Styrväska?

pulppa

Medlem
Styrväska?
Hej!
Jag har börjat cykla till jobbet och skulle gärna slippa min ryggsäck. Brukar bara ha med mig underkläder, byxor, tshirt samt matlåda. Volymmässigt behöver jag bara 3-4liter. Ser att bla Ortlieb har styrväskor som borde räcka, någon som har testat dessa eller har förslag på andra? Vill gärna ha lite regntätt och en väska som är lätt att klicka av och på. Helst skulle jag oxå vilja att väskan satt lägre placerad än vad de flesta ser ut att göra eftersom min lampa sitter på styret.

Styrväska?
Varför inte skaffa en klassisk British Saddlebag, och pendla med stil

Så här
NLF1.jpg

Väskan kommer från https://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr.jpg

sqrcarr2.jpg

Styrväska?
Varför inte skaffa en klassisk British Saddlebag, och pendla med stil

Så här
NLF1.jpg

Väskan kommer från https://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr.jpg

sqrcarr2.jpg

Tack för tipset! Har sett att du tipsat förut men slog nu till på både sadel- och styrväska som en julklapp till mig själv. Tror det blir bra till pendling, rando och andra äventyr.

Styrväska?
Ortliebs backpacking-väskor är ju väldigt trevliga, men för pendling så är det för jobbiga att spänna av och på. Man vill ha något med snabbkoppling.

Sedan tycker jag också att 3-4L låter väldigt lite. Jag har ungefär samma grejer som dig med mig till jobbet, men sedan tillkommer grundläggande verktyg, pump, extra slang, regnkläder, förstärkningskläder, skoskydd osv. Även när jag körde med 30L ryggsäck så var den ofta fullpackad.

Har nyligen börjat använda väska som hakas på pakethållaren och det är ju verkligen bekvämt.

Styrväska?
Det är som vanligt skillnad mellan liter och liter när det kommer till väskor och faktiskt packvolym. En som här
https://www.ortlieb.com/ultimate-six-classic (fast föregångaren 5) i stl "7 liter" hade jag ett tag för långcykling. Skulle uppskatta att den rymmer en matlåda, kallingar, strumpor, en T-shirt och ett par shorts. Kanske ett par lätta/tunna byxor går i om man väljer modellen med 8.5 liter. Använde Klickfix för styrinfästning eftersom jag inte gillade Ortliebs standard med vajer eftersom den senare var svårare att montera med önskad vinkel.

Styrväska?
Den då? Pelago gjorde denna tillsammans med Restrap. Har snabbfästen (magnet) i front racken. Själva väskan finns i 2 storlekar.

Styrväska?
Här är en väsktråd med tips från förra hösten, jag tipsade då om Topeak's styrväska med klickfäste som funkar bra. Väskan finns i 2 storlekar 5-liters och 7-liters har jag för mig. Jag har den lilla och den rymmer väl inte jättemycket, för pendling behövs nog minst 7 liter..

Styrväska?
Det är som vanligt skillnad mellan liter och liter när det kommer till väskor och faktiskt packvolym. En som här
https://www.ortlieb.com/ultimate-six-classic (fast föregångaren 5) i stl "7 liter" hade jag ett tag för långcykling. Skulle uppskatta att den rymmer en matlåda, kallingar, strumpor, en T-shirt och ett par shorts. Kanske ett par lätta/tunna byxor går i om man väljer modellen med 8.5 liter. Använde Klickfix för styrinfästning eftersom jag inte gillade Ortliebs standard med vajer eftersom den senare var svårare att montera med önskad vinkel.
+1. Svinbra, stor, och när den är låst så är även väskan fastlåst i fästet, som i sin tur inte kan skruvas av när väskan är monterad. Med rätt verktyg får man såklart av den men inget som en opportunist-skurk öppnar eller får med sig i bara farten.

Styrväska?
Vilken ortlieb tänker du på?

Spontant så kommer du behöva en betydligt större väska än du tror ifall du ska ha matlåda+ombyte med dig.
om det är en: https://bikeshop.se/ortlieb/orf9951...b4T1Y8rIbMTx-I84cib8jxREajpfZ8OYaAv3lEALw_wcB
du tänkt på, så kommer den vara rätt full efter en vanlig ikea-matlåda och ett par kallingar.
Jag tänker mer på någon av dessa. Funns i 5,7 och 8,5 liter. Men jag har inte sett någon av dem irl.
https://www.ortlieb.com/ultimate-six-plus+F3171

Styrväska?
Ortliebs backpacking-väskor är ju väldigt trevliga, men för pendling så är det för jobbiga att spänna av och på. Man vill ha något med snabbkoppling.

