Styrketräning utan redskap

Mårten

Aktiv medlem
Då min form mest påminner om en potatis (eller mer en selleri faktiskt) så har jag bestämt mig för att träna lite styrka. Dock hatar jag gym över allt annat på denna jord så jag vill ha tips på vad jag kan göra i hemmet?

Pushups/armhävningar whatever och situps har jag koll på och benen blir ju per automatik på cykeln. Men vad mer är bra att köra?

Edit: Terminologiblackout

Senast redigerad av en moderator:
Armhävningar kanske? Överkroppen behöver sitt också, för att få en bra balans av styrka i kroppen. Har du ingen motionscentral/löparspår i närheten där de har såna där "stockar" utomhus som man kan lyfta? Tåhävningar funkar med såna också, samt träning av armarna.

Själv fick jag mig en dos styrketräning indirekt då jag förberedde mig för Vasaloppet och åkte det. Både ben, rygg, axlar och armar fick jobba lite annorlunda jämfört med cyklingen och det gav resultat även för cyklingen. Redan anmält mig för Vasaloppet 2007. :-)

/Leo

Mjo, jag kom på det. :D

Jaja, bara hållit på sen i onsdags så än har det inte ställt till något.

200 varannan dag istället då. ;)

Leo: Mjo, det finns nog inte allt för långt borta. Men då måste jag ju iväg och jag är lat av naturen. Sen var det min aversion mot motionsanläggningar...

Triceps o axlar: Ta fram två stolar. Lägg hälarna på den ena (som står framför dig) och händerna på den andra (som står bakom dig). Böj armarna så att arslet nästan träffar golvet och tryck upp dig igen. Så här (vilken fin illustrering):

traning.JPG

Mest för att jag också ville rita lite. Armhävningar där du utnyttjar högre % av kroppens vikt.

Bilagor

• armh.jpg
    armh.jpg
    5.6 KB · Besök: 37
Låna/köp några bra böcker om hemträning, finns en uppsjö. Se också till så att du är säker på att du tränar på ett korrekt och bra sätt för just dina behov. Eller bäst av allt; ta tjuren vid hornen och bege dig ned på första bästa gym, och boka en tid med en instruktör.

/J, som just nu njuter träningsvärk som bäst.

Janneman_SWE: Gym är inte ett alternativ. Jag har haft fri (gratis, gratuit, free) tillgång till sådana i flera år och gått totalt 3 gånger, jag HATAR det.

Mina behov är: Jag behöver muskler. Punkt slut. Var spelar inte så stor roll eftersom dom behövs överallt. :)

Hittade förresten en hantel nyss (6 vikter på a 0.5kg så med stången blir det väl 3.5-4kg). Körde 4 set om 25 på båda armarna. Bara sån ren bicepsträning. Måste väl vara lagom för en otränad typ som mig?

Får ta lite andra muskelgrupper imorgon typ rygg och, eeeh, triceps glömde jag visst göra. :D

Hmm, knepigt att träna rygg utan en såndär kul ställning och nån sorts vikt att hålla i... Ska bli spännande att lösa! Tips?

Nacke: Stå i brygga, eller åt andra hållet med magen mot golvet, och rulla framåt/bakåt och i sidled, börja försiktigt och ta stöd med händerna. Är du två stycken kan ni hjälpas åt genom att greppa tag om den andres baksida av huvudet och dra ner det mot sina egna axlar. Utnyttja hävarmseffekten genom att den som drar har sina underarmar mot den andres sxlar.
Rygg: Ligg på mage och lyft överkroppen och ut med armarna åt diverse håll. Goodmornings, stå upp och böj fram överkroppen ca 90grader. Tänk dock på att hålla upp blicken sträck fram bröstet så du inte böjer fel. Googla gärna lite på det så hittar du nog hur det ska gå till.
Mage: Sit-ups eller ligg på rygg och pendla med benen ca en decimeter över marken.

Sen kan man ju alltid göra lite utfall och benböj.

Och som nämnts innan, glöm inte bort det viktigaste, vilan mellan passen.

Kämpa på!

"Är du två stycken", ja ett lättare fall av schizofreni är inte helt otänkbart.. ;)

Nejvars, tack så mycket för alla tips Tomtefar! Alla ni andra också för den delen!

Känner mig lite taggad faktiskt.

Edit: Kalas Klaes! Illustrationer is the shit!

En bra ryggövning, för Latissimus Dorci "latsen" och Romboiderna, är att greppa matsalsbortet:-)

Ligg raklång under bordet men låt huvudet sticka ut. Greppa bordskivan på båda sidor och sätt igång och häv dig upp till bröstet möter bordet. Tänk inverterade armhävningar.

Kör BMX. Jag var ute en och en halv timme i söndags och jag har nog aldrig haft så mycket träningsvärk i överkroppen i hela mitt liv. Framför allt i rygg, biceps och underarmar.
Detta kan naturligtvis bero på att jag har sjukt spinkig överkropp (vilket gör att jag är snabb uppför iaf), men å andra sidan är det roligare att cykla än att ligga hemma och kräla på golvet.

Liraren skrev:
-------------------------------------------------------
> Triceps o axlar: Ta fram två stolar. Lägg
> hälarna på den ena (som står framför dig) och
> händerna på den andra (som står bakom dig).
> Böj armarna så att arslet nästan träffar
> golvet och tryck upp dig igen. Så här (vilken
> fin illustrering):
>
>

lol

Klaes skrev:
> Här har du två stycken för rygg..

Men var försiktig med alla former av rygglyft. Det är jättelätt att skada ryggen om man lyfter för högt.

Börja med klättring!!
I kombination med cykling känner jag mig ganska jämnt tränad. Lite komplettering kan kanske behövas för några muskler, typ bröst. Dessutom är det spännande, motiverande och socialt!

Jag började dock klättra i andra änden av kroppsform, i pommes-änden, och det är kanske lite lättare än för en potatis. Jag är nog fortfarande en pommes, men minst dubbelt så stark i hela överkroppen tror jag.

/Erik

Ett bra sätt att få tips på styrkeövnigar är att gå på ett Friskis&Svettis pass t.ex. Medel/styrka. Där jobbar man med kroppen utan vikter. Sen är det bara hem och jobba. Glöm inte uppvärmning och lite stretch efterår.

Kolla här: http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=28

Vad är målet med träningen? Vill du få stora muskler, bli stark eller uthållig?

Över 15 repetitioner är uthållighetsträning, 6-12 reps ger stora muskler och färre än så gör dig stark (om man ska generalisera). Men träna minst ett år innan du börjar med få repetitioner så att leder och ligament hinner anpassa sig. Musklerna blir snabbt starkare och lederna hänger inte med i samma takt så skaderisken är stor.

Det är svårt att träna effektivt utan hantlar och skivstänger med sådan vikt att du bara orkar göra t.ex. åtta repetitioner i ett set.

Gör ett träningsschema och låt det gå minst fem dagar innan du tränar samma muskelgrupp igen.

För hjälp med träningsschema och en hel del matnyttiga tips kring styrketräning kan du regga dig och läsa här (gratis): http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=20 Se dock till att träna lätt tills lederna hinner med. De är för pang-på med deras program.

Jag tänkte hyra kajak och paddla lite för att träna överkroppen. Dock har det inte blivit av än. Kanske imorgon, eller i övermorgon, eller...

Åk till Karbin, Klätterverket eller Vertikal och kör lite bouldering. (Solnaväggen kräver prov för att få klättra, löjligt om man bara ska bouldra) Tror att Vertikal tar 40:- per gång nu på sommaren och dom har skor att låna ut. Garanterat tröttande för armar, rygg och axlar. Ta med dig en annan potatis så du har nån att träna med.

Liraren skrev:
> Triceps o axlar: Ta fram två stolar. Lägg
> hälarna på den ena (som står framför dig) och
> händerna på den andra (som står bakom dig).
> Böj armarna så att arslet nästan träffar
> golvet och tryck upp dig igen. Så här (vilken
> fin illustrering):
>
>

Förlåt för trådbump, men när varken flaskback eller kolozzeum via Google verkar veta är det bara ni kvar.

Hur många % avkroppsvikten lyfter man i denna övning?

Tillbaka
Topp