Sudety MTB Challenge 2016

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
header-2.jpg

Nu är det bara timmar kvar till start av årets stora utmaning.

6 dagar MTB i det som skall vara Polens absolut bästa omgivningar.
Berg, grusvägar, singeltracks och dödsbranter står på schemat de närmaste dagarna och det skall bli helt sjukt kul...och jobbigt :-)

The Race Book säger 373km och 12523höjdmeter innan vi når målet på fredag eftermiddag.

Följ oss på Facebook för dagliga uppdateringar och så kommer en längre RR i denna tråden så fort vi överlevt...

http://www.facebook.com/RTSCT

Senast ändrad:
Två dagar avklarade och en tredje stundar.

Dagens etapp erbjuder ca 70km cykling och 2200höjdmeter.

Mer grusvägar än jag väntat mig och några helt hysteriska utförskörningar.

RR från de första två dagarna hittar ni i länken i min signatur.

image.png

Både jag och Jens är rookies på MTB.

Köpte första hojen beggad 2014 och har väll mest nöjescyklat fram till i vintras då vi anmälde oss till detta.

Kört lite långlopp i sverige men det går liksom inte att jämföra med detta.

Utan tvekan det tuffaste jag gett mig in på och de flesta här nere har cyklat i 6-25år och ser ut som tandpetare. ?

Men sjukt snabba är de rackarna.

Vårt mål är att överleva alla 6 etapperna och få den där t-shirten attvi klarade det.
Men morgondagen blir avgörande då energin just nu är all-time low.

Men lite sömn och en brakmiddag skall nog löse det... ?

Verkar "kul". Vore inte lättare cyklar värt mycket i klättringen?
Vilken modell verkar gå hem och polackerna? Min erfarenhet av polacker är cigg och fondkokt kyckling så jag vet inte vad man hojjar där.

Imponerad är man.

Generellt cyklar väldigt många på billiga HTs som ofta har flera år på nacken.

Hysterin runt cyklarna är inte på långa vägar som den är på långloppen hemma.

Visst skulle man njuta av en Sub10kg raket när det går uppför men vi är ju här för att ha skoj och jag har svårt att se att vi kunde valt bättre cyklar än vi gjorde.

Igår lämnades både min och Jens hoj in till VIP service där de går igenom allt, justerar och smörjer.

Köper man det i förväg kostar det 600:- för hela veckan vilket får ses som helt jäkla gratis.

och det var ganska intressant att höra att serviceteamet sagt till andra att våra Cambers var de mest optimala hojarna för just cykling i dessa eländiga berg. ?
Kanske inte snabbaste men definitivt bästa kompromiss.

Idag är sista dagen så bara 56km och 2km stigning. ?

Så lite RaceReports för er som inte följt oss på Facebook.

24/7 - Första dagen avklarad.

Vi är helskinnade och ganska möra. ?
Startade dagen med att vakna innan klockan ringde och kände oss riktigt utvilade.
En snabb och stadig frukost och sen snabb koll på hojarna innan ombyte och avfärd.
Precis innan vi skulle dra iväg till start upptäcker Jens att han har en spricka i bakhjulet.
En dubb som släppt och lämnade en stor glipa.
Snabbt byte och då passades det även på att sätta på ett lite grövre gummi även bak.
Samlade ihop gänget på hotellet och begav oss i sakta mak de 4km vi hade upp...upp upp till start.
Väl uppe började nerverna och Intenden göra sig märkbara.
Kli över hela kroppen och nu ville vi bara iväg.

Jag gick ut 12.36 och Jens 12.39 så min förhoppning var att han skulle hjälpa mig lite att hålla tempo när han väl kom ikapp... För när det går uppför då är Jens dieselmotor sjukt stark och seg.

Starten gick och redan efter 5-600m kom jag ikapp första cyklisten trots att jag själv gick riktigt lugnt.
Tog väll ca 15 min innan jag blev passerad första gången och då hade vi kört ca 2.5km och klättrat ca 230meter, tungt var bara förnamnet.
Kollar man på Strava så går Jens lite snabbare än mig första milen och upp till toppen av dagens första berg och fortsätter att knapra in längs de snabba grusvägarna ner mot dagens första ordent svåra nöt... Dödsbranten.
Här var Jens i stort sett ifatt och vi båda klättrade ner med cyklarna för det var helt galet brant och stenigt.
Efter dödsbranten så trampade vi på, avskilda med ca 100-150meter längs grusvägar och bredare trails med rötter.
Då efter 65min cykling och 19km så kom då andra nöten... The Long Rockgarden.
500meter singeltrack med ganska stora stenar och fåror, dessutom med en snittlutning på -19%. ??
Här var det BomBom för herr Edvinsson och ändå är jag knappt top 50 idag nerför. ?
Men kul var det.

En kort backknäpp med rotiga stigar och en snabb utför så var vi framme vid dagens enda "feedstation"
Jag drog en banan, en Umara Gel och 4-5klyftor med blodgrape innan jag hojade vidare, samtidigt som jag drog så körde Jens in i depån, slängde i sig två bananer och jagade min rygg.
2.5km senare och 150höjdmeter med ganska tungcyklat underlag så var Jensa helt ikapp och gick upp och höll tempo de 6km vi hade kvar till toppen 350meter högre upp.
Sista biten fick vi gå lite väl hårt då det brantare 15-17% och vår lägstaväxel inte riktigt var låg nog. ?
Upp på toppen och pustade ut och släppte förbi 2-3 killar som såg fasligt snabba ut.
Så var det dax för nöt nr 3.

Sudety Prolog DH.

