Styrlager för tapered gaffel i rak ram.

Hej! Jag har en gammal Merida Big Nine TFS som jag försöker få en tapered rockshock gaffel att passa i. Gaffeln är redan kapad sedan tidigare så letar främst efter zero-stack styrlager för att slippa fulmeka.

Är detta möjligt?
Är det någon som har koll på vilken diameter ramen har vid styrlagrets fästpunkt? (Ovanför har den d ~47mm, men är ej säker på att det är samma utan att ta loss befintligt styrlager. Ser även ut att vara en kant precis där.)

Mått på gaffel: 1 1/8 -> 1.5 (Tapered)
Skulle gissa att cykeln är från 2013-14 någon gång.

Bonusfråga:
Hur mycket diff kan man tillåta mellan övre kant på styrstammen och gaffelröret?

Misstänker att svaret redan finns någonstans här, men jag körde fast i mitt letande. Tack på förhand!

Bilagor

• thumbnail_image3.jpg
    thumbnail_image3.jpg
    346.6 KB · Besök: 96
  • thumbnail_image1.png
    thumbnail_image1.png
    193 KB · Besök: 93
  • thumbnail_IMG_0198.jpg
    thumbnail_IMG_0198.jpg
    197.7 KB · Besök: 85
  • thumbnail_image4.jpg
    thumbnail_image4.jpg
    202.7 KB · Besök: 81
EC44 lagerkopp för 1,5" i botten bara så funkar det med tapered. Det övre behåller du. Borde ge +10 mm höjd (cirka).
Fast man kan väl inte vara 100% säker på att det är 44 mm i botten om du inte mäter.

Senast ändrad:
Satte i en tapered gaffel i en Specialiced Rockhopper med rakt styrhuvud åt en kompis för ett tag sedan.
Hittade inget vettigt lager,och då jag hade passande styrlager liggande,svarvade jag en "utvändig" nedre lagerkopp istället.
Byggde 10mm extra neråt,men funkade kalas.

För att köra tapered nedtill behöver du ett undre lager med extern kopp vilket kommer bygga på och kosta styrrörslängd. Mig veterligen finns inget zero stack alternativ, styrröret är ju för litet så man behöver bredda undertill.
Gällande bonusfrågan, dels finns det low stack styrstammar som bygger runt 35-40 mm som lägst. En av mina favoriter Ragley Stubbey tror jag tyvärr inte tillverkas längre.
Men det är önskvärt att styröret går förbi den översta styrstamsskruven i alla fall.

För att köra tapered nedtill behöver du ett undre lager med extern kopp vilket kommer bygga på och kosta styrrörslängd. Mig veterligen finns inget zero stack alternativ, styrröret är ju för litet så man behöver bredda undertill.
Gällande bonusfrågan, dels finns det low stack styrstammar som bygger runt 35-40 mm som lägst. En av mina favoriter Ragley Stubbey tror jag tyvärr inte tillverkas längre.
Men det är önskvärt att styröret går förbi den översta styrstamsskruven i alla fall.
DMR Defy är den lägsta jag vet (27mm), dessvärre inte helt gratis: https://www.bike24.com/p2225751.html

EC44 lagerkopp för 1,5" i botten bara så funkar det med tapered. Det övre behåller du. Borde ge +10 mm höjd (cirka).
Fast man kan väl inte vara 100% säker på att det är 44 mm i botten om du inte mäter.
Får ta isär och mäta ordentligt innan jag beställer. EC44 betyder alltså 44 mm ytterdiameter?

Är det någon som har erfarenhet av att förlänga gaffelröret?

Tack för alla svar!

Får ta isär och mäta ordentligt innan jag beställer. EC44 betyder alltså 44 mm ytterdiameter?

Är det någon som har erfarenhet av att förlänga gaffelröret?

Tack för alla svar!
Ja, 44 mm lagerkopp i 44 mm rör, monterad med presspassning.

Förläng inte, är väl det generella man kan säga.

Antingen säljer du gaffeln och köper en annan med rätt längd, eller så skickar du in gaffeln för byte av styrrör (kostar en slant, är det värt det vet jag ej - en fördel är att det går att byta från koniskt till rakt rör). Eller så köper du en styrstam med låg klämma, typ DMR Defy, har 26 mm höjd på klämman om jag minns rätt.

Tillbaka
Topp