Styrstångsfylla.

Aktiv medlem
Styrstångsfylla.
Jag prövade att söka på ämnet men hittade bara en tråd med olikaspekulationer.

Vad jag har fötstått så har det tidigare INTE varit olagligt att cykla full. Du kan bli tagen för vårslöshet i trafiken men inte på grund av fyllan. Alltså cyklar du helt rakt och fint med 20 promille i blodet så är var det ivf förut lagligt.

Men hur är det idag?!..Jag vill ha fakta. inte gissningar.

Fråga nr två är om man kan bli bestraffad för detta inklusive vordslöshet i trafiken på cykel. Kan det påverka ditt eget körkort?!..Det man har för bilen alltså..:)

Nyfiken..Någon som sitter på facit?

Styrstångsfylla.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article220827.ab
Denna artikel är från 2004, och styrker alltså Villes inlägg här, för er som inte trodde honom!

Fastnade för den sista snutten;

-Då kan man åtalas för vårdslöshet i trafik, eller grov vårdslöshet i trafik, säger Hans Laurell.
Om cyklisten fälls kan han, eller hon, förlora bilkörkortet.

Senast redigerad av en moderator:
Styrstångsfylla.
Tack Kryckan, Jag såg de sista raderna coh det låter logiskt....Källan kanske dock inte är den säkraste men jag litar på den i detta fall.

Mattan. Vore klockers omdu fick fram något:)

Styrstångsfylla.
putchi skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan definitivt påverka körkortet. Jag har en
> bekant som körde moped berusad och blev av med
> körkortet.

Moped är moped och inte en cykel...till att börja med är det ett motorfordon.

Styrstångsfylla.
Miss Lycka: Bara vid upprepade tillfällen. Du ska bedömmas sakna respekt för lagar och regler. En enstaka misshandel är inte så allvarligt liksom. ;)

Styrstångsfylla.
Putchi: om du inte visste det har mopeder motor, det har inte cyklar. Stor skillnad.

Vi dunkar väl in lite härligt lagtextsnörderi här:

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.
För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Detta gäller dock inte om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination.
För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker att det kan antas att han eller hon inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Detsamma gäller om föraren är lika påverkad av något annat medel.
Första och andra styckena gäller inte förare av motordrivet fordon, som är avsett att föras av gående.
Första, andra och tredje styckena gäller inte om förandet av fordonet ingår som ett led i en vetenskaplig eller därmed jämförlig undersökning till vilken tillstånd har lämnats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Lag (1999:217).

Rattfylleri kräver alltså motor, undantaget är möjligen hästspårvagn. Intressant är också formuleringarna om vårdslöshet i trafik. Motorn betonas väldigt noga, särskilt i andra stycket om vårdslöshet i trafik. Man ska nog inte ta det för givet att en cyklist faktiskt kan dömas till vårdslöshet i trafik.

Mårten: vi behöver rättsfall!

Styrstångsfylla.
oxr skrev:

> Mårten: vi behöver rättsfall!

HAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHHAHA

Men har pojken ett körkort osm han kan bli av med då?!?!

Tack annrs Oskar för faktan i tråden....Imorgon till fikat skall jag läxa upp en och annan här på företaget..:)

Styrstångsfylla.
För några år sedan läste jag en notis i tidningen om att Polisen stoppat en person som försökte cykla på en låst cykel. Har för mig att styrstångsfylla nämndes i artikeln. Det skedde i Ryd, Linköping och det stod om det i Corren (corren.se). Hittar tyvärr inte artikeln.
/Stina

Styrstångsfylla.
Låter som en styrstångsfylla, men det blir inte brottsligt för det. Polisen kan ju ha ansett att det var ett fall av ingripande enligt LPT.

Styrstångsfylla.
Ville: Jag har både körkort och rätt att köpa sprit och supa mig redlös. Men jag tänker inte se till att skapa rättsfall, jag tänker mao. inte åka fast när jag cyklar hem från krogen.

