Styrstamsproblem racer - lossnar

Gullhoved

Ny medlem
Hej!

Har bytt styrstam (a-headset) på min nya racer och har fått följande problem: efter några mils cykling så har det uppstått ett glapp, dvs stammen har glidit upp någon tiondels millimeter eller så. Precis som om den glidit uppåt liksom. Stammen byttes initialt av cykelrep, fick sedan problemet efter första turen. Drog åt den själv inför nästa tur, och när den är nyåtdragen finns inget glapp. Verkar nästan som om skruvarna inte är åtdragna tillräckligt, men jag drar så hårt jag vågar med vanlig insexnyckel (har ingen moment tyvärr). Det är rätt dim 1 1/8" det är jag helt säker på. Gaffeltappen är i kolfiber så jag vågar inte dra hur hårt som helst.

Vad säger happyexpertisen, är detta ett vanligt problem? Det är kopparpasta på klämskruvanrna i stammen, kan det göra att de gängar upp sig? Fint sandpapper på tappen + insidan av stammen en lösning? Dra ännu hårdare?

Mvh,

Thomas

Det kan inte vara så att lagerbanan är/har varit ofullständigt påpressat på styrröret?

I så fall skulle det kunna vara så att den kryper på plats undan för undan och ett glapp mellan styrstam och distanser uppstår.

Detta utan att styrstammen har rört sig.

Hej igen,

Låter som en tänkbar förklaring. Fick dock förklarat för mig när stammen byttes att konstruktionen är sådan att "man bara behöver lägga delarna i rätt ordning och sedan förbelasta tills inget glapp finns". Delarna varandes ett kapslat lager samt en lös ring (lagerbana?) med en öppning i för att kunna ändra diameter vid belastning. En uppsättning i var ända av styrröret.

Kanske är detta fel? Måste man pressa i lagren + den lösa ringen separat, dvs innan man drar ihop alltihop med centrumskruven? Jag tyckte det verkade som om lagren inte behövde pressas i lagerbanorna i styrröret; det kändes som om det fanns "gott om plats" om ni förstår vad jag menar.

tacksam för hjälp, men det låter som om det måste bli ett nytt besök hos cykelrep (en annan!)

Mvh,

Thomas

Tandkräm, kolfiberpasta eller annat som ökar friktionen (och möjliggör att man inte behöver dra åt skruvar lika hårt) kan väl vara på plats kanske. Kontrollera även din expander att den inte är skadad eller så. Ge även den ett lager kolfiberpasta också.

Är den nedersta ringen slitsad (har ett spår) så lär det inte vara så som jag föreslog.

De obrutna ringarna kan vara svåra att få på plats, men då din har en öppning så ska inte det vara ett problem.

Hoppas någon annan har en lösning.

Lycka till.

Edit: ovanstående om friktionshöjning är nog bra att prova.

Senast redigerad av en moderator:
Även om tappen inte är åtdragen ordentligt runt gaffelröret så borde ju skruven i centrum hålla tappen på plats så att den inte glider uppåt. Om det bara har hänt någon gång så skulle jag ändå tro att det är lagret som har satt sig på plats så att glappet uppstår. Dra åt lagret lite för mycket, så att gaffeln börjar gå trögt, lossa sedan försiktigt tills den snurrar lätt men utan glapp. Spänn sedan ordentligt med skruvarna som klämmer ihop styrstammen. (Men så har du väl redan gjort).

Hej igen,

tack för all respons. Anders H, ja så har jag gjort. Dock har jag märkt att även om jag drar åt centrumskruven riktigt rejält (i princip så hårt jag kan med insexnyckel) så vill inte gaffeln gå trögt. Den snurrar lika bra ändå, och utan glapp hemma i förrådet. Precis som om det är något som inte vill halka på plats. Om jag fattat det hela rätt så skall det inte krävas så stor kraft för att "klämma ihop" paketet?

Mvh,

Thomas

Gullhoved skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej igen,
>
> tack för all respons. Anders H, ja så har jag
> gjort. Dock har jag märkt att även om jag drar
> åt centrumskruven riktigt rejält (i princip så
> hårt jag kan med insexnyckel) så vill inte
> gaffeln gå trögt. Den snurrar lika bra ändå,
> och utan glapp hemma i förrådet. Precis som om
> det är något som inte vill halka på plats. Om
> jag fattat det hela rätt så skall det inte
> krävas så stor kraft för att "klämma ihop"
> paketet?

Där tror jag du har problemet. Är det någon form av expanderbult ned i styrröret. Jag antar det eftersom det är plastgaffel. Jag tror det är den som spökar och gängar upp sig. Iofs borde styrstammen sitta bra nog som den är. Men det är i teorin det. Kolla hur expanderbulten beter sig. Låter som det är den som inte gör sitt jobb.

Hej Rippa,

helt rätt, en expanderbult i fyra "tårtbitar" med en gummiring runt om. Skall kolla den. Å andra sidan, eftersom jag kan spänna tillräckligt hårt för att eliminera glappet så borde ju expanderbulten vara satt ur spel som felkälla eftersom belastningen på den försvinner när stammen dragits åt. Man "växlar över" till stammen som kraftbärande del om jag fattat rätt? Tack ändå för input, blir väl till att ta isär och sätta ihop en gång till.

