Mathias
Aktiv medlem
Styrlagermek
Eftersom jag förhoppningsvis ska cykla från Stockholm till Norrtälje nu på onsdag så passade jag på att gå igenom cykeln i fredags och tyckte som vanligt att mitt styrlager kändes litet trögt. Jag har ett CaneCreek styrlager som har kärvat litet i princip sedan jag köpte cykeln. Så jag skruvade upp det lilla locket som sitter på toppen av styrlagret och lossade på de två skruvarna på sidan och tog loss hela styret och styrstam från gaffelröret. I själva röret sitter en form av gummiexpander som såg litet rostig ut plus att det var litet smuts ovanför expandern. I expandern finns ett hål som skruven från "locket" går ner i. Jag vet inte om det kan komma upp fukt och smuts på sidan av expandern, det är väl förmodligen skruven eller gängorna som gjort att det såg litet rostigt ut? Så jag undrar litet:
* Vad har egentligen expandern för funktion, vad händer om jag inte drar åt den? Är det för att dra ner styrstammen mot ramen? Jag inbillar mig att det är sidoskruvarna som håller fast styrstammen runt styrröret? Det enda jag vet är att om jag drar åt toppskruven så blir det svårare att snurra runt styret! :-)
* Eftersom jag inte har en aning vad expanden har för funktion - kan man ta loss den för att smörja och göra rent den eller själva innerdelen av röret? Jag skruvade i skruven i den för att se om jag kunde dra upp den, jag tog inte i speciellt hårt men den verkade sitta rätt bra.
Jag tror jag behöver en bra förklaring om hur det fungerar...
Just nu sitter jag ute på landet och har inga större möjligheter att surfa (har bara mobiltelefon) så jag kan tyvärr inte surfa in på Parktools eller liknande sidor för att ta reda på hur styrlager ska fungera.
* Vad har egentligen expandern för funktion, vad händer om jag inte drar åt den? Är det för att dra ner styrstammen mot ramen? Jag inbillar mig att det är sidoskruvarna som håller fast styrstammen runt styrröret? Det enda jag vet är att om jag drar åt toppskruven så blir det svårare att snurra runt styret! :-)
* Eftersom jag inte har en aning vad expanden har för funktion - kan man ta loss den för att smörja och göra rent den eller själva innerdelen av röret? Jag skruvade i skruven i den för att se om jag kunde dra upp den, jag tog inte i speciellt hårt men den verkade sitta rätt bra.
Jag tror jag behöver en bra förklaring om hur det fungerar...
Just nu sitter jag ute på landet och har inga större möjligheter att surfa (har bara mobiltelefon) så jag kan tyvärr inte surfa in på Parktools eller liknande sidor för att ta reda på hur styrlager ska fungera.