Styre mtb ont i händerna, bredd och backsweep

Björnsitsen

Aktiv medlem
Jag får ont i händerna när jag cyklar. Handflatans yttre del dvs nedanför lillfingret. Märker att jag lägger nästan all belastning där i nuläget. Min egen slutsats är att jag kanske behöver ett bredare styre med mindre backsweep för att få mer jämn fördelning av tryck i handflatan.

Tror jag har ett 720 styre i nuläget men har inte koll på sweep tyvärr.

Någon som har egna erfarenheter eller någon idé på nytt styre?

Man kan också prova att vinkla bak sadeln lite så att du sitter på röven och inte hänger på styret. Det kan göra mycket skillnad.

Jag kör tjocka och mjuka grepp och det har hjälpt mycket mot handsmärtor, speciellt vid utförsåka.

Men köp ett alustyre som är bredare och har mer backsweep och prova. Det kostar ju inte många hundralappar, speciellt om man köper beggat. Man kan ju sälja det om man ångrar sig.

Det kan berör på många faktorer. Men har du tänkt på upsweep? Om du vinklar ner/bakåt styret får du mindre tryck på utesidan av händerna.

Det kan berör på många faktorer. Men har du tänkt på upsweep? Om du vinklar ner/bakåt styret får du mindre tryck på utesidan av händerna.
Det där kan vara tvärtom faktiskt. Jag får mindre tryck på utsidan av händerna om jag "rullar fram" styret. Alltså mer upsweep och mindre backsweep. Man pekar liksom fingrarna inåt, så att handflatorna följer underarmarna bättre. Låter fel men funkar i verkligheten. För mig i alla fall.

Edit: Oavsett är det en vettig sak att experimentera med. Att vrida på styret i styrstammen tar bara några sekunder.

Nåt proffs tyckte visst att framåt roterat är mer attack och bättre attackposition är generellt bra för händerna.

Jag meckade en del med styre och grepp när jag fick ont i andra sidan av handen. Visade sig vara nerver i nacken..

Lillfinger sidan, det är inte när handleden är för böjd/ belastad. Mer attack som sagt

Sen är 720mm på modern hoj rätt lagom om man är runt 160cm lång

Ska börja labba lite med att vrida styret och testa. Jag gillar inte backsweep generellt. Det känns bara fel. Men en längre ram kanske gör att det känns mer naturligt.

Ska börja labba lite med att vrida styret och testa. Jag gillar inte backsweep generellt. Det känns bara fel. Men en längre ram kanske gör att det känns mer naturligt.
Hej,

Vad har du för position på armbågarna? Hamnar själv instinktivt ofta med armbågarna ganska utåtriktade med mer tryck på yttre delen av handflatorna som följd (typ aggressiv ställning), slappnar jag däremot av kommer armbågarna in mer mot kroppen och trycket mellan styre och händer minskar.

Tillbaka
Topp