900m Downhill på singeltrack och stig med en snittlutning på -23%
Helt jävla galet segment vilket ni kommer få se på filmen som just nu processas av min 5år gamla dator.
I denna utförslöpa så tappade jag och Jens kontakten. Det gick fasligt fort bitvis och Jens är tydligen lite klokare än undertecknad. ?
Nu visste jag att det var utför hela vägen mot mål.

8km grusväg i högt tempo väntade med 3st mindre men inte riktigt så små backkrön skulle övervinnas i högsta möjliga tempo.
Jag gick på bra och även här gick det fasligt snabbt bitvis men med tanke på att det är flera dagar så höll jag nere farten till rimliga nivåer då vissa av de snabbare galningarna passerade 70 knyck utför, själv gick jag inte över 65 någon stans. ?
Lite lättat gled jag över mållinjen på 2.30 men Jens strax bakom på 2.33.
Jens hade lite problem med krampkänningar i de sista tre backarna och tappade därför farten utför.
De snabbaste 30kg spenarna med raketben gick in på 1.42-1.45 och körde bitvis så jäkla fort uppför att det inte går att förstå för oss amatörer. BRUTALT!!!

Men vi är helnöjda med dagen även om vi printas bland de sista på resultatlistorna, men vi gick imål utan att maxa någonstans och har ändå ett 30tal cyklister bakom oss av de ca 200startande.
Och frågan är om vi inte är mest orutinerade av alla startande???
Varenda en vi frågat har 10-25års erfarenhet av MTB, förutom en råstark spanjor som är rookie hos dem med 6 tävlingssäsonger bak sig. ???

Imorgon blir det nya tag med 67k och 2400höjdmeter fördelade över 6 toppar.
Tyvärr regnar det just nu och det ser inte direkt vackert ut iför morgondagen.
Då det blir till att bita ihop och gneta sig upp.
Vi tog även beslutet att redan nu gå ner på 28T klinga fram för att spara benen.
Vissa delar idag gick i 5-6km/h och med 55kadens vilket inte är helt optimalt.
Men så är vi grymt mycket starkare också imorgon så det kommer gå som en dans.

???
Over and out
//Roger

25/7 - Stage 1 avklarad...

Dagens etapp skulle erbjuda 68km av pinande backar och våldsamt snabba utförskörningar kryddat med ett på riktigt håriga passager ner för berget.

Men vid start meddelades att dock till vår stora besvikelse ? att de tvingats stryka 17km av dagens sträcka och dessutom närmare 900 höjdmeter vart förlorade... dessa kommer vi ALDRIG få igen ?
Anledningen var att nattens regn hade orsakat jordskred på de branta DH passagerna så dessa var ej farbara.. tack :-)
Vi tog det ganska piano i starten och la ossganska långt bak i startklungan upp för första asfalterade vägen.
Efter 1.4km vände det uppför längs en smal stig i dåligt skick och då var det bara att snällt hoppa av hojen och börja gå...
Lite långloppsvarning från Sverige faktiskt...

Ut från stigen bar det av upp upp upp längs gårdagens målspurt och vidare upp på första berget.
9km och 450 höjdmeter på ganska kasst underlag betyder att det tog timmen att bara ta sig upp dit...
Efter det fick vi 5km utför och sen snällt 5km uppför igen båda med strax över 400 meters höjdskillnad.
Ganska möra i benen och helt jäkla överlyckliga att vi gått ner på 28T fram tog vi oss upp under helt ok former... inte snabbt men helt kontrollerat och inom tänkta marginaler.

Men är man uppe på toppen jag då går det utför och denna gång på branta skogsvägar med någon form av hemmagjord Polsk pavé...?
Snorhalt bitvis och rysligt snabbt, snitt på strax över 40km/h.
Väl nere så planar inte Polen ut någonstans utan det vänder glatt uppåt igen, men bara 1,5km denna gång men det brantade på under vissa partier upp mot 15% och det är F.N inte kul någon stans...
Väl uppe för detta elände väntade så en ganska platt sektion med helt jäkla otrolig utsikt.
på ca 1000möh hycklar man lång en grusväg med stup åt ena hållet och en vägg åt andra.
Makalös cykling och jag har det på film men det får ni snällt vänta på tills vi kommer hem då internet är vansinnigt långsamt bitvis.
Så var man nere igen och vi kände oss riktigt fräscha och hade laserat ett antal cyklister på vår väg och inte släppt om särkilot många heller för den delen.

Så vänder det upp.
Och då menar jag UPP!!!
En 250 meter lång ravin med sprängsten med 17% lutning!!!
Så en liten promenad fick vi snällt ta till där precis som alla andra.
Sen kom dagens höjdpunkt.

Green Border Singel track, 5km magisk och flowing singeltrack på gränsen mellan polen och Tjeckien med vissa ganska bryska partier både upp och ner och detta erbjöd 20minuter av helt underbar cykling, nästan så man ville vända tillbaka och ta den en gång till :-)
Väl nere var det dax för depå nr 2 idag och vi stannade, fyllde på vatten och käkade lite grapefrukt, banan och kanske en liten kaka på det.
Utvilade och glada vände vi utför på en nyasfalterad serpentinväg, en av dagens ändringar då vi egentligen skulle kört ytterligare 5km singeltrack men fick istället vila 3km och bara njuta av naturen.
Sen kan ni ju gissa vad som väntade efter detta...

300 nya fräscha höjdmeter längs 3km vägar av blandad kvalitet.
Helt galet tungt bitvis och det är moralist nerbrytande att inte se toppen på backen, och när man kommer runt hörnan och trodde man var klar så är det lika långt upp igen..