Sedan tycker jag också att 3-4L låter väldigt lite. Jag har ungefär samma grejer som dig med mig till jobbet, men sedan tillkommer grundläggande verktyg, pump, extra slang, regnkläder, förstärkningskläder, skoskydd osv. Även när jag körde med 30L ryggsäck så var den ofta fullpackad.

Har nyligen börjat använda väska som hakas på pakethållaren och det är ju verkligen bekvämt.
Ok! Jag har punkalagning och verktyg i flaskstället. Ev regnjacka kan jag ta i ryggfickan och mer än så behöver jag inte i ta med mig i form av förstärkningskläder. Men jag kanske ändå får revidera min uppfattning om att 3-4liter räcker. Men mer än det dubbla behöver jag inte iallafall och absolut inte några 30l. Bikepackingväskor känns som lite omständiga att ta av och på.

Styrväska?

jag har också kört med dessa (ultimate 5, 7L) på långcykling uppåt 3000km Per resa och lite pendling, kanske 1000km. Håller vattnet ute, lätt att få av och på. Jag har både klickfix och originalfästen, båda funkar men kommentaren om Klickfix’ fördel ovan håller jag med om. Ser inte nämnvärt slitage på min utom solblekning och få har den gått av och på cykeln kanske 1000ggr och öppnats/stängts minst det dubbla. har inte använt låsmekanismerna på fästena då jag i stort sett aldrig lämnat den på cykeln, men de duger till att hindra nån från att plocka det i farten (men inte om de har intresse av den).

Jag fick i min Canon 5D med 24-105L och 16-35 2.8L (rtt stora) objektiv i kamerainsatsen, plus telefon, powerbank, godis, karta m.m. Jag upplevde vid pendling att matlådan styr rätt mycket hur mycket plats som finns för annat. Välj matlåda som precis rymmer din mat och inte beslagtar massa luft.

men en t-shirt, kalsonger, ett par tunna shorts/byxor och en shorts borde absolut gå att få med. Designen är dessutom så att det går att ”maxa lite” över kanten då locket lämnar visst utrymme också. det är inget blixtlås att stänga på huvudfacket.
Tejpade även dit första förband under locket så det alltid fanns nära till hands om man råkade ut för någon olycka (egen eller andras).

kan fö även tipsa omAcepacks bikepacking harness: https://www.bike24.com/p2377186.html
fästs under sadeln ”permanent” och så stoppar man dit packningen i lämplig påse,vattentät eller inte efter egen smak, tar allt från några liter upp till 20. Lossa 1-2 spännen för att få loss påsen igen. Jag har en tidigare version som verkar funka och hålla bra och jag fick anvöndning av mina packpåsar från vandringen snarare än att köpa ännu en cykelspecifik bilepackinggrej.

Styrväska?
De sakerna får du plats med i Thules styrväska, jag körde ett par touringvänder med den i somras och den rymmer ganska mycket. Men den sitter "högre" än styret (vilket de flesta styrväskor nog gör). Själv kör jag med lampa i skärmfästet på gaffelkronan så det är inget problem. Den har plats för en vanliga clipon-lampa där fram men det är väl mest en nödlösning. https://bikeshop.se/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=95991&WebSiteMapNodeID=1000001
1607499430665.png

Sen har jag en Carradice SQR som är riktigt trevlig, en större modell som även rymmer datorn (SQR slim), den är nog för stor för ditt ändamål men kan rekommendera SQR. Snabb att plocka av och på. Sitter stabilt. Köptes då jag tröttnat på ryggan men sen kom pandemin och det har knappt blivit något pendlande.

Senast ändrad:
Styrväska?
Jag har någon SQR och den har jag tourat med. Jag tror min modell är på 17 liter eller något sådant och det ger gott om plats för allt man behöver. Jag tror den också är overkill för att pendla till jobbet, men om du bara vill ha en väska till allt så kan den vara ett alternativ.

Styrväska?
Jag har kört på tidigare nämnda Ortlieb Ultimate 7. Funkade skitbra för verktyg, regnkläder, matlåda och smågrejer. Det bullrar och skramlar ganska mycket om verktyg studsar runt på plastförstärkningen inuti väskan. Dock behövde jag ändå använda en ryggsäck tillsammans med den eftersom jag släpade på gymkläder och skor. Min ligger uppe på tradera nu.

Jag bytte till en Restrap Rando Bag L på 17 liter. Det är ett tyngre system eftersom det kräver en pakethållare, men jag får plats med allt jag behöver, och det finns utrymme för matvaror på vägen hem. Klämde ner en 10-liters kattsandsäck samt matvaror i den igår och det funkar bra. Även skön form för att hänga över axeln.

