Styrlagerkoppshaveri! Stål, Marino, verkstadsjobb?

Velocipeden

Aktiv medlem
Hjälp Forat/Bullen!

Min älskade Marino behöver träffa doktorn. Övre stylagerkoppen glappar, några millimeter men på tok för mycket för att det ska funka och inte förstöra mer. Från början har den varit lite för grund för lagret (se bild).
Min första tanke var att slipa bort koppen och pressa in en extern kopp. Det är en fläns under koppen men röret är ca.ca. +38,...mm. och enl. Park tool finns inte något lager med mått däråt.
Andra tanken, slipa ner koppen, fylla ut röret, slipa ner till 37mm som finns (eller pressa ett adapter rör?...)
Tredje tanken, fylla ut koppen med något och slipa ner till lagret passar.
Bra idéer sökes! Funkar kemisk metall? Eller behövs det svetsas? Vad gör jag?

Bilagor

• 20220810_194828.jpg
    20220810_194828.jpg
    320.6 KB · Besök: 59
  • 20220810_194837.jpg
    20220810_194837.jpg
    323.6 KB · Besök: 58
  • 20220810_194754.jpg
    20220810_194754.jpg
    341.9 KB · Besök: 62
  • 20220810_194750.jpg
    20220810_194750.jpg
    335.9 KB · Besök: 61

s

Aktiv medlem
Att det är lite luft mellan lager och styrrör runt om ovanför kontaktytan skall inte ha någon betydelse. De koniska kontaktytorna centrerar och fixerar lagret i mitten när det är satt under tryck.

AX3L

Aktiv medlem
Precis. På interna lager ska det glappa lite tror jag till och med, annars är risken att det tar emot på fel ställe. Icke att förväxla med Zero stack. Det har stuckit upp sådär på alla IS ramar jag haft också.

TS, får du bort glappet när du spänner lagret?

Velocipeden

Aktiv medlem
Tack för svar!
Alltså uppåt är inte problemet (även om jag tror inneslutna lager håller längre), det glappar flera millimeter i horisontalled. Jag hittade ett lager som var lite större och la i men det är fortfarande på tok för mycket glapp. Om lagret ska gå att röra går det inte att få bort glappet genom att spänna.

Berk

Aktiv medlem
Tack för svar!
Alltså uppåt är inte problemet (även om jag tror inneslutna lager håller längre), det glappar flera millimeter i horisontalled. Jag hittade ett lager som var lite större och la i men det är fortfarande på tok för mycket glapp. Om lagret ska gå att röra går det inte att få bort glappet genom att spänna.

Jag förstår inte. Anläggningsytan i koppen är vinklad. Så om man spänner åt lagret riktigt kan det inte finnas glapp i sidled, förutom om koppen är lite oval isf runt.

s

Aktiv medlem
Har du rätt typ av lager då?
Det skall ha en matchande konisk kontaktyta på undersidan. Ytorna skall dessutom ha samma vinkel för att fungera bra ihop.

Om det kärvar när du spänner tillräckligt för att få bort glappet kanske lagret helt enkelt är slut.

Berk

Aktiv medlem
Jo, om den är trasig kan det glappa. Jag tror den är uttöjd och för stor.

Om lagret har varit lite för löst spännt innan så kan lagret har slipat bort lite material från koppen och blir koppen lite oval med glapp till följd. Om det är fallet vet jag inte vad enklaste lösningen är. Kanske kan man slippa ner koppen lite för att får den rund igen?

Velocipeden

Aktiv medlem
Om lagret har varit lite för löst spännt innan så kan lagret har slipat bort lite material från koppen och blir koppen lite oval med glapp till följd. Om det är fallet vet jag inte vad enklaste lösningen är. Kanske kan man slippa ner koppen lite för att får den rund igen?
Kan vara så. Eftersom koppen är för stor, oavsett hur eventuellt oval den är, går det inte bara att slipa.

Berk

Aktiv medlem
Kan vara så. Eftersom koppen är för stor, oavsett hur eventuellt oval den är, går det inte bara att slipa.

Som flera redan har sagt spelar det ingen roll hur om lagret glappar i sidled när den inte är spänt. Enda som behövs är att vinklade delen jag rätt vinkel och är helt rund.

Velocipeden

Aktiv medlem
Som flera redan har sagt spelar det ingen roll hur om lagret glappar i sidled när den inte är spänt. Enda som behövs är att vinklade delen jag rätt vinkel och är helt rund.
Men om det glappar när det är spännt spelar väl roll?
Kan mycket väl vara där glappet sitter, men hur fixar jag den delen i så fall? Om den är för stor är inte lösningen att slipa mer.

