Styrkepröven 2016

SvenC

Aktiv medlem
Styrkepröven 2016
Jag funderar på Styrkepröven 2016

http://styrkeproven.no/hjem

Är det någon som har kört och kan dela med sig av erfarenheter. Vad ska man tänka på? Vad ska man inte göra? Vad är kul? Vad straffar sig? Ska man ta det officiella tåget från Oslo till Trondheim? Ska man bo på hotellet som rekommenderas?

Frågorna är många men Happy brukar ha svaren.

SC

Styrkepröven 2016
Hej
Jag körde i år. Väldigt kul allt som allt. Bra väder var det. Har släkt i Trondheim så boende där
löste jag på egen hand. Man kan skicka stora väskor med arrangören mellan Trondheim
och Oslo så att resa till starten med ex hård cykelväska är inga problem. Vid målgång
kunde man vila i gympahallen som låg i närheten. Kan vara bra att ha med någon form
av liggunderlag om man väljer det alternativet. I övrigt var väl mottagningen i målområdet
lite avslagen minst sagt. Men bortsett från det så var det ett fantastiskt äventyr, precis
så kul som jag hoppats.

Cyklingen då. Detta är precis som Vättern Runt avseende att det finns alla varianter av cyklister.
Rena proffs som kör på 13 timmar och lumpargäng på militärcykel som kör på 30 tim.
Själva cyklingen gick lättare än jag trodde, mkt tack vare stabilt och bra väder.
Hade ca 500 mil(mest pendling) i benen under jan-juni vilket var ungefär enligt min plan.
Startade ca 06.30, gick i mål ca 03:00 på natten. Hade planer på runt 20 tim.
Jag snittade 29,2 + ca 10 min stopp i varje depå och landade på straxt över 20 tim.
Hur man lägger upp detta är individuellt. Jag föredrar lite lägre tempo med korta stopp
framför det omvända. Depåerna var ok vad gäller dryck, frukt, toa mm men det var lite dåligt
med riktig mat. Det var mest mackor i olika form. Det som jag tyckte var lite märkligt var att
jag inte hittade lämpliga grupper att cykla i. Väldigt tomt på folk bitvis och det blev i princip
solocykling de sista 23 milen. Det fanns stora klungor men de gick ofta för sakta. Svårt
med konkreta tips i övrigt men jag hade med lite extrakläder, cykellysen, externt bateripack
till gps och telefon. Även om vädret var bra så är det inte jättevarmt. Tror vi hade ca +3
grader vid start och max ca 15 på dagen för att sen kommande natt gå ner till ganska svalt
igen. Stora ryggfickor för mat så man kan fylla på i depåerna och äta medan man rullar.
Hade en styrväska i tillägg för diverse saker som behövde vara åtkomliga under gång.
Hade också kamelbak plus sadelstolpväska av mkt stor modell. Lite för mkt prylar visade det sig men i brist på erfarehet valde jag det spåret. Det var överlag stor variation mellan
cyklisterna vad gäller just utrustning.
Sen så gäller det att ha lite koll på vad man pallar.
Träna gärna ett antal långpass på 25 mil eller mer innan. Jag såg ett antal personer som körde
för hårt för att sen krokna totalt och det kan ju vara lite jobbigt om man har 20-30 mil kvar.
Man ska inte glömma bort att äta enligt sin plan. Jag kan ibland bli lite "apatisk" mot slutet av långa
lopp och bara köra på men då kan man riskera att ta slut. Och som vanligt så är det bra att komma med
inkörd cykel + utrustning så att man vet att grejerna funkar.
Jag är sugen på att köra igen, synd bara att det är midsommarhelgen.
Lycka till.
Stefan

Edit: Såg nu att det är helgen innan midsommar som gäller för 2016.

Bilagor

• FB_IMG_1448270098500.jpg
    FB_IMG_1448270098500.jpg
    103.3 KB · Besök: 132
Senast ändrad:
Styrkepröven 2016
Tack för erfarenheten.
Är det bra skyltat eller behöver man en bra GPS?
Hur är vägarna är det trafikerade vägar eller är det mer småvägar. Jag hittar ingen karta på deras hemsida?