Det här med styrfylla kan jag tyvärr inte, däremot kan jag komma med denna insikt:

"Ett tillgrepp av en cykel skall inte bedömas som stöld om gärningsmannens uppsåt var att endast bruka den för en viss färd och sedan överge den."
Källa: Karnov

Styrstångsfylla.
>
> "Ett tillgrepp av en cykel skall inte bedömas som
> stöld om gärningsmannens uppsåt var att endast
> bruka den för en viss färd och sedan överge
> den."
> Källa: Karnov

Dethär var ju intresant!!

Förklara mer.:)

Styrstångsfylla.
Krävs det att man är full för att åka dit på vårslöshet i trafik på cykel?
Om så inte är fallet - blir straffet hårdare om man är alkoholpåverkad?

PS: Man kan bli av med körkortet genom att bara vara allmänt aspackad på fel plats vid fel tidpunkt tre gånger i ett tidsintervall jag inte kan...

Styrstångsfylla.
oxr skrev:
> Jag menade att du skulle hitta rättsfall, inte
> skapa...

Det man inte kan hitta kan man skapa!

Patrik....Måste man var anykter när man kör upp?!

Styrstångsfylla.
Ville: Det har med att det krävs uppsåt att tillägna sig föremålet för att det ska bli stöld. Om du tänkt dumpa föremålet tillägnar du dig inte värdet av det.

Sen kan det säkerligen bli någon annan rubricering typ egenmäktigt förfarande eller liknande...

oxr: Jag har fan lov! :)
Men vi kan säga såhär, en sökning på styrstångsfylla resp. styrfylla gav inte en enda träff i åtminstone ett rättsfallsregister.

Styrstångsfylla.
Kruxet är att som tidigare påpekats: Man kan bli av med körkortet på grund av fylla och cykelfylla.
Det lämnas utlåtande av sociala myndigheter efter utredning av ens alkoholvanor.

Styrstångsfylla.

Bara en cyklist som fått skadestånd av en person som gick på en cykelbana. Cyklisten körde på personen och blev skadad, duuuuh. Ansågs medvållande och skadeståndet jämkades till en tredjedel.

Styrstångsfylla.
Mårten: vad var brottsrubriceringen? Eller var det ett civilmål?

Cykel och vårdslöshet i trafik, ger det inga träffar alls?

Styrstångsfylla.
Mx_Hansen skrev:
> DU kan blir av med körkortet om du går på rött
> inne i stan t.ex...

Detdär ställer jag mig ytterst tveksam till.

Styrstångsfylla.
oxr: Det var ett vanligt skadeståndsmål. Civilrätt alltså som sagt.

Brottmål hittade jag i princip inga alls. Några bilister som kört på och över cyklister bara. Men det var ju inget intressant.

Vårdslöshet på cykel verkar inte vara något som prövats i domstol? Folk kanske bara har skrivit på strafföreläggandet och gråtit en skvätt...?

Styrstångsfylla.
Det är ett alternativ. Ett annat alternativ är om man går mot rött där det just vid det övergångstället finns en häffaklump som äter körkort till frukost.

DÅ är det nog rätt stor sannolik het med..:)

Styrstångsfylla.
Hehe...ja, kokobäng är vad det är, världen vi lever i. Har aldrig sätt en häffaklump. och aldrig några som skuggar en killa för att se om han går mot rött heller..=D

Hjälmöverdraget vettefan om det är mitt. Jag fick det. Om jag vägrar erkänna att jag tog emot det utan säger att jag bara lånar det. Då är det fortfaande tobbes eftersom det var han som betalade för det va?!

Har förövrigt inte testat det på min nya hjälm..HAHa..undra vart det ligger.

Styrstångsfylla.
Det är inte böter på att gå svartklädd utan reflexer heller.. Verkar som om man försöker minska på arbetslösheten, bostadsköerna, antalet potentiella brottsoffer på en gång. Ta bort fler skyddande lagar, så ryms vi snart!

Editar, kan det bli för många av dem?: Det jonzén skrev om att polisen sätter spann på en person, låter förnedrande..

Styrstångsfylla.
HAHA...vad är det för bildsamling på mig du sitter och håller på!

