Suckande framgaffel

NickeF

Ny medlem
Suckande framgaffel
Framgaffeln har börjat ge ifrån sig ett ganska kraftigt sugljud när den fjädrar tillbaka efter kraftig kompression, tydligast blir det om man gungar upp och ner när man har den mesta tyngden över styret. Framgaffeln är en Fox Float RL 130mm.

Har sökt runt på nätet samt läst det mesta på Fox hemsida utan att hitta något, har troligtvis fel sökord, men vad kan det vara som är fel?

Suckande framgaffel
Hur många timmar har gaffeln gått? FOX gafflar kräver service emellanåt. Standardservicen med nya packningar & oljebyte kan rätt många cykelhandlare göra. Kostade 500 kr för min FOX Talas.

Suckande framgaffel
Köpte cykeln begagnad nu i våras, är en 06:a men skulle enligt förra ägaren vara välservad eftersom han hade fri service där han köpte den.
Men jag har ingen aning om framgaffeln är servad.
Så helt klart låter ju det som en bra idé att titta över den lite, är min första dämpade cykel så jag har inte riktigt koll på grejjerna än.
Får ta och ringa runt här i Sundsvall och höra om det är någon av butikerna som klarar av jobbet.

Suckande framgaffel
Hmm, har läst runt lite och det borde väl inte vara så förbaskat svårt att serva gaffeln själv. Har en beställning inne hos cyclecomponents så jag kanske ska lägga till ett Fox Wiper kit samt olja.

Är det någon som har en detaljerad guide på Foxgaffel service? Har hittat några engelska men det skadar ju inte med flera.
Har dock inte hittat hur mycket olja som ska i, är det bara till att mäta hur mycket som är där idag och hälla i lika mycket?

För visst är det något man borde klara själv? Är van att skruva, inte så mycket med cyklar men med guider brukar man klara det mesta.

Suckande framgaffel
Gafflar brukar låta så när returen slår tillbaka (det är olja som flyttar sig snabbt). Mina tre fox-gafflar har betett sig så. Om det inte glappar, är stötigt, kärvt och funktionen är som den ska så tror jag att service inte är nödvändigt.

Suckande framgaffel
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> ont om olja förmodligen. brukar vara ett tecken
> på att det är dax att serva gaffeln
då borde det rinna olja om packningarna

Suckande framgaffel
Ok, jo det är bara när jag belastar den fullt ut.

Ja men det lät ju lite lugnande men helt klart borde jag ge den en liten service framöver, men det låter ju inte som att det är akut iaf.

Visst har det att göra med rebounden, ställer jag upp den så blir den tyst, men där jag vill ha den "flåsar" den lite.

Men ni som har Foxar, har ni gjort service själv?

Suckande framgaffel
NickeF skrev:
> Framgaffeln har börjat ge ifrån sig ett ganska
> kraftigt sugljud när den fjädrar tillbaka efter
> kraftig kompression, tydligast blir det om man
> gungar upp och ner när man har den mesta tyngden
> över styret. Framgaffeln är en Fox Float RL
> 130mm.
>
> Har sökt runt på nätet samt läst det mesta på
> Fox hemsida utan att hitta något, har troligtvis
> fel sökord, men vad kan det vara som är fel?

Så där låter min Tora 302 också.
Den hade bara gått 20 mil när det började.
Skall den behöva servas så snart?

Suckande framgaffel
sdx skrev:

> då borde det rinna olja om packningarna

Jag lyckades tömma min boxxerr utan att det vart mer än lite kladigt på innerbenen. ett litet läckage tar bara lite längre tid innan det ger resultat.

Suckande framgaffel
rikard skrev:
> sdx skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > då borde det rinna olja om packningarna
>
> Jag lyckades tömma min boxxerr utan att det vart
> mer än lite kladigt på innerbenen. ett litet
> läckage tar bara lite längre tid innan det ger
> resultat.

ser man att det läcker så gör man något åt saken innan det är för sent

Suckande framgaffel
Luzen skrev:
> NickeF skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Framgaffeln har börjat ge ifrån sig ett
> ganska
> > kraftigt sugljud när den fjädrar tillbaka
> efter
> > kraftig kompression, tydligast blir det om man
> > gungar upp och ner när man har den mesta
> tyngden
> > över styret. Framgaffeln är en Fox Float RL
> > 130mm.
> >
> > Har sökt runt på nätet samt läst det mesta
> på
> > Fox hemsida utan att hitta något, har
> troligtvis
> > fel sökord, men vad kan det vara som är fel?
>
> Så där låter min Tora 302 också.
> Den hade bara gått 20 mil när det började.
> Skall den behöva servas så snart?

Skall det låta så eller behöver man serva den?

Suckande framgaffel
Min Rock Shox Tora 302 låter också precis så vid snabb rebound, ställer jag om rebounden så blir den tyst.. Har gjort så sen första dagen jag hade cykel, så jag misstänker att det är okej :]

Suckande framgaffel
Min MZ Z1 låter också som en flåsande hund om returen är ställd ganska långsam. Men den funkar lika bra för det. Min bakdämpare låter förresten också lite flåsig. Men man kan ju inte klandra dem, man låter ju själv lite flåsig till och från när man cyklar.

Suckande framgaffel
sdx skrev:
> ser man att det läcker så gör man något åt
> saken innan det är för sent

Är man i åre så är man. gaffeln funkade utmärkt men började sucka kraftigt och var lite (bara lite) svart på innerbenen ibland. Nu är den servad och glad igen.

Jag tror nog att det kan ha varit allt damm på lida loop som putsade ner packningarna precis lagom för att det skulle krypa upp olja.

Suckande framgaffel
[svamla]

Inte för att jag är nån gaffelexpert men jag funderar på om inte ljudet ni hör är kavitation. Dvs när gaffeln återfjädrar så hinner inte oljan med utan det bildas gasbubblor i sugsidan. Att det uppkommer vid lägre returdämpning, dvs snabbare återfjädring, är det klassiska scenariot då dämpare kaviterar. Normalt brukar det ses som något dåligt och tyda på slarvigt designarbete. Lösningen brukar vara andra förhållanden mellan ventilöppningar och oljeviskositet.

Kavitation är troligen ingen katastrof men förkortar normalt livslängden på saker och ting. Speciellt lättmetaller är känsliga för kavitation. När gasbubblorna som bildas imploderar kan de ta med sig flisor ur metallväggarna och det är sällan en fördel för rörliga delar. Av närabesläktade skäl kan man ofta se små gropar i välanvända aluminiumkastruller.

Men eftersom det går att ställa returdämpningen så lågt så antar jag att tillverkarna har dimentionerat för det så det inte är nån fara? Eller om man är lite konspirationsteorietiskt lagd kan man kanske undra om de tycker att det är bra att gaffeln slits snabbare..?

[/svamla]

Tillbaka
Topp