Mvh,

Thomas

Gullhoved skrev:
> Hej Rippa,
>
> helt rätt, en expanderbult i fyra "tårtbitar"
> med en gummiring runt om. Skall kolla den. Å
> andra sidan, eftersom jag kan spänna
> tillräckligt hårt för att eliminera glappet så
> borde ju expanderbulten vara satt ur spel som
> felkälla eftersom belastningen på den
> försvinner när stammen dragits åt. Man "växlar
> över" till stammen som kraftbärande del om jag
> fattat rätt? Tack ändå för input, blir väl
> till att ta isär och sätta ihop en gång till.
>
> Mvh,
>
> Thomas

Kolla först, som JLarsson säger, att själva styrröret inte är "för långt". Eller att din "stack" med spacers inte är för kort så att säga. Det ska ju diffa några millimeter mellan övre kanten på styrröret och övre kanten på översta spacern. Ja du fattar.

I övrigt så är det enl min erfarenhet inte självklart att styrstammen ensam tar över lasten. Sitter inte centrumbulten som den ska så brukar det glappa upp över tid. Speciellt om du pga kolfibernoja inte drar den speciellt hårt.

Gullhoved skrev:
> Hej,
>
> de la in en exra distans vid monteringen det vet
> jag. Kanhända blev det för kort ändå.

Kolla det. Ibland är det en pumla på undersidan av locket som gärna tar emot.

Om du har flera skruvar som håller styrstammen så se till att korsdra de flera gånger. Annars kommer bara den skruven du drog sist ta lasten.

Du ska inte behöva ta i särskilt mycket alls på någon av skruvarna kring styrstammen, allra minst topplocksskruven.

JLarsson skrev:
> Är styrröret för långt? Så att locket tar i och att du inte kan förspänna helt och hållet?

Det brukar väl inte behövas på plaströr eftersom expandern inte "drar" röret uppåt som en starnut gör, utan bara expanderar för att hålla röret på plats, eller?

ostkaka skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är styrröret för långt? Så att locket tar i
> och att du inte kan förspänna helt och hållet?
>
> Det brukar väl inte behövas på plaströr
> eftersom expandern inte "drar" röret uppåt som
> en starnut gör, utan bara expanderar för att
> hålla röret på plats, eller?

QUE??????

ostkaka skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är styrröret för långt? Så att locket tar i
> och att du inte kan förspänna helt och hållet?
>
> Det brukar väl inte behövas på plaströr
> eftersom expandern inte "drar" röret uppåt som
> en starnut gör, utan bara expanderar för att
> hålla röret på plats, eller?

Jo det behövs, den expanderar för att den skall sitta fast och kunna dra röret uppåt utan att skada lyxplasten.

johrn skrev:
> Jo det behövs, den expanderar för att den skall sitta fast och kunna dra röret
> uppåt utan att skada lyxplasten.

Aah givetvis. Tänkte bara halvvägs, får skylla på syrebrist på jobbet. Expandern består ju av två delar; först skruvar man i själva "tårtbitarna med gummiring", och sedan spänner man ju lagret precis som med en starnut. Du har ju helt rätt :)

hej igen!

Återigen tack för all respons. Har under helgen lagt till en större spacer för att få lite mer utrymme mellan översida stam öch översida styrrör, var bara nån eller ett par millimeter innan. Är nu ca 4 mm. Har kört ett par rundor under helgen och nu skakar det inte loss, utan det är helt glappfritt i vertikalled före som efter körning. Upplever dock fortfarande att jag måste skruva rätt rejält på centrumbulten för att få glappfritt, vidare kan jag fortfarande inte få det att gå trögt.

En annan sak som jag nu märkt är att jag efter att ha spänt åt det hela kan framtvinga ett knackande ljud när jag belastar i horisontalled: med åtdragen frambroms, sittandes på cykeln och "juckandes" fram och tillbaka så knackar det från styrröret. Dock inget glapp i vertikalled som sagt. vad tror ni, kan jag köra med det hela eller skall jag lämna in hojen för att kolla upp det hela?

Mvh,

Thomas

Knakningar kan komma lite var som helst i från en cykel. Det kan vara rätt lurigt att ta reda på exakt varifrån. Men om du misstänker att det kommer från styrhuvudet, och du själv inte känner dig tillräckligt kunnig, så skulle jag ta den till en verkstad och framkalla samma typ av "knakning" för ett utlåtande. Det är ju inte det bästa stället att ha, tex en spricka på.

Hej igen!

Ett tag sen nu men jag måste delge hur denna histirien avlöpte. Har haft hojen inne på service och knaket i vertikalled var som tur var ingen spricka i gaffeln eller så, och det kom inte heller från styrhuvudet. Ljudet kommer av att det finns ett mkt litet spel mellan delarna i frambromsen vilket ger denna ljudeffekt. Inget konstigt enligt cykelrepen och helt ofarligt.

Mvh,

Thomas

Tillbaka
Topp