Här fick jag släppa Jens och kände att jag hellre gick en bit en sprängde benen, så ca 200m bakom hamnade jag uppe på toppen för dagens sista utmaning och fartlek på grusväg.
Spände bågen, samtidigt som Jens tog det lugnt så efter ett tag var jag ifatt igen och vi bestämde oss, helt efter plan, att gå inål tillsammans.
Men först 5.5km grusvägsrally utför i ganska hög fart.
Grusvägar, serpentiner och till slut stora branta fält erövrades och vi gled med väldens största smila ut på asfalten ner mot mål.
3 timmar 30minuter var vi ute idag och vi hade i alla fall ett antal cyklister bakom oss även om vi fortfarande är bland de sista som skrivs ut på resultatlistorna :-)

Väl hemma så gick vi igenom dagen statistik som gav oss 50km helt fantastisk cykling och strax över 1500 höjdmeter... i båda riktningarna.
Vi höll oss till planen och inte en endaste gång gick vi över tröskel utan kunde gneta oss upp utan att benen tog för mycket stryk då det är mer höjdmeter som skall klättras.

Hotellet serverar oss riktigt bra mat och det är både förrätt och huvudrätt i väl tilltagna portioner, och som bonus så är det snart dax för en kvällspizza då det blir många ammar utan mat annars.
Imorgon är det byte av hotell och en ny vansinnig etapp.
Start på samma ställe men målgång 70km bort i en annan stad...
Men är vi bara smarta så kommer även detta gå som en dans :-)

Over and out!!!
//Roger

Senast ändrad:
26/7 - Stage 2 - besegrad... eller besegrade Stage 2 oss??

Vilken jäkla dag.

Stage 2 var helt skoningslös idag och erbjöd både det tuffaste och det absolut bästa jag någonsin hittat på i en cykelsadel.
Men det hade ett pris... Vi är totalt dränerade och sista timmen idag var långt ifrån eufori även om det bjöd på den hityls fetaste Enduroslingan ner mot mål.
Vi preppade oss likt tidigare dagen och hade lite skönt häng på hotellet innan väskorna skulle packas och skickas till dagens destination - Bardo...
Tidiga nere på start och kröp en bra bit längre fram i startfållan än vi gjorde igår och hade ett hundratal cyklister bakom oss, mot gårdagens 20 typ.
Stage 2 startade med en extra sväng runt "stan" så att åskådarna skulle kunna heja och fota lite och sen svängde vi ut och lämnade Stronge för denna gång och påbörjade dagens första stigning.
12km och 560 höjdmeter utan någon möjlighet till vila.

Vi höll oss till planen och låg ganska lågt i puls och på 85kadens i snitt så det tog oss en timme att nå toppen längs snirkliga skogsvägar och avslutat med ett stup uppför där man snällt fick gå gå gå och gå...
Upp till 1100meters höjd, väl uppe väntade en fin slingrande singeltrack som vi trodde vi skulle följa ett tag men det tog ett abrupt slut i en riktig downhill/enduro ravin där det bara var att försöka hålla sig i sadeln och sicksacka mellan gående HTcyklister.
Åter nere på grusvägen följde vi ömsom väg ömsom stig en bra bit ner i dalen och fick sen smaka på stigning nr2 för dagen.
5km och 270 höjdmeter skulle avverkas med ett kortare vilosegment utför mellan.
Redan här efter 20km kände vi att vi levde man vad gjorde väll det då vi hamnar på vad som skall vara regionens absolut FETASTE stigar.

Red Trail - The Border.
15km av finaste Hellasstig i en enda tagning.
MAGI kallas det och det erbjöds inte bara slät fin stigåka utan det var kuperat DELUX.
Hade vi varit själva i spåret och på en kvällsrunda så hade flera backar absolut cyklats uppför men idag med 30km i ganska möra ben och dessutom med ett 30-40 tal andra cyklister så var det övervägande pushbike som gällde uppför och sen följa john utför om man inte lyckades placera sig rätt innan nerfarterna.

Detta är utan tvekan det bästa parti skog jag någonsin besökt... ALLT annat kan slänga sig i väggen så det dånar om det...
Men det tog också lite kraft att mata kvalitetsstig i strax över 1timmer 30minuter så när vi kom ner till depå nr 2 så tag vi en långpaus och var faktiskt riktigt glada och pigga.

Med lite energi intagen gav vi oss på dagens tredje ordentliga stigning som också den följer gränsen mellan Polen och Tjeckien.
Tung ganska dålig väg upp, med tydliga skador efter regnväder fast ändå torr idag tog oss ytterligare 5km på väg mot mål och vi bockade av sisådär 250höjdmeter på köpet.

Här gick jag lite in i väggen och energin bara dränerades...
Jens gick före i spåret och orkade fortfarande gå ganska starkt upp till toppen av Borowkowa som är en gammal gränsstation på 900meters höjd...
När jag väl var ups så sa jag till Jensa att det var bara att stå på utför så kommer jag efter.. och i samma sekund såg jag att de hade en kiosk/bar öppen på toppen, men Jensa var loooong gone så jag fick inte bjussa på en välförtjänta öl denna gång :-)
När även jag fått tummen ur och lämnat toppen så öppne det sig ett nytt endurospår som skulle få hellascyklister att krypa på knä.
3km nerför längs rotiga och steniga stigar med mindre dropp och utmaningar längs vägen... allt med en snittlutning på ca 10%.
Halvvägs ner fick vi ta en paus och andas och helt plötsligt var alla tecken på tröttheten i benen borta och vi stod en stund och log sådär fånigt som bara en lycklig MTB cyklists kan göra.. :-)

Sen var det full gas ner sista biten som grädde på moset...och fortsatt med ett fånigt leende på läpparna.
Men hur kul man än har ner så måste det klättras upp igen för att man ens skall ha en möjlighet att ha kul utför igen... och det var precis vad det var dax för igen.

Skitvägar upp där ca 50% snällt fick knallas knuffandes på cykeln.
Här började min vad trilskas och krampen kröp allt närmare så i ett parti med 20% lutning fick jag snäs stå och strecka vaderna någon minut, och tänkte mest att resten av dagen skulle vara helkörd :-(
Men det släppte ganska snabbt och jag kunde åter trampa vidare uppåt över toppen och sen fick jag ganska bra återhämtning på den långa utförslöpan ner mot depå nr 3.

Denna del av loppet gick Jens riktigt starkt och kände sig riktig pigg, men han väntade snällt in mig över krönet och vi rullade gemensamt ner.
Men stare innan depån så kom även Jens dipp och sista biten gick lite i en dimma, själv körde jag på då underlaget var prima de sista 500meterna till depån, för hade jag slagit av så hade jag stått kvar i den backen fortfarande..
Vi tog en riktigt lång paus i depån, käkade bananer och grapefrukt, fyllde på med energi i form av gels och ny sportdryck och kände oss ganska ok med att det "bara" var 17km kvar till mål och "bara" en backe kvar att klättra.
Jens vattnade blåbären en skvätt och jag begav mig i sakta mak längs grusvägen.
5km serpentinväg väntade och då vi hade tagit längre paus än övriga vi cyklat ihop med i stort sett hela dagen så var de bara puts borta :-(
Vi höll riktigt jämnt tempo upp, jämnt men lågt... 9km/h i snitt och båda började känna att kroppen helt enkelt inte svarade ett skit på vad man bad benan att göra...

När vi väl kämpat oss upp var vi faktiskt ifatt en av cyklisterna som drog tidigare och vi "fisrullade" bakom honom ner på andra sidan berget med sadlarna i botten och helt utan stress.
Men killen framför kämpade så gott han orkade på sin uråldriga gamla hoj med trasig framdämpare för att hålla undan för oss två och mycket riktigt så gjorde han jordens vurpa i en högersväng...
Och som ett brev på posten så var det tydligen vårt fel dessutom då vi "stressat" honom att köra fortare än han egentligen ville och det pga att våra Roval baknav tydligen låter som om man blir jagad av en svärm med getingar... ?
Vi frågade om han var ok och fick klartecken så vi drog iväg och såg inte honom mer idag.
En liten knäck var det kvar att plocka och även här gjorde sig närmare 6timmars cykling påmind så vi fick åter igen snällt knuffa cyklarna upp mot toppen och kapellet som låg där.

Sen väntade dagens avslutning.
Närmare 2km av fina och ganska branta endurospår där man verkligen fick ha tungan rätt i mun.
Jag gasade iväg före Jens och tröttheten var som bortblåst även denna gång...
Segmentet heter Rocky DH to Bardo och jag lyckades knipa en 15:e plats totalt på strava.. vilket får ses som helt ok när man är sopslut i kroppen och inte har en aning vart leden bär... men visst gick det undan bitvis ?
Väl nere väntade jag in Jens och vi gled över mållinjen tillsammans även idag.
Långt bak i listorna, men inål och helskinnade.
70km blev det och 2200höjdmeter totalt.

Väl på Hotellet pratade vi lite med några danskar som ligger i absoluta toppen och när de fick höra vår tid så undrade de lite vart vi hittat en stormarknad längs vägen... :-)
Men de är i en liten annan liga och knep alla top 10 platser idag.
Just nu ligger jag i sängen och känner mig riktigt jäkla mörbultat, och Jensa har redan somnat inte ett dugg piggare :-(
Morgondagen blir spännande då den kommer gå uppför i typ 40km innan den vänder ner mot mål.
Så med fickorna fyllda till vreden med energi kommer vi stå på startlinjen kl 10.00 och göra vårt yttersta för att beta av även denna etapp... men just ju tar vi en dag i taget då detta är så jäkla mycket tuffare än något annat vi tagit oss ann...
Jag har filmat nästan 2timmar helt fantastiska stigar och utförskörningar men jag kommer inte ta tag i filmerna förrens jag är hemma då internet suger här nere.

Så håll till tåls så kommer det mycket film vart det lider.
Och en stulen bild från gränsstationen bjuder jag på då vi inte var så sugna på en cool och glad bild efter målgång :-)
Over and out och stavfel rättas en annan dag...

//Roger the twisted disktrasa

27/7 - Sudety - Stage 3... inga kommentarer

Idag var det skilda världar hos de tappra cyklisterna från Tjockhult.

Jens gick som skjuten ur en raket och var hur pigg som helst medans undertecknad nog hade en av de värre upplevelserna hittills på en hoj.
Direkt från start så var det idag riktigt lättrullat och trevligt och Jens la tempot runt 30knyck de tre första nästan helt platta kilometrarna.
Väl ute ur Bardo vände det upp i skogen på ganska snälla grusvägar och för att vara Sudety kallas väll även detta "platt" då vi bara klättrade typ 330meter den första milen, fast då nästan helt utan ett enda parti där man kunde vila.
Redan här talade jag om för Jens att han fick ta eget tempo för min puls steg till ca 150 slag och sen cementerade den sig där, resten av dagen skulle det visa sig.