Den funkar skitbra monterad på en bred främre pakethållare, men i nuläget har jag den monterad bak. Hade lite problem med att väskan föll av pakethållaren igår eftersom den var så tung att fästplattan som är gjord av plast gav vika, men med förstärkning från en hålplatta eller liknande under fästplattan lär det funka utmärkt även där. Vill flagga för att den inte är helt vattentät trots materialet eftersom locket inte kan stängas tätt på kortsidorna (bild 3).

Bilagor

• 2020-12-09 15.35.18.jpg
    2020-12-09 15.35.18.jpg
    477.5 KB · Besök: 259
  • 2020-12-09 15.35.31.jpg
    2020-12-09 15.35.31.jpg
    463.1 KB · Besök: 234
  • 2020-12-09 15.37.37.jpg
    2020-12-09 15.37.37.jpg
    492.3 KB · Besök: 250
Styrväska?
Var på XXL där de hade en billig styrväska på 8,5L(tror bara att den är på 5-6L)för 100kr. Ändrade fästet för att få väskan så lågt som möjligt så att lampan ska kunna lysa över. Får se om det är funkis, lampans undre sken skärmas nog av och möjligtvis trycker väskan på framskärmen då den inte är så stabil.
AA9D0090-1B68-42CA-8BDD-D948E9CCC54B.jpeg

Styrväska?
Och jeans, tshirt, kalsonger, strumpor samt matlåda ryms med marginal
Visa bilaga 457901
Helt sjukt vad grejer ni verkar få med er på liten volym. Jag behöver som sagt tre gånger detta för ungefär samma transport-behov.

Men appropå matlådor, jag kör med sådana som på bilden ovanför, de är oftast för stora för mig. Tips på en mindre lätt stapelbar matlåda som inte är alltför svår att få tag på, och som man kan komplettera med fler? Denna klassiska varianten i ett kvadratiskt format skulle vara perfekt för mig.

Styrväska?
Hej!
Jag har börjat cykla till jobbet och skulle gärna slippa min ryggsäck. Brukar bara ha med mig underkläder, byxor, tshirt samt matlåda. Volymmässigt behöver jag bara 3-4liter. Ser att bla Ortlieb har styrväskor som borde räcka, någon som har testat dessa eller har förslag på andra? Vill gärna ha lite regntätt och en väska som är lätt att klicka av och på. Helst skulle jag oxå vilja att väskan satt lägre placerad än vad de flesta ser ut att göra eftersom min lampa sitter på styret.
Randorack med randoväska och decaleur känns optimalt, men lampan måste nog flyttas till racket.

Styrväska?
Jag vägrar lätta plastlådor för mat. Tycker att de snabbt blir sunkiga. Dessa verkar toppen, jag kör liknande fast från annan (dyrare) tillverkare.

Ikeas glaslådor håller sig också fräsch! Bonus är 4x snäppfästen så inget spill riskerar att uppkomma, ens med soppa. Väger dock 500g...
Plast... Not so much fräscht om man ska skära där i och hålla på ?

Styrväska?
Randorack med randoväska och decaleur känns optimalt, men lampan måste nog flyttas till racket.
Oj, vad fin cykel! Blir sugen på liknande setup av väska. Får testa min väska och se ifall jag gillar att ha den framtill, isåfall kanske jag uppgraderar till en sådan

Styrväska?
Ikeas glaslådor håller sig också fräsch! Bonus är 4x snäppfästen så inget spill riskerar att uppkomma, ens med soppa. Väger dock 500g...
Plast... Not so much fräscht om man ska skära där i och hålla på
Ikeas glaslådor är MYCKET tyngre och åtminstone jag upplever de även som klumpigare
jmf med de jag har jämfört med:
-Biltema
-Jula: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matforvaring2/matlador/matlada-001755/
-Rusta: https://www.rusta.com/se/sv/matlada-p803513250101.aspx
-Åhléns: https://www.ahlens.se/Inredning/kok/koksforvaring-15032/ahlens-matlada-glas-880ml-no-color-90069382/

Styrväska?
Ortliebs väska är smidig om man vill plocka av den, finns även ett tillbehör för att höja lampfäste över väsekan, eller sätta lägre som jag gjorde.
Men efter några år skaffade jag en ramväska och tycker att det blev både snyggare och smidigare. Men den plockar man inte av.

Styrväska?
Äh, kom tillbaka med ett test (från Tour) vettja! ?

I det egna hushållet är det DUKA-glaslådor som gäller (säljs hos Citygross på erbjudande vid tillfället och finns i många olika storlekar)

Styrväska?
Denna är jag sugen på, verkar schysst. Kan dock inte rättfärdiga priset för mitt minimala behov

Tillbaka
Topp