Styrlager - Förväntad skillnad efter justering?

MTBRace

Medlem
Hej,

Lås oss säga att en 10kg MTB med kolfiberram har cirka 2mm glapp i styrlagret.

Hur mycket påverkar det körningen när man justerat bort detta glapp?

Jag antar man definitivt skulle få bättre känsla i körningen.

Bromsning på framhjulet lär ge annan känsla.

2mm glapp är enormt. Stor risk att lagret eller lagersäten är förstörda.

Skillnaden är enorm om du åtgärdar problemet.
Det kanske var något överdrivet från min sida, kanske endast var 1mm men definitivt ett ordentligt glapp då man juckar framhjulet med bromsen åtdragen.

Vad skulle argumentet för att inte justera bort glappet vara?
Som det redan påpekats kommer det med stor sannolikhet gå sönder om du kör med glapp

Extremt relevant tråd för den som skapade den. En person med kunskap borde kunna ange hur ett glappande styrlager påverkar körningen.

Personligen borde jag varit mer uppmärksam och fixat det tidigare, då jag kört flera gånger medveten om det.

Hursomhelst, jag kommer rapportera större förändringar, tror personligen det endast märks som att cykeln svarar bättre i alla situationer.

Extremt relevant tråd för den som skapade den. En person med kunskap borde kunna ange hur ett glappande styrlager påverkar körningen.

Personligen borde jag varit mer uppmärksam och fixat det tidigare, då jag kört flera gånger medveten om det.

Hursomhelst, jag kommer rapportera större förändringar, tror personligen det endast märks som att cykeln svarar bättre i alla situationer.
Justera saker omgående så slipper dom gå sönder?

Menade inget illa. Det är klart man får ställa frågor om saker, men det var just frågeställningen och hur den var så väldigt detaljrik som gör att det blir konstigt, samt att det troligtvis inte finns någon som kan svara på frågan (för man ska inte cykla runt med glappande lager).

Menade inget illa. Det är klart man får ställa frågor om saker, men det var just frågeställningen och hur den var så väldigt detaljrik som gör att det blir konstigt, samt att det troligtvis inte finns någon som kan svara på frågan (för man ska inte cykla runt med glappande lager).
Jag vill inte heller riskera att vara dryg men jag vill varna TS för att inte experimentera med att lossa styret igen för att testa. Det kommer inte att göra dig klokare, det är en helt värdelös erfarenhet att veta hur ett glapp skulle påverka cyklingen. Det viktigaste är att inse att det finns ett glapp och åtgärda det snabbt. Finns inget att vinna på att gräva djupare i den kunskapen mer än så.

Jag förstår dock inte syftet med frågan. Om man vet vad felet är och vet hur man åtgärdar det och har verktyg för att åtgärda, så åtgärdar man det och provar cykeln. Då upplever man själv skillnaden. Varför skriva ett inlägg på ett forum? (men man är såklart fri att fråga)

Om du har cyklat lång med för löst styrlager kan man får skador i lagorbanorna. Då kan rotationen av styret blir stötig.

Jag har med mig verktyg för att kunna justera bort eventuellt glapp under rundan. Har gjort det någon enstaka gång faktist. Det skall inte glappa!

Tillbaka
Topp