Så Jensa drog som ett brev på posten (Inte som postnord för då hade han stått kvar vid start ännu) och jag såg bara hans rygg försvinna för att senare återkomma en sväng i min grupp för att se hur det gick för mig.
Efter andra rycket av Jens så såg vi våranda igen först vi dagens första depå, dvs efter ca 20km.
Då hade vi precis passerat över den helt fantastiska järnvägsbron byggd av gigantiska stenvalv, för att direkt efter klättrat ner för berget med cyklarna på ryggen och väl nere klättrat upp igen under bron upp mot depån...
Smått irriterad ifrågasatte jag varför vi skulle ner i sänkan och vända då det pga vädret både var ocyklingsbart ner som upp när det gick en finfin stig direkt till vägen bara meter efter att vi svängt av neråt...
Svaret var enkelt... Its a challenge... Piss off :-)

Uppe vid depån stod Jensa igen och väntade så vi tog en gemensam paus på 4-5minuter, snackade igenom lite av dagens cykling, hur benen kändes, käkade lite frukt och gottis för att sen börja nästa klättring tillsammans... eller ja de första 50m satta jag som en igel bakom för att sen tvingas gå ner på eget tempo igen :-(

Efter detta kom sen dagens/veckans absolut häftigaste stig.
Uppe på yttre försvarsmuren till Fästningen gick det en 1,5km lång smal stig med ganska ordentliga dropp på båda sidor och helt magnifik utsikt, Film kommer jag lovar :-)

Well well.. nog med fina stiga nu skall vi fortsätta veckans tema... klättra höjdmeter :-)
250meter - lite nerför, 70m - lite nerför, 70meter - lite nerför, 150meter - lite nerför och sen tillslut närmare 120+100meter innan det var dax för en ordentlig portion utför med skräckblandad förtjusning.

Nu hade även det väntade regnvädret dragit in med ett helt galet skyfall och med det floder i uppförsbackarna.
De flesta av dessa gick jag i, och Jens växlade mellan att gå och cykla... men mest gå även för hans del.
När det brantar på 15-25% uppför är det faktiskt inte kul att behöva släpa en cykel och även om de flesta i tätklungan cyklar upp så gick nog 80-90% av alla cyklister minst 3-4km idag... boooring men en del av spelet :-(
Med raketen Germundsjö long gone så hakade jag på ungefär samma cyklister som övriga dagar, alltså vi som är "sådär jämnt långsamma" :-)

Stämningen är trots det vidriga vädret ganska bra och det skrattas en del och dras en och annan skön kommentar när vi gnetar oss fram i terrängen.
När jag väl når dagens högsta topp så har Jens redan passerat för 12-13 minuter sedan och är nu på väg upp mot dagens sista topp 5km längre fram.

Äntligen gick det lite utför, men med en massa regn och hala rötter så blev det fisåkning även för undertecknad :-(
Drog dessutom armen i en gren i ett knepigt parti och kände att huvudet inte riktigt var med och att det var kantboll att detta ens går att ladda utför när man är så pass trött som jag var där och då, och dessutom utan skydd och fullfacehjälm :-)
Ut på Asfalten för 100meters vila så bar det uppför igen... och vad gör man då en regnig geggig dag i Polen???
Jo man går snällt och knuffar cykeln på det hala gräset de närmaste 10minutrarna... kul va??

Väl uppe kände jag mig ändå hyfsat pigg och benen kom tillbaka lite efter att jag drog i mig min sista gel och en halv Umarabar.
Och med lättåkt grusväg upp till dagens sista topp kunde jag t.o.m gasa på lite och njuta av cyklingen, dessutom hade regnet lättat.
Lite slingriga spår, lite kullersten mitt ute i skogen och sen grusväg sista biten mot mål.. Passerade en sölkorv i minibuss och en traktor med hästsläp längs denna biten då det gick ganska bra att gasa...typ 47km/h i snitt.
Så sitter vi här igen på hotellet och undrar vad F.N vi utsatt oss för...

Känns inte lika trötta i kroppen idag men kollar man pulskurvan så märker man hur sliten man är då det är stört omöjligt att få upp pulsen till normal tempopuls.
Imorgon skall det dessutom utsätta oss för veckans värsta pass...90KM ren tortyr med 8 helt brutala stigningar...
Flera cyklister i startfältet tvekar på att de skall köra vidare men vi (läs jag då Jens är urstark) skall göra mitt bästa att ta mig igenom... men räkna med en SJUKT sen rapport ?

Over and out
//Roger

28/7 - Sudety Stage 4 - Polska Vasaloppet deluxe.

Idag har benen fått arbeta något helt jäkla otroligt.

Brutalt tung Stage men både jag och Jens har fan briljerat idag ute i spåret.
Och av 170 startande idag var vi 125:a och 127:a vilket är bättre placeringar än vi haft tidigare och jag var faktiskt 48:a i min klass vilket jag är sjukt nöjd med.... ??

Som vanligt var det en gigantisk logistikapparatur imorse när alla skulle lämna hotellet och ha med sin packning i de två busar som racerledningen hade beställt.
Kom kanske iväg lite sent men för vår del spelar det mindre kvitta då man knappast behöver värma upp innan man ger sig ut på en 90km cykeltur en bra bit under tröskel...:-)

Jag hade bestämt mig att dela upp loppet i matstationer.
Skulle släppa Jens och gå helt i eget tempo en station i taget och skulle kroppen protestera så hade jag bestämt mig för att kliva av innan man blev helt nerbruten och kom hem totalt utmärglad.
Starten bar iväg ut ur byn Gluszyca på lite slingriga asfalterade småvägar för att likt alla andra dagar vika av på en grusväg som ledde oss raka vägen mot dagens första klättring.
9km upp där sista 2.5km hade en snittlutning på 10% och vissa delar så brant som 15-16% för att snabbt ända av tvärt neråt igen längs lika vägar vi klättrat upp.

Beviset på at dagens etapp skulle bli tung var att första depån var placerat redan efter 16km och bara en klättring.
När jag kom ner så hade Jens redan lämnat stationen och börjat nästa klättring.
Denna var faktiskt snäppet tyngre och både jag och Jens hade nog önskat att man gått ner på 26T klinga fram då det tar på knäna och låren att ligga och gneta upp på låg kadens.

Efter denna topp bar det åter nerför men denna gång lång betydligt mer tekniska spår, eller sönderkörda grusvägar.
Så här fick man ha tungan rätt i minn och både parera underlaget och för långsamma cyklister.
Sen fick vi trampa några hundra eter asfalt igen för att sen vända upp på en ganska lerig grässlänt som brantare på mer och mer.
Denna "led" fick vi sen följa de närmaste 10km och det var riktigt riktigt tungt underlag och bar korat utförskörningar så ingen chans att vila alls.

En snabb stig nerför och sen 150 meter pushbike upp till toppen av ett endurospår som hade fått ganska mycket stryk när vi anlände och det var mest en ravin med lösgrus och gamla uttorkade vattenfåror som skulle följas ner.
Alla cyklister i min grupp gick ner här, utan undertecknad då som gillade denna snutt och satte en tid 4sek från ett KOM.
Vid det här laget så låg Jens ca 6 minuter före mig men efter ravinen var det nere på runda slänga 3min.
Depå nr 2 och jag kände att jag överlevt denna biten också och att benen faktiskt kändes förvånansvärt fräscha, så jag tog ett snabbt stopp och fortsatte efter banan som nu gått över till riktigt leriga skogsmaskinvägar för några kilometer... tungt och lerigt var bara förnamnet.
Här tog jag rigg på en äldre herre som gick riktigt starkt och han fortsatte att mala på upp mot dagens fjärde och femte topp och jag tog snällt rygg.

Mellan topp 4-5 serverades det åter igen singeltrack av världsklass och även här den röda leden som är gräns mellan Polen och Tjeckien.
Snabba utför och branta svårkörda uppförskörningar under några km som byttes mot en tekniks downhill och sedan serpentinvägar utmed berget siktandes rakt ner mot dalen och byn Královec.
Dessa serpentiner var bitvis sjukt snabba och man fick hela tiden hålla fina spår då det branter på något enormt utanför vägen, och då ofta ett par hundra meter halvt stup ner till man möter nästa serpentin... här vill man inte köra av vägen ?
I byn hade de placerat depå nr3 och vem står där och fikar om inte Jensa...Men så fort jag stannar så är han klar och drar vidare med mig ivrigt påhejande... Han ser stark ut idag också..?

Jag kastade i mig några bananer, plockade fram mina sista gles ur ramen och hojtade efter på vad som skulle vara banans absolut tråkigaste parti... närmare 13km med asfalt med seeeega motlut och en snabb utförskörning.
Topp sex kallades "tävlingen brutalaste stigning innan start och alla var lite nervösa vad den skulle innebära att cykla uppför.
Så när man väl vek av asfalten så var det mycket riktigt en hal grusväg man skulle följa upp och det brantare på ganska omgående.
10-12% och en avslutning på 15-18% under de 3km och 330höjdmetrarna upp.
Här vara jag helt marinerad men jag såg nästan hela tiden Jens framför mig och hade det som morot för att hålla benen snurrande.
Väl uppe var vi åter samlade, vi tog ett snack om fortsättningen, tryckte i lite energi och begav oss åter utför...
Något kändes fel men vi följde glatt banmarkeringarna och hamnade precis som planerat i nästa dal frö att att bara snällt vända upp för nästa topp... Vad vi missat vara tt de kapat sista klättringen efter matstationen pågå att vägen var i så dåligt skick och istället skickade de oss direkt utför... så tack och bock 200-250 höjdmeter vi slapp i ett naffs :-)

Även denna sista klättring från dalen skulle visa sig vara helt utslagsgivande.
Vi orkade inte gå med en engelsman upp och höll två herrar strax bakom oss när vi tog oss upp på dagens högsta punkt 1070möh.
Uppe på toppen väntade dagens riktiga utmaning utför..de som gick i ravinen fick en ny chans att briljera utför denna 8-900meter långa stenkistan med en snittlutning på 22%

Här tog jag det lite lugnt, gjorde några dåliga spårval och kom ner på 15:e plats och distanserad med över en minut, men jag hade andra mål med avslutningen än de som låg i täten och som bombade denna.
Här i utförslöpan hamnade Jens lite bakom och när man sen kom ner till avslutande gruspartiet så var det omöjligt att komma ifatt.
Jag klev över linjen på 6timmar 5 minuter och Jens 2minuter bakom.
Som jag skrev tidigare så är detta våra bästa placeringar under hela racet och båda kände sig oväntat fräscha trotts många mil i benen nu...men det har ju alla andra också :-)

Så varför kallade jag då dagens etapp "Polska Vasaloppet deluxe."?
Jo underlaget och distansen är likvärdiga men detta lopp hade nog inte lockat 12000 deltagare om det gick av stapel första andra helgen i August mellan Sälen och Mora...

2400höjdmeter fick vi ihop idag och det är ljusår mer än jag plockat tidigare på en tur...
Ikväll lyxade vi dessutom till det med en massage och benen är nu möra och fina... men kommer åter vakna efter några hundra meter på hojen imorgon.

Imorgon ja...eller idag då klockan är mycket..
Ja då avslutas detta spektakel med 58km mycket hård cykling här i trakterna runt Karpacz.
Så även imorgon skall det klättras i berg och det kommer svida något grönjävligt innan vi är klara...
Men ni är det bara att bita ihop och avverka denna sista dag...
Avslutar med en liten utsiktsfilm från en av topparna vi klättrade upp för idag, och en fin bild över några walkers i ravinen...
Underlättar kanske något för att förstå vilken terräng det handlar om här nere...

