Styrlagerproblem

Styrlagerproblem
Jag försöker byta styrlager på min pendlarcykel. En några år gammal Nishiki SL one. Lagertypen är Zero stack men nu får jag inte bort nedre lagerbanan, det som på engelska heter fork crown race. Finns det integrerade såna eller ska jag bara försöka slå hårdare?

Bilagor

• DSC_0033.JPG
    DSC_0033.JPG
    88.6 KB · Besök: 40
Styrlagerproblem
Jag brukar värma skiten med en vanlig hårtork så brukar den expandera tillräckligt för att få loss. På så sätt slipper man våld även om det också kan kännas befriande att slå till trilskande delar ibland.

Styrlagerproblem
Våld är bra på döda ting. Men det såg verkligen ut som de satt ihop. Ihopbegad gammal aluminium är verkligen inget kul. Nu sitter fint lager på och jag kan cykla i normal tid igen.

Bilagor

• DSC_0036.JPG
    DSC_0036.JPG
    139.3 KB · Besök: 45
Styrlagerproblem
Tänkte starta ny tråd, men happy föreslog ju vänligt liknande trådar att fortsätta på. Inser att jag f**kade upp när jag bytte ett hopkärvat styrlager på flickvännes pendlarcross och inte tog bort nedre lagerbanan, som redan då satt som svetsad (istället satte jag nya lagret på den gamla lagerbanan, men det blev ju inte bra onekligen).
Ska försöka med rakbladstricket, men har man inget traditionellt "crown race" i detta sammanhang?

Bilagor

• PXL_20221102_100922280.jpg
    PXL_20221102_100922280.jpg
    537 KB · Besök: 80
Styrlagerproblem
Tänkte starta ny tråd, men happy föreslog ju vänligt liknande trådar att fortsätta på. Inser att jag f**kade upp när jag bytte ett hopkärvat styrlager på flickvännes pendlarcross och inte tog bort nedre lagerbanan, som redan då satt som svetsad (istället satte jag nya lagret på den gamla lagerbanan, men det blev ju inte bra onekligen).
Ska försöka med rakbladstricket, men har man inget traditionellt "crown race" i detta sammanhang?
Du har ju två traditionella ”crown race” på din bild?

Styrlagerproblem
Du har ju två traditionella ”crown race” på din bild?
Ja, hm, alltså, det jag håller i handen är undre lagerbanan från det lager jag monterade uppenbart fel, för att illustrera att det kanske är samma del. Men då känns det bekräftat att jag borde få bort delen som sitter på gaffeln och ersätta med den fräscha som följer med lagret i fråga (fsa no 11n är det närmaste jag hittat som verkar passa).

Styrlagerproblem
Ja, hm, alltså, det jag håller i handen är undre lagerbanan från det lager jag monterade uppenbart fel, för att illustrera att det kanske är samma del. Men då känns det bekräftat att jag borde få bort delen som sitter på gaffeln och ersätta med den fräscha som följer med lagret i fråga (fsa no 11n är det närmaste jag hittat som verkar passa).
Ah, ja. Jag trodde att det var ett crown race för lösa lagerkulor.

Det som sitter på gaffeln är ett traditionellt crown race, ser att någon här föreslog rakblad. Jag brukar använda en morakniv och försiktigt jobba mig runt.

Känns som att gaffeln skulle behöva en grundlig rengöring och inspektion också, dom där lacksprickorna gör mig nervös :)

Styrlagerproblem
Ah, ja. Jag trodde att det var ett crown race för lösa lagerkulor.

Det som sitter på gaffeln är ett traditionellt crown race, ser att någon här föreslog rakblad. Jag brukar använda en morakniv och försiktigt jobba mig runt.

Känns som att gaffeln skulle behöva en grundlig rengöring och inspektion också, dom där lacksprickorna gör mig nervös :)
Jo hela cykeln sjunger väl på sista versen. Hade det funnits ngt vettigt begagnat eller nytt hade jag nog gett upp.

Tillbaka
Topp