Styre barn MTB

Makkan

Medlem
Styre barn MTB
Hej. Köpte en ny cykeln åt dottern, en Scott Scale jr 20. Hade kollat runt lite och den här var den enda rimliga som inte vägde som ett lokomotiv. Tyvärr tycker jag den har alldeles för agressiv sittställning för ett barn, helt spikrakt styre. Skulle vilja byta det till ett med lite rise och ev byta styrstam med mera vinkel.
Frågan är hur köper man styren till barn MTB? Tar man ett vanligt och kapar eller finns det färdiga? Det som sitter är 25mm ish..
Någon som erfarenhet?
Mvh
Marcus

Styre barn MTB
Jag köpte ett styre i aluminium till en standardcykel på biltema , typ 40mm rise och 58cm brett men de var perfekt för grabben då,
..
..
IMG_0874.jpeg

Styre barn MTB
Det finns olika skolor när det gäller höjd på styret på barn-mtb. Många föräldrar letar efter mtb me hög styre. Jag kan hålla med när det gäller cyklar till stan. Men till stig ser jag inte varför barn borde har styret mycket högre än sadeln. Jag tycker att de flesta barn-mtb har styret för högt, framförallt när barnet börjar på en ny cykel där cykeln är relativt stor. Jag har alltid köpt barn-mtb med rakt styre.

Styre barn MTB
flytta in reglagen lite och kolla om det "känns bättre", sen är det bara att kapa.
Det finns smala handtag att sätta på ett standardstyre om man vill. Lite grövre blir det dock.
Hur lång är cyklisten?

Styre barn MTB
Om du byter styrstam passar du förstås på att köra standarddimension, så har du lättare att hitta billiga stammar och styren. Sen, som sagt ovan, kapa efter tycke och smak och på med nya snygga tunna handtag.

Styre barn MTB
Det finns olika skolor när det gäller höjd på styret på barn-mtb. Många föräldrar letar efter mtb me hög styre. Jag kan hålla med när det gäller cyklar till stan. Men till stig ser jag inte varför barn borde har styret mycket högre än sadeln. Jag tycker att de flesta barn-mtb har styret för högt, framförallt när barnet börjar på en ny cykel där cykeln är relativt stor. Jag har alltid köpt barn-mtb med rakt styre.
Håller med, men det får bli ett högt styre under en övergångsperiod, som det är nu funkar det inte, hon är för liten.

Styre barn MTB
Smalare styre eller kortare stam vill vuxna ha om cykel är för lång. Troligen samma för barn då det borde handla om matematik inte ålder.

Styre barn MTB
Håller med, men det får bli ett högt styre under en övergångsperiod, som det är nu funkar det inte, hon är för liten.

Då förstår jag inte. Menar du kanske backsweep isf rise?

På de flesta cyklar till min son har jag bytt till / vakt en kortare stam i början (30 eller 35 mm). Det ger ett lite närmare och lägre styre.

Styre barn MTB
Hur som helst. Dubbelkolla så vuxen rise går att kapa tillräckligt smalt. Biltema är väl lämpligt i alla fall om man byter till 31.8.
Vitus 20 hade faktiskt 31.8.

Styre barn MTB
Det brukar väl vara 31,8, men med 19 mm i ändarna. Så är det på vår Ramones 16 och Twostroker AL 20.
Jag köpte ett kolfiberstyre för ~200 på ali som jag kapat ner i bredd, hittade tunna handtag för 22 mm hos Reverse.

Styre barn MTB
Det brukar väl vara 31,8, men med 19 mm i ändarna. Så är det på vår Ramones 16 och Twostroker AL 20.
Jag köpte ett kolfiberstyre för ~200 på ali som jag kapat ner i bredd, hittade tunna handtag för 22 mm hos Reverse.
Möjligen börjar det bli så men annars är nog 25.4 vanligt på random barncykel. Vi är många som shimsat till 31.8 för att kunna köra 35mm stam.

Jag tror dock styre är enklare att hitta i valfri dimension än stam. Finns nästan inga korta stam för 25.4 och oavsett vill man ha med sin 35mm stam till nästa cykel

Styre barn MTB
Möjligen börjar det bli så men annars är nog 25.4 vanligt på random barncykel. Vi är många som shimsat till 31.8 för att kunna köra 35mm stam.

Jag tror dock styre är enklare att hitta i valfri dimension än stam. Finns nästan inga korta stam för 25.4 och oavsett vill man ha med sin 35mm stam till nästa cykel
Jag är helt enkelt för ny i barncykelträsket, men man kan ju alltid byta både stam och styre :)

Tillbaka
Topp