Det är som vanligt skillnad mellan liter och liter när det kommer till väskor och faktiskt packvolym. En som här
https://www.ortlieb.com/ultimate-six-classic (fast föregångaren 5) i stl "7 liter" hade jag ett tag för långcykling. Skulle uppskatta att den rymmer en matlåda, kallingar, strumpor, en T-shirt och ett par shorts. Kanske ett par lätta/tunna byxor går i om man väljer modellen med 8.5 liter. Använde Klickfix för styrinfästning eftersom jag inte gillade Ortliebs standard med vajer eftersom den senare var svårare att montera med önskad vinkel.
jag har också kört med dessa (ultimate 5, 7L) på långcykling uppåt 3000km Per resa och lite pendling, kanske 1000km. Håller vattnet ute, lätt att få av och på. Jag har både klickfix och originalfästen, båda funkar men kommentaren om Klickfix’ fördel ovan håller jag med om. Ser inte nämnvärt slitage på min utom solblekning och få har den gått av och på cykeln kanske 1000ggr och öppnats/stängts minst det dubbla. har inte använt låsmekanismerna på fästena då jag i stort sett aldrig lämnat den på cykeln, men de duger till att hindra nån från att plocka det i farten (men inte om de har intresse av den).
Jag fick i min Canon 5D med 24-105L och 16-35 2.8L (rtt stora) objektiv i kamerainsatsen, plus telefon, powerbank, godis, karta m.m. Jag upplevde vid pendling att matlådan styr rätt mycket hur mycket plats som finns för annat. Välj matlåda som precis rymmer din mat och inte beslagtar massa luft.
men en t-shirt, kalsonger, ett par tunna shorts/byxor och en shorts borde absolut gå att få med. Designen är dessutom så att det går att ”maxa lite” över kanten då locket lämnar visst utrymme också. det är inget blixtlås att stänga på huvudfacket.
Tejpade även dit första förband under locket så det alltid fanns nära till hands om man råkade ut för någon olycka (egen eller andras).
kan fö även tipsa omAcepacks bikepacking harness:
https://www.bike24.com/p2377186.html
fästs under sadeln ”permanent” och så stoppar man dit packningen i lämplig påse,vattentät eller inte efter egen smak, tar allt från några liter upp till 20. Lossa 1-2 spännen för att få loss påsen igen. Jag har en tidigare version som verkar funka och hålla bra och jag fick anvöndning av mina packpåsar från vandringen snarare än att köpa ännu en cykelspecifik bilepackinggrej.