.jpg
    2015-08-01 12.04.19.jpg
    178.6 KB · Besök: 53
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp