Styrlager, dimensioner på lagret?

fredrikw

Aktiv medlem
Styrlagret på min gamla Anthem börjar bli lite ledset, och istället för att byta ut hela styrlagret tänkte jag se om det går att byta ut endast lagrena (maskinlager). Det enda som står på styrlagret är "Cane Creek", det finns ingen modellbeteckning och jag antar att det är någon slags OEM för Giant eller liknande. Det är ett ZS-lager, och min Anthem är en 08:a. På själva lagrena står det ingenting.

Nu har jag hittat dessa lösa lager på CRC http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=11266

Jag har kommit så långt att jag konstaterar att måtten 41mm och 30mm stämmer med det jag har, även även måttet 6,5mm återfinns som höjden på lagret. Det finns en liten avfasning också, svårmätt men inte omöjligt att den skulle vara 45 grader (det är kanske standard?). Frågan är vad "..35" står för, och huruvida Cane Creek kan har så många olika standarder för detta?

Någon som kan upplysa mig om detta? Jag kan förstås beställa och hoppas på det bästa, det är ju inga fantasisummor vi pratar om, men jag har inget emot att lära mig lite på köpet :)

Har något svagt minne av att Cane Creek använder uteslutande 35 grader. Det kan naturligtvis vara helt fel.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Har något svagt minne av att Cane Creek använder
> uteslutande 35 grader. Det kan naturligtvis vara
> helt fel.

Så kan det förstås vara, det är ju lite knepigt uttryckt i specen på CRC "41 x 30.2 x 6.5 ..35x45 deg"

Aha, så kan det förstås vara. Dock helt omöjligt att sitta och försöka mäta... Frågan är då om de har haft flera olika standarder för detta, eller om man kan chansa på att det är samma som på mitt gamla lager?

Tack för tipset glitch, jag antar att det är ett standardmått för Cane Creek.

Billigt, både lagrena och frakten. Frågan är om det är värt att spara 15:- för att sambeställa :)

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp nytt Fredrik. Mitt luktar kött.

Sant. Jag beställer ett som luktar morötter istället.

"Can you please make sure the bearings smell like carrots. This is really important! Otherwise I will let happy know you're not a good place to buy carrot smelling Cane Creek bearings from."

Tillbaka
Topp