Styrlagermontering?

• Trådstartare Trådstartare EB
  • Start datum Start datum

EB

Medlem
Styrlagermontering?
Hej,
Jag håller på att flytta över alla delar från min förra cykel (scale20) till en ny ram (Giant XTC). I bytet till det styrlagret som medföljde den nya ramen har jag dock stött på lite patrull - kanske kan happy-kollektivet komma med nåt gott råd?`

Den lilla "ringen" som träs på gaffelröret först gled på lätt tills det var ca 2cm kvar till gaffelkronan. Därifrån fick jag spänna ut den i slitsen för att få ner den hela vägen. Jämfört med förra styrlagret blev mellanrummet i slitsen mycket större - med nya blev det ca 4-5 mm. När jag trär på första lager-delen på gaffelröret så vill den inte glida ner hela vägen, det känns som att ringen som den ska ligga emot blivit för stor (när man har delarna lösa i handen passar de förstås perfekt).

Vad göra? Är det fel dimension på styrlagret? Våld?

Styrlagermontering?
näää... du lägger väl inte det undre lagret direkt på gaffelkronan eller? Alla styrlager som jag sett (och det som jag precis demonterat) har en liten ring längst ner för att skapa en "profil" som lagret passar i... Men å andra sidan brukar man kanske ha en sån högst upp också? Nån sån tror jag inte jag har fått med här - dvs det övre lagret läggs direkt i ramen och hålls nere av den där ringen med en liten fläns på samt "starnut-skruven...

Styrlagermontering?
Vi talar väl om den del som på engelska heter crown race?

crown-race.jpg

Styrlagermontering?
Det kan vara så att "ringen med liten fläns" skall vara längst ned som Oskars bild visar och ringen med slits högst upp. Jag har gjort misstaget att försöka få dit dem i fel ordning...

Styrlagermontering?
FSA har (har haft?) slitsade crown races på en del av sina sina styrlager (vilket gör det lilla helvetet till en promenad i parken), jag hade sådant på mitt XL2. Typ såhär änna:

headset_split_crown.jpg

Styrlagermontering?
Det kan ju vara nått annat som är fel också. Om du är säker på att ringen satt nere på den andra gaffeln också är det ju lite konstigt att glappet blev större.

Styrlagermontering?
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där är ju fusk!

Hihi jag vet! Verkar som FSA insett detta också för på nyare bilder som jag hittar på XL2 så ser det ut som om det har en vanlig oslitsad ring...

Styrlagermontering?
Instämmer, den nedre ringen brukar vara den oslitsade OCH del brukar vara ett litet helvete att få på den. Gör rent och vanvänd fett tillsammans med en gummihammare så ska du nog få dit den...

Lycka till // Larsa :D

Styrlagermontering?
PontusL skrev:
> FSA har (har haft?) slitsade crown races på en
> del av sina sina styrlager (vilket gör det lilla
> helvetet till en promenad i parken), jag hade
> sådant på mitt XL2. Typ såhär änna:
>
> http://www.bikemagic.com/news/images/headset_split
> _crown.jpg

Det är just ett FSA styrlager som jag monterar. Men det gamla som verkar vara nåt Scott-brandat har också det... Jag har monterat andra som inte har slits och då är det som andra påpekat våld som gäller...

Styrlagermontering?
rikard skrev:
> Det kan ju vara nått annat som är fel också. Om
> du är säker på att ringen satt nere på den
> andra gaffeln också är det ju lite konstigt att
> glappet blev större.

Det rör sig ju om en ny ring till det nya styrlagret - de ser bara likadana ut med liten slits i...

Styrlagermontering?
Om vi nu säger att det är den slitsade ringen som ska sitta vid kronan (observera att det inte finns någan annan liknande ring med bland de tillgängliga delarna här...) borde det finnas en ring till för det övre lagret? Saknas den?

Den slitsade ringen vid kronan blir alltså för utspänd för att lagret ska passa... och lagret vill man ju inte våldföra sig på alltför mycket.

Jiddrans typiskt att det ska bli probläääm - jag vill ju bara få ihop min nya hoj och komma ut och tokcykla!

Styrlagermontering?
Ja det känns som om det borde finnas en ring till ovansidan också.. Den var guldfärgad på mitt XL-2 har jag för mig. Kolla den här bilden t ex:

FSA-Orbit-Xtreme-headset-4_e_fe917a5bf2fb03a146c512e348d03c84.jpg

Styrlagermontering?
Låter som de skickat med fel styrlager om det inte kan ligga mot crown race. Låter som om du har en gaffel som kräver tapared head set ( som Anders H tror ovan) Har gaffelröret större diameter nertill än upptill?

(mkt svengelska, ledsen för det)

Edit. Alternativt försöker du montera det lager som som skall vara upptill.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp