Styrlager Ritchey mekhjälp

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Känns pinsamt detta men kan inte få ihop mitt lager ordentligt. Den officiella informationen från tillverkaren har inte med alla saker och det stämmer inte överens med något jag hittar om jag googlar på det heller så återstår bara att vända sig till den kollektiva expertisen! :)

Det är ett Ritchey Zero Logic Comp

Är väl ganska klar över hur allt ska sitta och viket håll lagret ska vändas. Men det är tätningsring med (plast, både på övre och undre lagret). Det är just den här tätningsringen som ställer till det. På nedre lagret verkar det ha blivit bra men på övre går inte bra :(

Så här är delarna från övre lagret i den ordning jag tänkte mig. Samt rotationsriktning.

_1020437.jpg

En till från annan vinkel:
_1020438.jpg

Längst ner sitter ju lagerskålen, pressad i ramen:
ritchey_upper.png

Frågan är ju då om plastringen där (tätningsring verkar det vara). Ska den sitta där under på underkant lagret? (den kan ju dessutom vändas, det är som en inre kant på andra sidan)
Lagret borde väl vändas sådär? Så att undersidan som är som en kant bara, ligger mot den fastpressade lagerskålen.

Lagerkulorna i sin hållare ska vändas åt andra hållet.
Jag undrar om mittenringen övre raden inte hör till undre lagret, för att täta för stänk underifrån. Med konvexa sidan nedåt. Då skulle den markerade ringen sitta på mittenringen övre radens plats, men vänd upponer.

Hej, aha, ja det är det som är så konstigt. För jag har hittat några bilder som indikerar just att den inringade tätningsringen ska sitta på undre lagret. Men ingen på övre lagret (men varför skickar de med två då).
Men ok, aha, kulorna direkt mot pressade lagerbanan. Det var så jag gjorde nu när jag bara behövde få ihop allt för att komma vidare, det kändes hyffsat bra. Men är lite glapp mot topp-ringarna. Blir nog bättre utan tätningsringen. Jag provar!

...nuså var det klart. Vet inte om det vart så mycket skillnad. Men det känns åtminstone rätt att vända prylarna på det här viset. Med tanke på hur lagerbanorna ser ut så verkar det ju riktigt. På undersidan (där det kändes rätt på en gång) sitter det ju såhär också (fast med tätningsring).

_1020442.jpg

Tillbaka
Topp