Styra Command Post med framväxelreglaget

dnleriksson

Aktiv medlem
När jag stod och tittade på min cykel idag slog det mig att man borde kunna styra Command Posten med växelreglaget istället då det sitter väldigt mycket skönare till. Givetvis var man långt ifrån först med den tanken så det fanns en fin guide på ett konkurrerande forum.
Inlägget längst ner i mitt fall.

http://forums.mtbr.com/specialized/how-use-grip-trigger-shifter-operate-command-post-833915.html

På min Specialized Stumpjumper FSR Comp Evo 2013 var ju "tråkigt nog" växelvajern lika lång som Command Post-vajern så operationen är reversibel.
En tvådelad Sram-framväxel drar dessutom lika mycket vajer som en Command Post!
Blev lite skrot kvar på vänster handtag men det kan jag leva med så länge…

Nu fick jag dessutom en bra anledning att köpa en grön N/W-klinga så det kan ju inte bli bättre :-D

Edit: Det är inte riktigt rätt viktmässigt men ergonomin överväger det med råge!

Och ursäkta på förhand om det avhandlats hundra gånger förut :-)

Bilagor

• DSC_0129.JPG
    DSC_0129.JPG
    52.3 KB · Besök: 58
  • DSC_0130.JPG
    DSC_0130.JPG
    39.7 KB · Besök: 63
  • DSC_0131.JPG
    DSC_0131.JPG
    53.4 KB · Besök: 58
Senast ändrad:
Jo, speciellt när halva ligger i en låda :-)

Jag har tvådelat men det sitter en extra styrare så det går ändå inte växla till grannyn. Inte för att jag försökt alltså för vem skulle vilja det!? Men jag har sett att det inte går :-)

Har stört mig på reglaget till Command Posten sen jag köpte cykeln så det här blev mycket bättre :-)

Har gjort samma operation efter inspiration från ts och skillnaden är monumental i positiv bemärkelse. Finns ingen anledning att inte göra det om man kör singelklinga. Originalreglaget kan man stoppa långt upp i mumindalen på den som konstruerat det.

Specialized har ju fattat grejen och har släppt ett vettigt reglage som liknar KSs Southpaw, och i stort sett är ett nedslimmat växelreglage. Jag har beställt ett :)

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Specialized har ju fattat grejen och har släppt
> ett vettigt reglage som liknar KSs Southpaw, och i
> stort sett är ett nedslimmat växelreglage. Jag
> har beställt ett :)

Någon länk på vart man kan köpa ett sånt och så man ser hur det ser ut?

> Jag beställde i butik. Har inte sett det på
> nätet. Skulle nog dyka upp i mars eller så.

Satt det inte på när du köpte, eller var den helt dr0perlös?

Ja, skillnaden är verkligen enorm! Nu använder man den ju till skillnad från förr… Som sagt så ser deras nya reglage ut som ett strippat framväxelreglage så det måste ju vara bra då :-)

Operationen var f.ö busenkel. Allt som krävdes var en liten skruv för att hindra växelreglaget från att fastna i sina fasta lägen.

20141210_200718.jpg

Den lilla mässingsspårskruven till höger om fjädern är det som gör jobbet.

20141210_201452.jpg

Hifi-utrustningen fick sätta livet till i jakten på en lämplig skruv.

Postade ju min variant fulmeks-tråden eftersom jag glömt att denna tråden fanns.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/628856/2582476#msg-2582476

Har kört några turer nu och det är inga fel på funktionen. Vad gäller ergonomi så är det en klar förbättring mot originalreglaget.

Specialized egna reglage från 2015 ser ju fint ut, men att betala £49 är jag lite för snål för. Då känns det mer intressant att prova KS South Paw som borde funka lika bra och kostar ca £35. Finns kanske billigare någonstans. Då behöver jag inte heller köpa till ett extra fäste för att få det att funka med SRAM's interface.

KS_SouthPaw_Lever_Profile_L.jpg

Idag gjorde jag samma manöver fast med ett gammal tredelat X-5 reglage. Jag kollade lite på konstruntionen och insåg att det enda jag behövde göra var att lyfta ur den vänstra fjädern (på Snickarklas bild) ur sitt läge i armen som har klicklägena.

Det tog fem sekunder och sen var det bara att skruva ihop igen. Vill jag använda reglaget är det bara att stoppa ner fjädern i sitt läge igen. Plättlätt!

> Vill jag använda reglaget är
> det bara att stoppa ner fjädern i sitt läge
> igen.

Bra tänkt, framväxelreglage är inte lätt att få tag på och man vet aldrig när man kan behöva ett!!
Det är ju inte direkt som om det ligger ett och skräpar i var och varannan cyklists garage liksom.

X5 är ju dessutom ganska premium.

;)
(bra mekat Bengt)

theBrand skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vill jag använda reglaget är
> > det bara att stoppa ner fjädern i sitt läge
> > igen.
>
> Bra tänkt, framväxelreglage är inte lätt att
> få tag på och man vet aldrig när man kan
> behöva ett!!
> Det är ju inte direkt som om det ligger ett och
> skräpar i var och varannan cyklists garage
> liksom.
>
> X5 är ju dessutom ganska premium.
>
> ;)
> (bra mekat Bengt)

Mitt X5 är guldpläterat. Så det så.

(Tanken är att reglaget ska få gå i pension i sin låda igen när det nya SLR-reglaget kommer så det kändes onödigt att lägga tid på en modd som bara skulle vara vid i liv i en månad eller två).

jag använder gripshift. fungerar klockrent, lite trångt men det funkar fint.

Bilagor

• 20150115_231802.jpg
    20150115_231802.jpg
    66 KB · Besök: 60
Jag har bytt till 1x10 på min hoj och har således ett xt framväxelreglage till övers, jag undrar om jag kan använda det tlll min dropper utan att förstöra reglaget om man ska åka på resa och behöver sätta på en extra Klinga fram och då använda reglaget som vanligt igen...

Och om det funkar, hur gör man?

Jag lyfte ur fjädern som är markerad med rött ur sitt läge (jag snodde helt hutlöst oförskämt snickarklas's bild). Då fungerade reglaget till command posten. Om det inte är så krångligt kan man nog plocka bort hela fjädern också. Den blir lite kinkig med vajerspänningen med det här fulmeket, men det är inga som helst problem att få det att funka.

snickarklas.jpg

Tillbaka
Topp