Hej
Jag körde i år. Väldigt kul allt som allt. Bra väder var det. Har släkt i Trondheim så boende där
löste jag på egen hand. Man kan skicka stora väskor med arrangören mellan Trondheim
och Oslo så att resa till starten med ex hård cykelväska är inga problem. Vid målgång
kunde man vila i gympahallen som låg i närheten. Kan vara bra att ha med någon form
av liggunderlag om man väljer det alternativet. I övrigt var väl mottagningen i målområdet
lite avslagen minst sagt. Men bortsett från det så var det ett fantastiskt äventyr, precis
så kul som jag hoppats.
Cyklingen då. Detta är precis som Vättern Runt avseende att det finns alla varianter av cyklister.
Rena proffs som kör på 13 timmar och lumpargäng på militärcykel som kör på 30 tim.
Själva cyklingen gick lättare än jag trodde, mkt tack vare stabilt och bra väder.
Hade ca 500 mil(mest pendling) i benen under jan-juni vilket var ungefär enligt min plan.
Startade ca 06.30, gick i mål ca 03:00 på natten. Hade planer på runt 20 tim.
Jag snittade 29,2 + ca 10 min stopp i varje depå och landade på straxt över 20 tim.
Hur man lägger upp detta är individuellt. Jag föredrar lite lägre tempo med korta stopp
framför det omvända. Depåerna var ok vad gäller dryck, frukt, toa mm men det var lite dåligt
med riktig mat. Det var mest mackor i olika form. Det som jag tyckte var lite märkligt var att
jag inte hittade lämpliga grupper att cykla i. Väldigt tomt på folk bitvis och det blev i princip
solocykling de sista 23 milen. Det fanns stora klungor men de gick ofta för sakta. Svårt
med konkreta tips i övrigt men jag hade med lite extrakläder, cykellysen, externt bateripack
till gps och telefon. Även om vädret var bra så är det inte jättevarmt. Tror vi hade ca +3
grader vid start och max ca 15 på dagen för att sen kommande natt gå ner till ganska svalt
igen. Stora ryggfickor för mat så man kan fylla på i depåerna och äta medan man rullar.
Hade en styrväska i tillägg för diverse saker som behövde vara åtkomliga under gång.
Hade också kamelbak plus sadelstolpväska av mkt stor modell. Lite för mkt prylar visade det sig men i brist på erfarehet valde jag det spåret. Det var överlag stor variation mellan
cyklisterna vad gäller just utrustning.
Sen så gäller det att ha lite koll på vad man pallar.
Träna gärna ett antal långpass på 25 mil eller mer innan. Jag såg ett antal personer som körde
för hårt för att sen krokna totalt och det kan ju vara lite jobbigt om man har 20-30 mil kvar.
Man ska inte glömma bort att äta enligt sin plan. Jag kan ibland bli lite "apatisk" mot slutet av långa
lopp och bara köra på men då kan man riskera att ta slut. Och som vanligt så är det bra att komma med
inkörd cykel + utrustning så att man vet att grejerna funkar.
Jag är sugen på att köra igen, synd bara att det är midsommarhelgen.
Lycka till.
Stefan
Edit: Såg nu att det är helgen innan midsommar som gäller för 2016.