Styret vrider sig

Styret vrider sig
Allvarligt talat så var det nån här som sålde en gaffel som förlängts på verkstad. Med rör, epoxy och skruv som gängats in på tvärs. Kanske inspirationen kom därifrån.

Jag vet inte vad nit betyder i sammanhanget men tydligen finns de inte kvar i ett stycke.

Sen är det inte säkert att det håller bara för att en gubbe på en verkstad gjort det.

Styret vrider sig
Vad är det för cykel? Du skriver att den används för stig men då borde den väl ha dämpad gaffel och där har väl ändå alla styrrör i aluminium. På en cykel som endast skall trampas någon enstaka kilometer på asfalterad väg kanske man vågar använda någon av de kommersiella förlängare som finns men absolut inte för "riktig" MTB.

Låter hursomhelst helt vansinnigt att förlänga ett styrrör i kolfiber på det viset. Tveskamt om någon seriös aktör som jobbar med kolfiber (typ Kid1000) skulle vara villig att överhuvudtaget förlänga ett styrrör pga hur belastningen på dem brukar se ut…?

Styret vrider sig
Allvarligt talat så var det nån här som sålde en gaffel som förlängts på verkstad. Med rör, epoxy och skruv som gängats in på tvärs. Kanske inspirationen kom därifrån.

Jag vet inte vad nit betyder i sammanhanget men tydligen finns de inte kvar i ett stycke.

Sen är det inte säkert att det håller bara för att en gubbe på en verkstad gjort det.
Nä just styrröret är ju lite extra kinkigt. Många saker kan lagas och det är fine, men styrröret. Nja. Man bör ju helst inte mickla med det även om man är en mekaniker nedsänd av gud själv. För eget bruk visst, men att sälja det, dolt dessutom. Det tycker jag är jävligt fult. Lossnar det där sätter man tänderna rakt ner i asfalten - i bästa fall.

Styret vrider sig
Ett alternativ han har erbjudit sig är att skicka gamla gaffeln... Jag funderar på om inte det är det bästa för mig även om det är lite sådär ekonomiskt. Då får jag en gaffel och kan cykla direkt igen, sedan kan jag i lugn och ro köpa en gaffel jag vill ha.

Skickar bilder för nyfikna...
15932824852702985482282198046098.jpg
15932825202871289351263669814357.jpg

Samma nit, samma svarta streck.. vrider sig i gaffel.

15932826077764230618800475223874.jpg
15932826898213232167132217243993.jpg

Och här är gaffeln som sitter på.

Styret vrider sig
Vad är det för cykel? Du skriver att den används för stig men då borde den väl ha dämpad gaffel och där har väl ändå alla styrrör i aluminium. På en cykel som endast skall trampas någon enstaka kilometer på asfalterad väg kanske man vågar använda någon av de kommersiella förlängare som finns men absolut inte för "riktig" MTB.

Låter hursomhelst helt vansinnigt att förlänga ett styrrör i kolfiber på det viset. Tveskamt om någon seriös aktör som jobbar med kolfiber (typ Kid1000) skulle vara villig att överhuvudtaget förlänga ett styrrör pga hur belastningen på dem brukar se ut…?
Heldämpad crescent, så stig är typ det enda jag cyklar... Och häromkring är mycket sten och rötter, men inga "hopp" då det också är grannens ridstig

Styret vrider sig
Bra att säljaren var öppen med att saker är bytt på cykeln. Men säljaren måste ha varit väldigt tydlig med att gaffelröret var förlängt? Han bör ha upprepat det gång på gång och nästan fått dig att kvittera att du förstått vad du köpt. För det är en väldig skillnad på att byta saker och att förlänga styrrör. Som folk varit inne på tidigare, det är nåt man kanske gör på egen cykel som går lugnt om man försöker ha koll på läget. Inget man säljer vidare utan att berätta!!!

Jag är så glad att du postade här istället för att ge dig ut och provade en runda till... Det där skulle kunna gå riktigt illa...

Jag föreslår att du lämnar tillbaka cykeln. Den säljaren kan du inte lita på hur trevlig han än är. I bästa fall har han inte koll, i värsta fall bryr han sig inte om ditt välbefinnande. För säkerhetsskull sågar du röret i ytterligare ett par delar så tjommen inte får för sig att sälja den gaffeln igen. Eller vänta nu... ;-)

Styret vrider sig
Det finns en möjlig lösning till.

Bort med förlängningen, bort med distanser och byt styrlagerdutten till en lägre.

Då kan du få på en stam, "slammat" mot ramen. Kanske iofs en sån med rätt låg klämma. Svårt att se hur mkt rör det är kvar.

