Styren, storlek?

restless

Ny medlem
Styren, storlek?
Funderar på att skaffa nytt styre, men är lite förvirrad över storlekar. På exempelvis cyclecomponents verkar näst intill alla styren ha storleken 31.8 mm, medan det jag har nu är strax över 25 mm (vad Sheldon Brown kallar för "Standard ISO", men han kanske är lite efter?).

Är det 31.8 mm som gäller, och därmed skaffa ny styrstam, eller leta vidare på andra styren? Dessutom, när det gäller styrstammar för 31.8 mm, så verkar det bara finnas såna där som inte har själva "pinnen" som går ner i framgaffeln (om någon förstår vad jag menar?). Var skaffar jag isåfall "pinnen"?

Tacksam för hjälp från de erfarna.

Senast ändrad:
Styren, storlek?
Kan du ta ett kort? Men jag förstod inte det där med 2mm? Jag gissar på att du har gängad styrstam? Typ en sån här:
DSC_0530.8.jpg

Vad ska du ha för styre?

Vad är det för mått på styret du har idag inkl. bredd och diam?

Styren, storlek?
Oj! Skrev fel, fixat nu. Skulle stå 25 mm. Och ja, det är typ en sån styrstam jag har, fast en "pop-top", men antar att det inte spelar någon roll.

Vet inte hundra vilket styre jag ska ha, men alla de jag kikat på ligger på 31.8 mm.

Styren, storlek?
Ja, där är ju en rackare som passar. De andra är 26mm, vilket jag antar blir för stort?

Finns det inget större utbud på styren i den storleken? Vad kör vi med? Är det väldigt ovanligt att köra annat än 31.8 mm idag?

Styren, storlek?
Då får du ju säga det :)

Men om du har hittat ett styre som du gillar med 31,8mm diam så kan du köpa en ny stam och en adapter.

Adapter
http://www.evaldsmtb.se/bbb-styrstamadapter-extenderforlangare-1-18-p-24887-c-1694.aspx

Då kan du köpa en passande stam med rätt diam för styret. Men med den där adaptern passar de flesta stammarna på marknaden. Och de stammarna lär passa styret. Lite av en standard så att säga :)

Styren, storlek?
Haha, ja, sorry för otydlighet!

Hm. Kanske vore något. Men det blir genast en något större slant att både skaffa adapter och styrstam. Får fundera på om det blir ett billigt styre nu och kanske en större investering senare... Har någon något att säga om 25.4 mm styret?

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=870&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Jag har en fixie. Är inte särskilt petig med att ha värsting-grejer, men ändå någorlunda kvalitet.

Styren, storlek?
Well, har knappt någon belysning i min lägenhet och har en sleten mobil till kamera. Bättre än så här blir det inte! Och fråga mig inte vad något av det är. Har ingen aning.

EDIT: Notera att jag saknar en skruv på min strap!! Det ni.

Bilagor

• DSC00517.JPG
    DSC00517.JPG
    76.6 KB · Besök: 22
Senast ändrad:
Styren, storlek?
Jag hade fimpat styret vid de röda strecken och vänt det upp och ner så att du får två små tjurhorn. Sen skaffat en schysst svart sadel.

Men varför byta styre egentligen??

Annars var den ju cool :)

Bilagor

• fixe.JPG
    fixe.JPG
    70 KB · Besök: 24
Styren, storlek?
haha tack för den pedagogiska bilden :)

jo men jag vill gärna köra bock. ska jag vara helt ärligt så vill jag skaffa nytt för att de där gummi-handtagen är rackarns svåra att få av. sitter som en smäck. och vill linda ett styre istället, ge lite mer dämpning. ny sadel på g, troligtvis. lutar åt den här, även om den inte är lika svart som natten som resten av hojen är: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...=&artgrp=19981&visa=33-44&Sort=Beskr&Visn=Std

kommentar på den sadeln?

Styren, storlek?
restless skrev:
-------------------------------------------------------
> haha tack för den pedagogiska bilden :)
>
> jo men jag vill gärna köra bock. ska jag vara
> helt ärligt så vill jag skaffa nytt för att de
> där gummi-handtagen är rackarns svåra att få
> av. sitter som en smäck. och vill linda ett styre
> istället, ge lite mer dämpning. ny sadel på g,
> troligtvis. lutar åt den här, även om den inte
> är lika svart som natten som resten av hojen är:
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
> fcgi?funk=visa_artikel&artnr=SEL0057&avd=2&Ref=&ar
> tgrp=19981&visa=33-44&Sort=Beskr&Visn=Std
>
> kommentar på den sadeln?

Jäkligt snygg sadel!

Kan du inte bara med en brytbladskniv skära av gummit på styret? Om du repar det så ska det ju ändå på med styrlinda. Men jag har svårt att tro att du skulle lyckas repa styret med en flack vinkel på knivbladet.

Förresten, vad ska du ha för styret? :-) Jag kan nog tänka mig att köpa det om du inte vill ha det!

Tillbaka
Topp