Jonzen,...jag börjar bli lite smått orolig att du faktiskt tror att jag tycker det var snuggt med hjälmöverdrag...=D

Styrstångsfylla.
- Du en sån där drink innehåller åtta promille, det kan jag inte köra på sen.
- Är man inte död vid åtta promille..?
- Eheheh, nej, man räknar så här. Låt oss för enkelhetens skull säga att en person väger 100kg. Åtta centiliter av det är åtta tusendelar, det vill säga åtta promille.

Ville, du som inte väger så mycket kommer inte kräva så mycket för att komma upp i de 20 promille du skrev om tidigare.

Tänk på det :oD

Styrstångsfylla.
Mårten skrev:
> Ville: Det har med att det krävs uppsåt att
> tillägna sig föremålet för att det ska bli
> stöld. Om du tänkt dumpa föremålet tillägnar
> du dig inte värdet av det.
>
> Sen kan det säkerligen bli någon annan
> rubricering typ egenmäktigt förfarande eller
> liknande...

OT
Ett litet klargörande angående begreppen tillgrepp, stöld och olovligt brukande:
Begreppet stöld är definierat i brottsbalken och innebär att någon olovligen tar något som tillhör någon annan i avsikt att tex behålla eller sälja det.
Tillgrepp innebär att någon olovligen tar något som tillhör någon annan i syfte att använda det men utan avsikt att behålla eller sälja det.
Om någon har tillgång till ett föremål som tillhör någon annan och brukar detta utan tillåtelse är det olovligt brukande.
Hårfin skillnad för den drabbade kan tyckas men det kan vara bra att känna till att det är olika straffvärde, har betydelse om försäkringen gäller eller ej mm...

Begreppet styrstångsfylla, styrfylla etc existerar inte i juridisk mening. Det innebär inte att du utan risk för påföljd kan cykla hem från krogen. ;)

Styrstångsfylla.
faceplant: Men eftersom det inte är olagligt att cykla full blir det inte fören man blir inblandad i en olycka eller bedöms kunna orsaka en olycka det spelar någon roll? Sålänge man kan cykla rakt är det helt ok i juridisk mening, antar jag.

Styrstångsfylla.
cykelstina skrev:
> För några år sedan läste jag en notis i
> tidningen om att Polisen stoppat en person som
> försökte cykla på en låst cykel. Har för mig
> att styrstångsfylla nämndes i artikeln. Det
> skedde i Ryd, Linköping och det stod om det i
> Corren (corren.se). Hittar tyvärr inte artikeln.
> /Stina

Det skulle ha kunnat varit min kompis och jag, fast det är preskiberat vid det här laget.
Efter en fest på Korralen passade inte min kompis cykelnyckel. Men jag var lika övertygad som kompisen att det var dennes cykel, varpå vi började släpa hem cykeln. Efter ett tag kom en tjej ikapp oss och påstod att det var hennes cykel, och tänka sig hennes nyckel passade. Ridå!

Styrstångsfylla.
Man behöver inte köra ett fordon för att bli av med körkortet. Om man blir omhändertagen upprepade gånger för fylleri kan körkortet dras in. Om man snarkar kan körkortet dras in pga trötthet har jag hört talas om.

Styrstångsfylla.
Mikva skrev:
> cykelstina skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För några år sedan läste jag en notis i
> > tidningen om att Polisen stoppat en person som
> > försökte cykla på en låst cykel. Har för
> mig
> > att styrstångsfylla nämndes i artikeln. Det
> > skedde i Ryd, Linköping och det stod om det i
> > Corren (corren.se). Hittar tyvärr inte
> artikeln.
> > /Stina
>
> Det skulle ha kunnat varit min kompis och jag,
> fast det är preskiberat vid det här laget.
> Efter en fest på Korralen passade inte min kompis
> cykelnyckel. Men jag var lika övertygad som
> kompisen att det var dennes cykel, varpå vi
> började släpa hem cykeln. Efter ett tag kom en
> tjej ikapp oss och påstod att det var hennes
> cykel, och tänka sig hennes nyckel passade.
> Ridå!

:)
Var det inte styrstångsfylla så var det "tillfälligt lån av annans cykel".

Tillbaka
Topp