Vi hörs imorgon...
//Roger

29/7 - Sudety MTB Challenge - Stage 5 - check ✅

Som vi har kämpat och som vi har utmanat för att nå dit vi är idag.
De glädjescenerna som utspelats idag är helt jäkla oslagbara och alla de människor vi mött har gett oss lika många minnen för livet som den grymma cykling vi upplevt denna veckan.

Men vi börjar från början...

Stage 5 - Gyttjebad och helvetesbackar.

Inget byte av hotell idag så sonmorgon till 7.30 uppskattades även om det sabbade det frukostupplag som vi haft resten av veckan.
Riktigt bra drulle idag dessutom och vi fyllde på med gott om energi.

Annars så gick gårdagens långetapp hårt åt våra lager på EnergiGel och sportdryck så idag fick det faktiskt bli rester från vårt lager och sen påfyllning på stationerna i form av bananer och energidricka med lite socker i...

Skulle gissa att detta betydde att vi bara fick i os ca 40% av det energiintag vi haft under tidigare etapper, och det märktes på en av oss :-)
Starten gick mitt inne i Karpacz och det var gott om publik hela första asfaltsvägen upp... för givetvis går starten upp :-)
Temat följde tidigare dagar fast dagens första topp var lite kortare och lägre men inte kändes den lätt för det.
När väl toppen vart besegrad vände det ut längs ganska knepiga singeltracks, några snabba downhills och en traktorväg som extraknäckte som kalhygge med galet mycket grenar och ris.

Svårkört vara bara förnamnet men jag som i vanlig stil tappat Jens rygg försökte ta igen lite tid på denna sektion, men det blir jäkligt trång när man ligger så långt bak som mina ben tillåter mig att göra och då får man snällt ta en cyklists i taget på de ställen tillfälle ges.
Fördelen med cyklister som är lite sämre utför är att de konstant envisas med att ta svåras möjliga spår.?
Så är man bara smart och planerar sin körning lite så kan man plocka mycket utför, precis som på långloppen hemma, skillnaden här är då att utför kan betyda 1-2km med tekniks nedfart där man måste ta hundratals beslut för att inte köra åt pipan... men det går.
Well well nog med skryt för det gör ju föga nytta att vara snabb utför om man har spagettiben uppför i nästa backe... Så plockar man 20-50sekunder utför så försvinner det snabbt 5-6minuter när getterna och Jens gasar på upp...

Så efter första upp och ner låg jag 2-3minuter efter Jens och väl nere i botten blev det inte mycket cykling värt namnet då vi fick knalla 5min upp i en asbrant ravin med ett höger och ett vänsterspår.

Höger gick vi gamlingar med käpp och till vänster cyklade de raketer som lyckats punka i den första utförskörningen. ?
Sen följde en lång slingrande grusväg, brant givetvis, upp mot topp nr2 som direkt vände utför i en sjukt tekniskt svår rockgarden där det stod på tok för många cyklister och paniikade för att vi som vill gasa skall få någon vettig möjlighet.
I en sektion stannade en långsammare cyklist som en stenstaty mitt i linjen och jag fick välja helt galet spår och stod givetvis på näsan... men var snabbt uppe och kunde fortsätta utan blessyrer.

Direkt efter denna sektion bar det en vända upp igen innan vi fick lite kontinuerlig utför på blandade singeltracks och gångvägar med med vissa riktigt blöta och trixigt passager.

Nu var jag åter bara strax över minuten bakom Jens men kände att det inte fanns någon mer växel att peta i utan det var dieselmotorn som fick göra jobbet idag.

Sen började en riktigt seg sträcka fram till första depån.
Blött, halt, uppför, nerför, uppför, uppför, blött och halt... och lite uppför...
Kollar man tiderna så hick vi helt gäms denna sektion skillnaden vara bara att jag stannade 2-3minuter vid depån och Jens kunde enkelt swisha förbi med en extra banan i ryggfickan.

Efter depån fortsatte det böljande upp och ner i ca 2km till och ingenstans gavs det minsta chans att vila.
Och när väl de släppte in oss på en lång fin nedförslöpa ja då var den i ghanska dåligt skicka vilket betydde att man snällt fick följa john med långsammare cyklister som son försvann i fjärran i nästa uppför... långt ifrån optimalt för mig idag.
Sen följde något av det jävligaste jag någonsin kört.
17km och 2timmar av ren pina och elände...

500 höjdmeter skulle klättras men då det även här gick upp och ner så blev det strax över 850meter totalt på denna sträcka.
Första biten var asfalt och det kändes helt ok... malde på i mina 10km/h på våg växel samtidigt som jag höll koll på puls och kadens.
Det flackade ut lite och vi skulle rulla utför tyckte vi men cyklarna stannade... kollade på cykeldatorn och det lutade 3% uppför fast vi var helt övertygade att det gick utför, snacka om synvilla...

Fortsatte att trampa och efter en stund vände det upp vänster, fortfarande på asfalt... men som det brantare på...
Strava säger 27% lutning den första biten och vi hade 5-600meter med en snittlutning på 17%.
Och detta dag sex när man redan tomt allt vad energidepåer heter.
Här orkade jag inte haka på den grupp jag följt utan fick enätt gå långa bitar då benen inte hade kraften att trycka runt mina 28-42 i 5-7km/h vilket krävdes för att inte ramla omkull..

