Styrlagermek

Mathias

Aktiv medlem
Styrlagermek
Eftersom jag förhoppningsvis ska cykla från Stockholm till Norrtälje nu på onsdag så passade jag på att gå igenom cykeln i fredags och tyckte som vanligt att mitt styrlager kändes litet trögt. Jag har ett CaneCreek styrlager som har kärvat litet i princip sedan jag köpte cykeln. Så jag skruvade upp det lilla locket som sitter på toppen av styrlagret och lossade på de två skruvarna på sidan och tog loss hela styret och styrstam från gaffelröret. I själva röret sitter en form av gummiexpander som såg litet rostig ut plus att det var litet smuts ovanför expandern. I expandern finns ett hål som skruven från "locket" går ner i. Jag vet inte om det kan komma upp fukt och smuts på sidan av expandern, det är väl förmodligen skruven eller gängorna som gjort att det såg litet rostigt ut? Så jag undrar litet:

* Vad har egentligen expandern för funktion, vad händer om jag inte drar åt den? Är det för att dra ner styrstammen mot ramen? Jag inbillar mig att det är sidoskruvarna som håller fast styrstammen runt styrröret? Det enda jag vet är att om jag drar åt toppskruven så blir det svårare att snurra runt styret! :-)
* Eftersom jag inte har en aning vad expanden har för funktion - kan man ta loss den för att smörja och göra rent den eller själva innerdelen av röret? Jag skruvade i skruven i den för att se om jag kunde dra upp den, jag tog inte i speciellt hårt men den verkade sitta rätt bra.

Jag tror jag behöver en bra förklaring om hur det fungerar...

Just nu sitter jag ute på landet och har inga större möjligheter att surfa (har bara mobiltelefon) så jag kan tyvärr inte surfa in på Parktools eller liknande sidor för att ta reda på hur styrlager ska fungera.

Styrlagermek
> * Vad har egentligen expandern för funktion, vad
> händer om jag inte drar åt den? Är det för att dra
> ner styrstammen mot ramen?

Ja.

> Jag inbillar mig att
> det är sidoskruvarna som håller fast styrstammen
> runt styrröret?

Rätt.

> Det enda jag vet är att om jag
> drar åt toppskruven så blir det svårare att snurra
> runt styret! :-)

"toppskruven" skall användas för att justera styrlagret, den skall dras åt precis så att det inte glappar i styrlagret. Sedan skruvar man fast stammen på styrröret ganska hårt. Nu har egentligen inte "toppskruven" någon funktion längre (man skulle kunna skruva bort den och förvara den i garaget till nästa gång det är justeringsdags, men det är knappast att rekommender).

> * Eftersom jag inte har en aning vad expanden har
> för funktion - kan man ta loss den för att smörja
> och göra rent den eller själva innerdelen av
> röret? Jag skruvade i skruven i den för att se om
> jag kunde dra upp den, jag tog inte i speciellt
> hårt men den verkade sitta rätt bra.

Den kommer inte att utsättas för några större krafter och det funkar säkert som den är nu. I de flesta styrrör brukar det sitta en "stjärna" som man bankar fast. En del har dock en expander som du verkar ha.

Hoppas det hjälpte lite...

f

Styrlagermek
Oj, expandern är en nödvändig förutsättning för att du ska kunna dra styrlagret så det sitter rätt. Styrlager justeras dels med bultarna som kramar om gaffelröret, dels med skruven som hakar i stjärnan du funderar på om du kan ta bort. Kort sagt: ta inte bort den. I det fall du lyckats dra upp stjärnan måste den bytas.

Per

Styrlagermek
1: expandern är det du har för att spänna styrlagret så det inte går för glappt eller för trögt, när du hittat ett bra läge (då det varken glappar eller är trögt) så drar du åt styrstammen för att "låsa" läget så det inte kan slappa efter.

2: Det kan bli skitigt pågrund utav att röret är öppet, vad du än gör så sätt inte fätt på det, för då glider det bara och tar inte, tvätta enbart med vatten om något. Att det är skitigt gör inte så mycket.

Styrlagermek
Stjärnan/expandern och "topplocket" har som sagt ingen annan funktion än att justera ihop styrlagret till rätt läge, sen låser man paketet mycket riktigt med de två sidoskruvarna på styrstammen.

Om delarna innuti gaffelröret är skitiga eller rostiga har egentligen ingen större sexuell betydelse, det viktiga är att lagren är rena och rikligt infettade samt lagret rätt justerat (dvs. det ska gå lätt att vrida på styret utan glapp).

Styrlagermek
Expandern som du kallar den är antagligen en så kallad "starnut". Starnutens funktion är som mothåll för skruven som håller "locket". Hela denna konstruktion har som syfte att förspänna styrlagret, inget annat. Styrstammens med dess bultar är det som håller ihop hela arrangemanget, man kan ta bort locket med tillhörande skruv efter att lagret är förspännt och styrstammen fastskruvad.

Arbetsgången för att förspänna styrlagret är som följer:
1. Lossa på styrstammens skruvar (sidoskruvarna som klämmer fast styrstammen på gaffelns styrrör). Måste lossas tillräckligt för att styrstammen inte längre klämmer på styrröret.
2. Förspänn lagret. Ska inte gå tungt och inte heller glappa. För att avgöra om det glappar: bromsa fast framhjulet, känn med fingrarna runt övre och/eller nedre styrlagerhalvan medan du "vaggar" cykeln fram och tillbaka. Om det inte är möjligt att justera lagret så det varken glappar eller går tungt är lagret kass och måste servas alternativt bytas.
3. Skruva fast styrstammen.

Klart!

Edit:
Måste. Skriva. Fortare. ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Styrlagermek
Tänkte bara säga tack för svaret, jag hade litet svårt att svara från Landet. Jag kunde ta bort det mesta av knaket genom att lossa på starnutten och slå på hjulet så att att gaffeln distanserades några millimeter från styrröret. Sen spände jag starnutten precis så hårt att gaffeln började beröra gaffelröret. Allt knak var helt borta i två timmar, sen började det komma tillbaka litet mindre igen. Förmodligen trycks väl hela paketet ihop litet i terränlådan, är det kvalitén på styrlagret som gör att sådant inte händer efter ett tag eller saknas det en dos kopparpasta eller liknande på något ställe? Något lager som är trilskt?

Tillbaka
Topp