Styre och stam för upprätt cykling på trainern

rödblå

Aktiv medlem
Hej!

Har problematiska handleder sedan en lång tid tillbaka, får domningar i fingrarna efter perioder av "för mycket" cykling. Tar minst en månad utan cykling innan problemen försvinner. Hursomhelst blev det för mycket Zwift i våras och nu får jag inte cykla.

Funderade på om det finns någon lösning med styre+styrstam där kroppsvikten hamnar på sadeln istället för styret. Möjlighet för olika grepp och positioner är ett måste. Något liknande de justerbara motionscyklarna på gymmet. Vikt, växlar och bromsar är irrelevant då det är en pensionerad landsvägscykel med växlar på diagonalröret. Den används bara på trainern. Gaffeln är för quill styrstam, men det finns ju adaptrar.

Detta var det bästa jag kunde komma på:

Min erfarenhet är att man med för mycket vikt på sadeln får problem med domningar i andra regioner. Om du vill avlasta händerna. varför inte pröva tempobågar/clip-ons ?

Har du gjort en bikefit? Tränar du core?
Det finns ju väldigt vinklade stammar hos din lokala cykelbutik. Tråkigt att behöva skippa riktig cykling för att ha zwiftat för mycket. Hoppas det blir bra.

Ingen bikefit, får inte det här problemet av min mountainbike med modern geometri. Tränar core, är väl inte i toppform och skulle kunna gå ner lite i vikt vilket säkert skulle minska belastningen. Försöker medvetet att aktivera mage+rygg och undvika att hänga på styret när jag blir trött. Men det glömmer man väl ibland.

Har aldrig känt av problemet när jag kör spinning på gymmet, förvisso blir det sällan över 1h.

Slarvade med att höja framhjulet i vintras, stod endast på en bok så överröret ej var riktigt parallellt med golvet. Tror ni en mer upphöjd framdel skulle hjälpa?

Om du tränar för att kunna cykla på din moderna MTB är det ju bra om du försöker efterlikna den i geometrin. Då får du rätt träning för rygg, rumpa mm som också behöver stärkas upp.

Annars är ju variation väldigt bra, tempobåge och ändrad position var 5:e minut så löser det sig nog. På en riktig cykl, speciellt MTB, sitter man ju inte lika still. /internetdoktorn, alltid pålitlig (not)

Tillbaka
Topp