SC

Styrkepröven 2016
Jag har kört Styrkepröven mellan Lillehammer-Oslo så jag har egentligen inga tips på kungadistansen Trondheim-Oslo som jag förstår att du är sugen på. Men 2 intryck vill jag dela med mig av:
1. Depåerna är av enklare snitt än tex Vättern Runt. Det är typ ett bord med saft, vatten och bullar.
2. Det finns ingen kvastbil så om man bryter av någon anledning får man själv ta sig till Oslo med tåg/buss eller taxi.
Jag kör Lillehammer-Oslo nästa år så vi kanske ses på vägen

Styrkepröven 2016
stefan:
Läge att testa http://jotunheimenrundt.no/ då!? Går några veckor senare och är enligt vad jag har hört av de som kört båda betydligt finare (har själv bara kört JR och jag kan skriva under på att det är ett mkt trevligt lopp).

Senast ändrad:
Styrkepröven 2016
SvenC:
Angående skyltningen så var det inte helt enkelt sista timmarna in mot målet. Problemet var att det ganska långt mellan skyltar eller flaggvakter så ibland så var man osäker på om man var på rätt väg. Jag använde aldrig karta eller gps för navigering. En säker (men sorglig) metod att hitta var att följa cykelrelaterat skräp som powerbarförpackningar, bananskal, flaskor mm.

Ang trafiken så var det blandat. Man kör i princip E6:an hela vägen från Trondheim till straxt innan Lillehammer , ca 350 km. Denna är vid Trondheim en bred motorväg som sen övergår i en vanlig enfilig landsväg så där fanns det stunder med hetsig trafik som kände sig störd av alla cyklister. Sista 20 milen var lite lungnare på den fronten då man kom på det mindre trafikerade vägnätet. Hade ett par km grus vid ett vägbygge.

GoranS:
Ska kolla upp Jotunheimen runt.

Stefan

Styrkepröven 2016
Jag körde SP 2013 Trondheim - Oslo. Vädret var rent vidrigt med regn iprincip hela turen, gick i mål på 28h. Jag startade även nu 2015 då vädret var optimalt dock väl svalt under natten, vi hade nog inte mer än någon grad på Dovrefjäll. Problemet var väl bara att jag hade känt mig väldigt vissen så starten var en chansning vilket inte höll.
Jag bröt i Dombås efter knappt 20mil och att ta sig till Oslo är inte helt enkelt eller för den delen billigt. Tror jag betalade 700kr för tåget.
Erfarenhetsmässigt så skulle jag säga att loppet är tufft men är du frisk och förberedd med 200-300mil i benen går det galant. Dock måste man även vara psykiskt förberedd då man är ute länge. Jag kommer köra solo 2016 och startar kl 22:10 med målet på under 24h. Jag kör med en liten ryggsäck med lite att tugga på. Torra kläder, regnjacka (om den inte redan sitter på vid start) extradäck, slang, pump, verktyg och allt därtill. Skulle säga att loppet är mer av randounauer typ och att man måste kunna klara sig själv. Maten på kontrollerna är mer av överlevnadstyp än av gott det här vil jag äta.....
Har löst resan med flyg från Arlanda till Trondheim (typ 800kr enkel med cykelväska via SAS) och från Oslo till Arlanda på söndag eftermiddag. Boende bokas lämpligt på hotell vid centralstationen i Oslo då det är 50m till flygtåget.
Loppet i sig är en fantastiskt vacker upplevelse, helt annorlunda hetsen i Vätternrundan. Dock så är disciplinen bland en del cyklister inget vidare, känslan när man rullar i 70km/h och blir omkörd på insidan är sådär......
Men sammanfattningsvis så åk, det är en upplevelse över det vanliga.
Mvh Johan

Bilagor

• DSC_0021_8.JPG
    DSC_0021_8.JPG
    133.5 KB · Besök: 101
Styrkepröven 2016
Jag körde också 2015 och instämmer i ovanstående. Vädret var perfekt men mycket kallt uppe på Dovre, skakade så mycket att jag trodde jag skulle köra av vägen i backarna nedför innan solen gått upp.

Kontrollerna tycker jag var bra med varierat utbud av mackor (vi är ju i Norge...) och varm soppa, trevlig personal, gott om plats och ingen stress. Åt säkert 20 mackor medbrunost och syltetöj!

Loppet är mycket lugnare än VR, stora delar ser man inga andra cyklister och man kan inte räkna med draghjälp. Å andra sidan är det mycket vackrare men enastående vyer de första ca 30 milen, därefter lite enformigt.

Hade ca 400 mil i benen, körde VR helgen innan som uppvärmning.