Styret vrider sig
det går förstås att skarva om insatsen är tillräckligt lång, stabil, och inte ger expanderkraft nära kanten av något av rören som ska skarvas ihop.

men den som valhalla visar är definitivt för kort.

pressar den dessutom ut kvarvarande röret på en plats och i ett läge där det kvarvarande gaffelröret inte har stöd utifrån av styrstammen, kan man om excenterkraften hamnar nära kanten av det kvarvarande röret som ett brev på posten räkna med att det spricker.

en farlig lösning som förutsätter att någon som inte förstår sig på dessa krafter aldrig någonsin i framtiden kommer att meka med konstruktionen.

nu har det antagligen uppstått en spricka redan?

så byt ut gaffeln !

Styret vrider sig
Hualigen!
Vilken story, jag hade aldrig kunnat med att sälja det där vidare till någon.
Hemmamek åt sig själv det är en sak.
Vi är väl några stycken som vet hur skönt det är när något ger sig fram på cykeln.
Kul när någon ringer och berättar att den du sålde cykeln till ligger sönderslagen på sjukhuset. Det var visst något med en lagad gaffel.

Styret vrider sig
Kort uppdatering...
Jag meddelade idag att jag gärna tar gamla gaffeln, som är en enklare luftdämpad gaffel. Han svarar på en kvart och en timme senare har jag ett mail om att leveransen är på väg till mig.
Cykeln har hans fru haft, så utgår ifrån att han gjort det i okunskap och i övertygelse att det var säkert.
Vi har haft en trevlig dialog hela tiden. Jag har aldrig anklagat honom och han har aldrig ifrågasatt mig. Om två parter har den inställningen är det ofta lätt att finna lösningar... Väl värt att komma ihåg när man blir frustrerad vid överraskningar ?

Styret vrider sig
Hade du varit fullt lika förstående när du försökt dra upp styret över ett hinder, bara för att få styret i ansiktet?

det här är ju typ som att man satt fast ratten i en bil med tandpetare

Styret vrider sig
Om du tänker kasta gamla gaffeln så gör det inte.
Mät styrröret upp till skarven. Kan kanske gå att använda till en ram med kortare styrhuvud. Dvs om röret ej är spräckt kan du o-göra hans skarvning och sälja den på k&s för en slant.

Styret vrider sig
Å bra att de löser sig, :) Styrlagret såg ut att behöva lite rengöring å nytt fett. Tyckte det såg ut som början till rost.

frid!

Styret vrider sig
Om du tänker kasta gamla gaffeln så gör det inte.
Mät styrröret upp till skarven. Kan kanske gå att använda till en ram med kortare styrhuvud. Dvs om röret ej är spräckt kan du o-göra hans skarvning och sälja den på k&s för en slant.

Vet i fan om man hade gjort det, det är ju borrat i styrröret :/

Styret vrider sig
Nu har nya (gamla) gaffeln kommit och är monterad... Snabbt levererat! Så stort tack till säljaren om han skulle råka finnas gömd här på forumet ?

Styret vrider sig

Hmm, jag o många fler har mtb gafflar med styrör i kolfiber, min ska tydligen kosta 20 000kr att köpa från tillverkaren. ;)

Styret vrider sig
Tummen upp för lösningsorienterad hanteringen av det här ärendet. Lagningen var förvisso en risk, men säljaren verkar ju inte varit särskilt medveten om risken.

Styret vrider sig
Fast höj nu inte säljaren till skyarna riktigt än. Hur stor del av priset för cykeln stod gaffeln för? Det förefaller vara en SID XX World Cup, en ganska dyr gaffel, som har satts på vad som verkar vara en ganska billig och enkel alu-Crescent. Om nu säljaren skickar originalgaffeln borde det ju avspeglas i priset du gav för cykeln. Med en markant sämre och billigare gaffel borde priset justeras nedåt. Eller såldes cykeln billigare på grund av lagad gaffel?

Styret vrider sig
Fast höj nu inte säljaren till skyarna riktigt än. Hur stor del av priset för cykeln stod gaffeln för? Det förefaller vara en SID XX World Cup, en ganska dyr gaffel, som har satts på vad som verkar vara en ganska billig och enkel alu-Crescent. Om nu säljaren skickar originalgaffeln borde det ju avspeglas i priset du gav för cykeln. Med en markant sämre och billigare gaffel borde priset justeras nedåt. Eller såldes cykeln billigare på grund av lagad gaffel?

Självklart hade värdet på cykeln vart lägre vid köp utan denna gaffel... Å andra sidan var detta en lösning jag kände mig nöjd med. Jag kan med denna lösning cykla igen redan idag. Finns inga garantier vid begagnatköp av privatperson och han packade/skickade samma dag som jag önskade gaffeln. Jag har ju dessutom kvar en gaffel som jag kan sälja vidare till någon som kan ha kort rör om jag önskar.

Tillbaka
Topp