Berk

Aktiv medlem
Kan mycket väl vara där glappet sitter, men hur fixar jag den delen i så fall? Om den är för stor är inte lösningen att slipa mer.

För stor kan inte vara problemetm den skulle kunna vara lite oval eller nedvinklad, men det kan jag inte ser på bilden. Slippa ner lite skulle lösa det i så fall.

s

Aktiv medlem
Storleken är inte superkritisk eftersom det är koniska ytor. Det som spelar roll är att det är perfekt runt och har rätt vinkel. En välsorterad cykelmek borde ha verktyg för att brotcha ytan. Lagret kommer efter det att sitta lite lägre men det ser ut att finnas god marginal i överkant.

Velocipeden

Aktiv medlem
Storleken är inte superkritisk eftersom det är koniska ytor. Det som spelar roll är att det är perfekt runt och har rätt vinkel. En välsorterad cykelmek borde ha verktyg för att brotcha ytan. Lagret kommer efter det att sitta lite lägre men det ser ut att finnas god marginal i överkant.
Ja lite lägre ser jag som positivt.
Den cykelmecken skulle jag gärna ha runt hörnet. 😍 Ska googla styrlagerbrotch.

Makten

Aktiv medlem
Som sagt, det finns lager med två olika vinklar. 45° och 36° vill jag minnas. Skillnaden är såpass liten att det är svårt att se med blotta ögat, men matchar inte fasen den vinkel som finns i ramen så lär det glappa även med spänt lager.

Lagret ska i princip inte ens ligga an mot den cylindriska delen när det funkar som det är tänkt, så den behöver du inte bry dig om.

Velocipeden

Aktiv medlem
Om inte hela röret ändrat form kan du ju slipa ny kona tills det inte finns nåt rör kvar?

Känns dock tveksamt om man lyckas slipa en perfekt kona utan rätt verktyg
Ja, jag skulle vilja säga att det är en kopp i röret, eftersom den bildar en fläns så det finns nog inte jättemycket att slipa ner även om det räcker en bit.

s

Aktiv medlem
Som sagt, det finns lager med två olika vinklar. 45° och 36° vill jag minnas. Skillnaden är såpass liten att det är svårt att se med blotta ögat, men matchar inte fasen den vinkel som finns i ramen så lär det glappa även med spänt lager.

Lagret ska i princip inte ens ligga an mot den cylindriska delen när det funkar som det är tänkt, så den behöver du inte bry dig om.
Är du säker? Integrerade styrlager är väl en standard? Du tänker kanske på undre lagret och dess lagerstöd som trycks på gaffeln. De kan ha lite olika vinklar.

Velocipeden

Aktiv medlem

Intressant, och värt att kolla. Ena lagret är original men QC hos Marino kan ju missat den detaljen...

Velocipeden

Aktiv medlem
Är du säker? Integrerade styrlager är väl en standard? Du tänker kanske på undre lagret och dess lagerstöd som trycks på gaffeln. De kan ha lite olika vinklar.
Lagret kom i ett kitt där övre kitt-koppen inte användes, Marino kan ju om de är olika missat vinkeln.

Orwar

Aktiv medlem
Ett långsökt förslag: Med ventilslippasta skulle du kunna slipa in sätet mot lagret, i brist på rätt fräsverktyg. Om inte annat så ser du hur kontaktytan ser ut då. Tar lite tid men fungerar nog bra.
Vore dock enklast om du hade ett slaktat lager (antingen stelopererat med lim eller något, eller bara en lös ytterring). Kanske svårt att få grepp om lagret annars.

Velocipeden

Aktiv medlem
Ett långsökt förslag: Med ventilslippasta skulle du kunna slipa in sätet mot lagret, i brist på rätt fräsverktyg. Om inte annat så ser du hur kontaktytan ser ut då. Tar lite tid men fungerar nog bra.
Vore dock enklast om du hade ett slaktat lager (antingen stelopererat med lim eller något, eller bara en lös ytterring). Kanske svårt att få grepp om lagret annars.
Spännande, det kanske är en lösning. Det går ju att limma ett kasserat lager på pinne/handtag så det går att rotera enkelt. Är det i då fall bara lager-pasta-kopp som slipar? Frågan är också om det är mycket material som ska bort om det är görbart i tid...

jolov

Aktiv medlem

Alltid dom här "välsorterad cykelmek borde ha"

Skulle chansa på att det är långt under en promille av cykelmekarna där ett sånt specialverktyg skulle kunna finnas.

mzi

Aktiv medlem
Alla cykelverkstäder som jag hängt i - vilket visserligen inte är så många - har haft en sådan.

