Styrrör kort mtb

kristian_123

Aktiv medlem
Styrrör kort mtb
Hej, har möjlighet att köpa en begagnad dämpare där styrröret egentligen är för kort för min cykel.

Nuvarande styrstam är 4cm hög (alltså, där styrröret sitter), och jag har räknat ut att: med prospekt-dämparen skulle 2 av dessa cm vara utan styrrör i sig.

Kommer det göra att styrstammen inte sitter åt särskilt bra?

Eller kommer det inte spela så stor roll?

Jag har sett att det finns adaptrar osv men känns lite tråkigt. Skulle det vara en idé att köpa en styrstam som är kanske 3 cm hög?

Styrrör kort mtb
Det finns en annan lösning. Se bild.

Bilagor

• IMG_4336.jpeg
    IMG_4336.jpeg
    508.6 KB · Besök: 149
Styrrör kort mtb
Jag åkte för att testa dämparen med för kort styrrör och kunde konstatera.. att det var för kort.

Påväg hem skulle jag återvinna lite metall och lyckades också återvinna kullagret som sitter precis över dämparen. Jag hade varit smart och lagt det åt sidan för att det inte skulle ramla (eller ens bli smutsigt) av när jag provade dämparen

Det går bra nu

Styrrör kort mtb
Med nytt kullager inköpt hittade jag en deal här på forumet, dämpare med tillräckligt långt styrrör om jag också skaffade lägre styrstam. Sagt och gjort.

3 mm till röret som beräknat. Dock visade det sig att spank spoon 2's lock inte är platt.

Något som kommer resultera i ond bråd död eller kan jag cykla på glad i hågen?

1000007375.jpg

Styrrör kort mtb
Med nytt kullager inköpt hittade jag en deal här på forumet, dämpare med tillräckligt långt styrrör om jag också skaffade lägre styrstam. Sagt och gjort.

3 mm till röret som beräknat. Dock visade det sig att spank spoon 2's lock inte är platt.

Något som kommer resultera i ond bråd död eller kan jag cykla på glad i hågen?

Visa bilaga 705020

Vad är problemet? Begränsas instick av topcapen av gaffelröret? I så fall behöver du fila lite av från gaffelröret för att kunna förspänna styrlagret.

Styrrör kort mtb
Vad är problemet? Begränsas instick av topcapen av gaffelröret? I så fall behöver du fila lite av från gaffelröret för att kunna förspänna styrlagret.
Nej då, det är bara det att jag undrar om topcapen gör så att det inte blir 3 mm avstånd till röret och om det i sin tur är dåligt/farligt för "hållfastheten".

Kan det göra att gaffeln ramlar av?

Låter dumt när jag skriver det så svaret torde vara nej

Styrrör kort mtb
Nej då, det är bara det att jag undrar om topcapen gör så att det inte blir 3 mm avstånd till röret och om det i sin tur är dåligt/farligt för "hållfastheten".

Kan det göra att gaffeln ramlar av?

Låter dumt när jag skriver det så svaret torde vara nej

Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Menar du att det hade varit bättre när gaffelröret sticker upp 3 mm från styrstammen? Jag gör det gärna, men då behöver man en 5 mm ovanpå stammen. Stammen och topcapen du har är gjort så att man inte har utstick. Ingenting kommer att går av som det är nu.

Enda fundering jag hade om topcapen inte drar i i gaffelröret.

Styrrör kort mtb
Tack.

Jag undrade ifall det är dåligt/farligt *om* topcapen med sin speciella design gör så att det blir för tight mellan toppen av styrröret och toppen av styrstammen i höjdled. Eftersom någon tidigare skrev att det skall vara just 3mm mellanrum. Jag kan ha missförstått vad dessa 3 mm innebär, var dessa 3 mm's skillnad ska finnas

Hade topcapen legat ovanpå styrstammen hade det varit 3mm distans. Nu, i.o.m. att den "går ner" i styrstammen, vet jag inte hur stor distans det blir.

Hur som, är jag nöjd med svaret om att gaffeln inte kommer ramla av. Tack!

Tillbaka
Topp