Rekommenderar många riktigt långa pass som förberedelse, gärna konstiga tider på dygnet för att få den erfarenheten. Viktigt även med rätt kläder då vädret garanterat kommer att variera under loppet.

Jag kommer nog köra igen, i år blir det dock Jotunheimen istället.

Senast ändrad:
Styrkepröven 2016
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Fuck, såna här trådar är inte bra (för mig)

Ah, du vet vilken runda som gäller om du ska till Norge. Jag har ju lovat att du kan få chili con carne i min svärmors kök efteråt :)

Styrkepröven 2016
Tack för informationen.
Jag har bokat plats på det officiella cykeltåget från Oslo till Trondheim på fredag kväll och anmält mig med start 07:25 (jag har lite svårt med kvällstarter).

Jag måste skaffa mig något att ha kläder och annat nödvändigt i. Jag är inte så förtjust i att cykla med ryggsäck, ska man ha styrväska eller sadelväska? (det kanske är ett ämne för en separat tråd)

Om depåerna har bristfälligt utbud finns det några andra möjligheter att införskaffa förbränningsbara kalorier ut med vägen? Jag gissar att det finns något Kaffe, restaurang eller bensinstation i alla fall i Dombås, finns det på fler ställen?

Sven C

Styrkepröven 2016
SvenC skrev:
> Tack för informationen.
> Jag har bokat plats på det officiella cykeltåget
> från Oslo till Trondheim på fredag kväll och
> anmält mig med start 07:25 (jag har lite svårt
> med kvällstarter).
>
> Jag måste skaffa mig något att ha kläder och
> annat nödvändigt i. Jag är inte så förtjust i
> att cykla med ryggsäck, ska man ha styrväska
> eller sadelväska? (det kanske är ett ämne för
> en separat tråd)
>
> Om depåerna har bristfälligt utbud finns det
> några andra möjligheter att införskaffa
> förbränningsbara kalorier ut med vägen? Jag
> gissar att det finns något Kaffe, restaurang
> eller bensinstation i alla fall i Dombås, finns
> det på fler ställen?
>
> Sven C

Kontrollerna ligger tätt så du behöver inte stanna därutöver. Loppet går efter E6:an genom Norges mest befolkade område så mackar och affärer finns det gott om. Ta med ett gäng bars och gel så är det lugnt.

Ryggsäck skippar man, däremot sadelväska och liten ramväska är bra för extrakläder m.m.

Styrkepröven 2016
Långdistans/randonee i allmänhet och i Norge i synnerhet är lite av en tävling i vem som kan hålla kroppen gående längst på varmkorv och coca-cola...

Styrkepröven 2016
Kul Sven!
Jag skulle nog köra med styrväska om du inte tycker om ryggsäck.
Överlag så är det relativt dåligt med ställen att handla på (iallafall som jag upplevde det) men det finns iallafall efter Dombås relativt bra.Du bör dock försöka klara dig själv och ha det som grundtanke så du inte går tom. Öppettiderna är begränsade speciellt då det är helg och inte som i Sverige.
Se även till att ha vettiga lampor på cykeln och beroende på vädret eventuellt skärmar.
Mvh Johan

Styrkepröven 2016
ohellstrom skrev:
> Långdistans/randonee i allmänhet och i Norge i
> synnerhet är lite av en tävling i vem som kan
> hålla kroppen gående längst på varmkorv och
> coca-cola...

What!? Inte undra på att jag aldrig lyckas. Trodde mumiebullar och drickyoghurt var det man skulle satsa på!

Styrkepröven 2016
GoranS skrev:
> ohellstrom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Långdistans/randonee i allmänhet och i Norge
> i
> > synnerhet är lite av en tävling i vem som kan
> > hålla kroppen gående längst på varmkorv och
> > coca-cola...
>
> What!? Inte undra på att jag aldrig lyckas.
> Trodde mumiebullar och drickyoghurt var det man
> skulle satsa på!

Ja, alltså...det där gäller bara i Sverige...på statoil :p

Styrkepröven 2016
Jeppe_E skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > ohellstrom skrev:
> >
>
> > -----
> > > Långdistans/randonee i allmänhet och i
> Norge
> > i
> > > synnerhet är lite av en tävling i vem som
> kan
> > > hålla kroppen gående längst på varmkorv
> och
> > > coca-cola...
> >
> > What!? Inte undra på att jag aldrig lyckas.
> > Trodde mumiebullar och drickyoghurt var det man
> > skulle satsa på!
>
>
> Ja, alltså...det där gäller bara i
> Sverige...på statoil :p

Ah, du får förlåta en glssmissbrukande turistcyklist för hans okunnighet. Jag är uppenbarligen i behov av att vidga mina vyer!

