Styret har fastnat!

taskete

Ny medlem
Styret har fastnat!
Ok, har ett aluminium-expanderstyre som fastnat i ett 1 tums gängat styre av stål. Har hamrat, svurit, kapat ner och filat så att en skiftnyckel skulle kunna vrida ur det. Inget har hänt...

Vad ska jag nu göra? Någon sa att jag skulle kapa ner det så långt som möjligt och sen börja fila med en rundfil, räknade ut att mina barnbarn skulle få ärva den uppgiften då det hade tagit så enormt lång tid.

Marcus

Bilagor

• DSC07856.JPG
    DSC07856.JPG
    81.9 KB · Besök: 43
  • DSC07857.JPG
    DSC07857.JPG
    81.8 KB · Besök: 61
Styret har fastnat!
Hmm...

Det ser ut så här

problem.jpg ht=560

Slår man underifrån... kilas det fast ännu mer...

Lösning... Värm gaffelröret med en gassvets.... till en 3-400 grader...eller mer om du vågar... Max 600 grader...

Sen knacka på bulten igen...HÅRT!...med minst en 1kg slägghammare... Glöm inte att skydda gängen om du missar.

Fastrostat sådär... då är gas och slägga ibland enda lösningen.

Styret har fastnat!
poyle skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är tyvärr ej lösningen då den nedre delen
> av expandern redan är borttagen om jag inte minns
> fel.

Om den är borttagen... vad sitter då bulten kvar i? Tomma luften?

I vilket fall är det absolut en lösning... Aluminiumet i delen som sticker upp har en smältpunkt på runt 660 grader... så vid 600 grader kommer den att bli väldigt medgörlig...

Gaffelröret är av stål.... antagligen nåt finare..typ 4130 Cromo eller så... dvs smältpunkt långt över 1000 grader...

Styret har fastnat!
Istället för rundfil kan man använda ett bågfilsblad och klyva röret på längden. Då ska nog dina barn bli klara innan barnbarnen blivit så stora.

Styret har fastnat!
Kaustiksoda löser upp aluminium men inte stål. Blanda det i hett vatten så går det ännu snabbare. Kan väl uppskattningsvis tänka mig att den där borde vara upplöst på en timme eller två kanske... OBS! Det ryker rätt bra och det bränner som satan i halsen om du andas in ångorna frå alu som ligger och fräser i kaustiksodan, så ja, låt bli att göra det :)

Edit, blandningsförhållande omkring 1 del kaustiksoda och 4 delar vatten, torde göra susen :)

Senast redigerad av en moderator:
Styret har fastnat!
Tack så mycket alla!

Många bra förslag, gillade det med korven. :-)

Hur kommer jag in med ett bågfilsblad?

Har tyvärr ingen tillgång till gassvetts så jag får ta det som jag har hemma, kaustiksoda. Kan man ha det i en plasthink?

Provar imorgon och återkommer!

/M

Styret har fastnat!
Jag har haft det i gamla glasslådor, PET-flaskor, osv så det är inga problem. Stora delar av avloppsrör där man använder det normalt är ju dessutom plast. Det är väl i princip bara aluminium som genomgår en kemisk reaktion med det.

Styret har fastnat!
Berätta hur det går!
Jag var glad hela dan igår efter att äntligen fått lös mitt elände. Med massor av 5-56 från båda håll, tid, våld, mer våld, mer tid, mer våld och alla fina ord jag kunde. Men jag fick ta styrtappen först och kilen i botten sen.

Tillbaka
Topp