Velocipeden

Aktiv medlem
Det låter grymt! Snackjannes var svårt att hitta på internet efter 2009, finns det kvar?
Jag bor i Norrköping men mottar gärna tips på vilka som har även utsocknes.

Orwar

Aktiv medlem
Spännande, det kanske är en lösning. Det går ju att limma ett kasserat lager på pinne/handtag så det går att rotera enkelt. Är det i då fall bara lager-pasta-kopp som slipar? Frågan är också om det är mycket material som ska bort om det är görbart i tid...
Precis, det blir lager-pasta-kopp som slipar. Tar sin lilla tid men om man ser till att använda grov slippasta går det ändå ganska bra, känns inte helt hopplöst. Du behöver ju inte heller köra tills du har anliggning över hela lagret, utan bara så att du har en tillräcklig yta runt om. Har inte använt det till just detta men många andra reparationssammanhang, väldigt användbart.

Istället för att sätta ett handtag på ett lager kan det nog vara smidigt att steloperera ett lager och sen montera gaffel och styrstam igen. På så vis kan man använda topcapen för att spänna ihop det hela, och styrstammen för att vrida lagret vid slipning. Då får man också lite styrning av gaffelröret och undre lagret, så att man minskar risken för att vingla vid slipningen.

Man kanske kan låta bli att montera kåpan över lagret så ser man direkt när man har spänt topcapen tillräckligt för att få lagret att börja snurra i sätet. Att kunna spänna lite gör nog också att slipningen går betydligt mycket fortare.

Velocipeden

Aktiv medlem
Precis, det blir lager-pasta-kopp som slipar. Tar sin lilla tid men om man ser till att använda grov slippasta går det ändå ganska bra, känns inte helt hopplöst. Du behöver ju inte heller köra tills du har anliggning över hela lagret, utan bara så att du har en tillräcklig yta runt om. Har inte använt det till just detta men många andra reparationssammanhang, väldigt användbart.

Istället för att sätta ett handtag på ett lager kan det nog vara smidigt att steloperera ett lager och sen montera gaffel och styrstam igen. På så vis kan man använda topcapen för att spänna ihop det hela, och styrstammen för att vrida lagret vid slipning. Då får man också lite styrning av gaffelröret och undre lagret, så att man minskar risken för att vingla vid slipningen.
Smart! Som Farbror-Frej skulle sagt:"-och så har vi byggt oss en styrlagerkoppsslip!"

hbn

Aktiv medlem
Förslaget att fylla ut glappet med tex kemisk metall låter lättare. Klä lagret i gladpack för att det inte ska limmas fast.

Velocipeden

Aktiv medlem
Förslaget att fylla ut glappet med tex kemisk metall låter lättare. Klä lagret i gladpack för att det inte ska limmas fast.
För att det tar tid att slipa? Eller blir bättre? Eller varför är det lättare? Har en kompis som pysslar mycket med kemiskmetall men jag har inte gjort det. Håller det?

hbn

Aktiv medlem
”Lättare” som i enklare, mindre arbetsintensivt, tar kortare tid att genomföra. Inte nödvändigtvis bätte, men inte heller nödvändigtvis sämre.

En ram i kolfiber har lagret anliggande mot en kopp av just kolfiberarmerad epoxi. Kan inte se att kemisk metall skulle ha sämre nötningsbeständighet än plast.

Är det en millimeter metall som ska bort så låter det rätt drygt att polera bort med en pasta.

Makten

Aktiv medlem
Jag ska inte svära på att det är samma för alla lagerstorlekar, men "standarden" är ju inte ett cykelspecifikt påhitt. Man har anammat befintliga lager och de finns med olika vinklar. Sen kan det ju vara Marino som inte fått till rätt vinkel på fasen också.
Jag vet i alla fall att det finns styrlager att köpa med två olika vinklar, så det är inte samma på alla.

Edit: De kan till och med ha olika vinklar invändigt och utvändigt. 😬

Coffe

Aktiv medlem
Ser ut som att du använder fel lager om man tittar på märkena i ramen. Finns två olika. Campa och canecreek, 45/36 graders vinkel och ena lagret har något större diameter.

Topp