Styrkepröven 2016
Det blev en tur

Vid starten kl. 07.25 hängde regnet i luften och det var 10-12 grader i luften. Vi var cirka 30 cyklister i startgruppen som rullade i väg i makligt tempo. Jag är van att det rycks ganska mycket i starten för att sålla agnarna från vetet för att sen stabiliseras och lugnas ner. Jag hade stått och frusit vid starten och ville få upp värmen. Jag gick fram i spetts och ökade långsamt upp till 30 km/h men det blev omedelbart protester.

När jag anmälde mig hade jag inte många val av starttid, fredag kväll eller runt halv åtta på lördagsmorgonen. Så här efteråt har jag förstått att arrangemanget fokuserar på grupper som vill cykla fort. Starttid mellan 07:00 och 08:00 är för pöbeln.

Vid starten mässade speakern om att norska trafikregler gäller och det är inget undantag för Styrkepröven. Det har hänt att cyklister har fått böter. Efter cirka 10 kilometer kör jag med fyra engelsmän och när vi kommer fram där motorvägen börjar står en stor skylt att cykling och gångtrafik är förbjuden. Vi blev tveksamma. När vi står där och funderar kommer det ett gäng norrmän som utan tvekan fortsätter ut på motorvägen så det var bara att följa med. Det kändes lite konstigt att cykla på en icke avstängd motorväg.

Efter ytterligera en tid gjorde jag ett nytt försök att höja farten men det grymtades i leden. Jag valde dock att dra och tänkte att i startgruppen efter mig fanns ett gäng damcyklister sponsrat av COOP. Eftersom de såg potenta ut räknade jag med att de skulle komma i fatt och att jag skulle få lite draghjälp. Men de kom aldrig.

Jag tuffade på i mitt eget tempo och passerade den en efter den andra men ingen ville hänga på. Regnet kom och gick men avtog mer desto högre upp jag kom. Vägen upp till Hjerkinn är säkert väldigt vacker när det inte är regn och dis.

Hittills hade jag haft medvind men när jag passerade högsta punkten (Hjerkinn) kom straffet. Det är cirka 3 mil mellan Hjerkinn och Dombås, tvärs över Dovre fjäll. Jag hade rak motvind och det var i bland svårt att hålla sig på vägen. Jag passerade en skyllt som angav 11 m/s.

När jag kom ner till Dombås var jag helt slut och tog en lite längre paus med soppa, några mackor och lite stretch. Efter Dombås blev det lättkört - nerför och vinden i ryggen. Jag blev av någon konstig anledning väldigt sömnig, klockan var ju bara strax efter 2 på eftermiddagen och jag höll faktiskt på att somna på cykeln. En kaffe och bulle på Ring K (Statoil) i Otta gjorde susen.

Jag cyklade på i godan ro och väntade på att få sällskap men inget hände. Det blev ungefär 40 mil solokörning. Vid Gjövik med cirka 15 mil kvar kom jag i fatt en norrman som hängde på. Strax efter kom det tre raska ”gutter” som hade blivit avhängda och höll bra fart. Senare plockade vi upp några till som hängde på i svansen. Vi rullade in på 18:11.

Ska jag köra någon mer gång så får det bli med någon grupp. Det var en fin solorunda, men den kan jag göra själv vid ett annat tillfälle.

Bilagor

• Styrkepröven2016.jpg
    Styrkepröven2016.jpg
    170.5 KB · Besök: 127
Styrkepröven 2016
Var och cyklade mellan Folldal, Dovrefjäll och en liten bit söder om Hjerkinn på seneftermiddagen och vindarna var svårbegripliga. Ena stunden hade man sida-med och nästa sida-mot trots att man åkte åt samma håll. Segertiden var en av de bästa så det skulle kunna indikera hyggliga förhållanden.

Trevlig RR hur som helst. Om du kan få till bra väder tror jag att Jotunheimen kan vara ett trevligt alternativ om man vill cykla långlopp i Norge. Det loppet är dock än mer påverkat av vädret, så jag skulle nog helst inte köra det ett dåligt år.

Tillbaka
Topp