Styret vill ej loss på militärcykel

Hejsan svejsan!

Jag har en militärcykel där styret till synes blivit utbytt någon gång. Jag skulle vilja demontera styret för att kunna måla det, men styret vill inte av.

Någon som har en idé hur jag kan få av det? Tack på förhand! ☺️

ma-la-cykelstyre.jpg

IMG-0212.jpg

Hejsan svejsan!

Jag har en militärcykel där styret till synes blivit utbytt någon gång. Jag skulle vilja demontera styret för att kunna måla det, men styret vill inte av.

Någon som har en idé hur jag kan få av det? Tack på förhand! ☺️

ma-la-cykelstyre.jpg

IMG-0212.jpg
Sätt i och skruva tillbaka den långa skruven, men inte helt fast. Lämna ett glapp på någon centimeter eller så, sen tar du en hammare och slår på skruvskallen tills den sjunker ner. Då har du troligtvis lossat på den kil som sitter i botten och låser fast styret. Sen ska du bara kunna vrida och dra upp styret, om det inte är en massa rost och skit.

Och låt den långa skruven sitta kvar med gängorna lite halvlöst medan du drar upp styret, så att kilen i botten följer med upp.

Om det är styret du vill ha ut behöver du inte ta bort stolpen. Men det kan vara trixigt att få ur ett styre med snäva böjar ur klämman. Ett sätt är att bända isär den med en kraftig skruvmejsel eller bräckjärn. Och lirka ur styret samtidigt.

Skruva fast det igen och måla på plats är fulmeket.

Tillbaka
Topp