Styrinstallation med intern kabeldragning

Jonas_

Medlem
Jag har gått och köpt ett landsvägsstyre med invärtes kabeldragning. Nu undrar jag... vad är det smidigaste sättet att installera det? Har hydrauliska diskbromsar. Är det bäst att koppla loss växel- och bromskablage vid shifterserna eller nere vid bromsar/växlar och dra ut hela faderuttan? Måste jag bleeda bromsarna? Hilfe! Växlar och bromsar är Shimano ultegra 6800.

Senast ändrad:
Bleeda är alltid bra att vara inställd på.

Hur du trär det beror nog både på bromsar och styre. Banjon lär du inte få igenom tex.
Så broms får du nog lossa från handtaget och försöka få igenom det hållet.
Sen hade inte velat drälla för mycket med vätska i slangarna inne i styret, iallafall inte om det är sram eller andra bromsar med dot vätska.
Växel vajern måste du trä från ett håll oavsett. Men höljet är bara o fippla igenom på enklaste sättet.

marr sa:
Sen hade inte velat drälla för mycket med vätska i slangarna inne i styret, iallafall inte om det är sram eller andra bromsar med dot vätska.
DOT är ju bara att skölja ur med vatten (det blir emulsion).
Shimanos minerallolja gör väl inte så mycket skada, men är jävligare att tvätta ur (tarvas änna fotogen för det).

Sen måste man ju inte dra invändigt i styret, utan man kan ju göra som man gjorde förr med styren utan "utvändiga spår".
Även om hydraulledningar kan vara lite känsligare på "knixar".

emmer sa:
marr sa:
DOT är ju bara att skölja ur med vatten (det blir emulsion).
Shimanos minerallolja gör väl inte så mycket skada, men är jävligare att tvätta ur (tarvas änna fotogen för det).

Sen måste man ju inte dra invändigt i styret, utan man kan ju göra som man gjorde förr med styren utan "utvändiga spår".
Även om hydraulledningar kan vara lite känsligare på "knixar".

Klart man kan skölja ur, men enklare att gojja ner det mer än nödvändigt.

På hydrauliska Shimano 6800/ST-RS685 är det "skruv", oliv och pin och inte banjo som anslutning vid reglagen för bromsarna så med (en hel del) tur kanske du mha tricket för att slippa blöda Shimano-bromsar vid slangkortning - http://www.epicbleedsolutions.com/blog/shorten-shimano-hoses-without-bleeding/ även kan slippa det när du kopplar om bromsarna på ditt styre (jag har fått det att funka fint vid byte 6800 från moto till regular).

Men givet att det förmodligen är rätt lurigt att både få den styva bromsslangen att ledas rätt inuti styret samt få till exakt rätt längd så hade jag följt emmers förslag med att dra bromshöljet externt. För växlarna är det bara att dra ur och dra om, du kommer förmodligen ändå behöva justera längden på höljet för att få det att lira OK.

Med en sram barb connector och lite tråd är det lätt att dra bromsslang igenom styren, alternativt bara att trycka igenom och fiska ut höljet mha en eker eller annat krokverktyg, det svåra är att få växelhöljet igenom också.

Tillbaka
Topp