Jens gick som vanligt starkt uppför och drog iväg med närmare 15min bara på dessa 17Km.
Sen hamnade vi i århundradet jäkla misär...
Efter asfalten bröt vi skarpt vänster upp i skogen och det var riktigt tungtrampad och stenigt för att övergå i 1.2km ren sörja..
en helt sönderkörd traktorväg som på sina ställen dessutom var helt översvämmad och lerfyllo så det var stört omöjligt att cykla.
Vi vadade i en halvmeter djup lera på sina ställen och man försökte bara hålla cykeln och bakväxeln torr så att man skulle ha växlar kvar när det väl planade ut och blev hårt underlag.

I 13-14minuter vadade vi alltså fram i detta elände och det svors en del från de flesta deltagare.
Det enda vi hadde i sikte var att det snart skulle gå utför igen..
och det gjorde det fast de hade nog glömt stigen då det var ren och skär misär även utför..?
Körde en bit ner men fick sen snällt gå i gyttjan, grenarna och över hala stenar...
Nere igen sprutade det fula ord ur deltagarna jag körde med som faktiskt undrade vad fan vi höll på med...
På första etappen ströks vissa delar för att de var ohörbara och det borde absolut även gjorts här.. även om det betytt att vi förlorat 300 höjdmeter och tävlingens brantare parti.

Så var vi då nere för första eländet och fick 100meter grusväg innan det vände utför igen.. jag tog tät då de övriga tyckte jag skulle få fri lejd ut och jag brakade på 2-3meter tills det tos stopp igen...
Kliva av och klättra ner längs ett träd för att sen vada över en 3-4meter bred och metern djup bäck... för att sen med cykeln på ryggen klättra upp för berget fram till stigen.

Enda fördelen med denna passage var att jag kunde tvätta av bakväxeln i det djupa vattnet och fick då tillbaka full punktin på växlarna.
Efter klättringen erbjöd de 3km nerför fast jag gissar att jag klättrade runt gyttjepölar eller gick över meterhöga dropps i mins 500 meter.
Totalt elände och helt okörbart var något alla i målområdet höll med om och vissa av dagen toppgubbar hade sagt et sanningen sors om denna biten av banan :-(

Det kändes skönt att vi åter var ute på grusvägar...nästkommande 3km var idel uppför och nu skrek benen i protest.
Mina enegygels och sportdryck var slut och jag kunde enbart tanka med vatten och sakta mala på upp.
Både jag och Jens har likvärdiga data upp...

6-7km/h, 68-70 kadens och helt fastnaglad puls på 145bpm för Jens och 150bpm för mig.
Jag gick en kortare sväng med en annan deltagare då han havererat sin drivlina, hon fick då låna telefon och berätta för sin mamma att hon skulle gå imål för att inte bryta och att han nu inte hade en chans på 3:e platsen totalt... sjukt ledsen men helt sinnesjukt starkt psyke att knalla de resterande 12km av dagens etapp..
Snabb krånglig utför väntade efter toppen och väl nere började jag fundera om jag kört fel...
Men visst skulle vi åter igen passera den där sträckan fram till depån igen... ni vet den som var Seg, Blöt, hal, uppför, nerför, uppför, uppför, blöt och hal... och lite uppför...

Kommer ni ihåg?? det gör vi :-)

Väl framme vid depån var bananerna slut så jag fick snällt hålla tillgodo med en klyfta grapefrukt och lite sportdryck och sen på hojen igen.
Var nu åter ikapp den grupp som jag tappat ett tag tidigare och bestämde mig för att haka på.
Nu kom nog en av veckan finare stigar.
Ett rotigt och snustorrt parti som tyvärr även lutade uppför så man kunde aldrig få det där riktiga flytet i cyklingen utan fick snällt klicka ut och gå vissa delar.

Må en liten uppförslöpa på grusväg och så bar det utför mot mål... trodde jag...
Viss gick det nerför en kilometer eller så men sen vände de upp oss på ytterligare en sjukt tekniskt uppförslöpa med rötter och stockar.
Men som det var värt sista klättringen...
Då kom den vissa cyklister snackat om hela veckan.
Ganska kort i mina ögon men en hårresande singeltrack-serpentin som får hellas att blekna tog oss ner för berget.
Många trötta huvudet även på denna biten så jag tog det riktigt riktigt lugnt och bara njöt och den fina stigen och ville inte riskera något denna sista biten.

Stigen bröt upp i en grässlänt, genom ett buskage och så var det då där... Målet på hela resan... målgången av Sudety MTB Challenge.
Ivrigt påhejad av åskådare och en smått utvilad Germundsjö gick jag inål med ett enormt leende på läpparna.
Vi hade klarat det så många sagt att vi inte skulle göra...
Vi hade besegrat 6 dagar av helt sjukt tuff cykling som får allt Sverige har att erbjuda att blekna.
Vi, två riktiga nybörjare på cykel har på bara ett halvår förberett oss och tagit såna enorma kliv i vår utveckling att vi faktiskt vet av denna skalp!!!

Jag är så stolt över vad vi gjort och det hade aldrig gått utan Jens som följeslagare och motivator.
Jag har puckat honom att testa på att cykla stig med tekniska inslag och han har jagat mig på att jobba på min uthållighet och idag så är vi så jäkla likvärdiga cyklister vi bara kan bli.

Jens är helt fantastiskt duktig tekniskt och han cyklar på ställen där han för ett år sedan knappt kunde tänka sig att gå med cykeln...
Och även om jag har en bit kvar till Jensas grundträning och dieselork så kan jag ändå haka på de flesta etapper oavsett hur tuffa de varit..
Sammanlagt är Jens ca 25-30minuter snabbare än mig och då främst via två urstarka dagar då jag inte orkade svara, men overall har vi kört tipsammans och klarat av detta lopp som ett riktigt starkt team.

Sudety MTB Challenge - The Race.
Vad säger man om detta race då?

Ja betydligt tuffare än vad de klacifierar det som och jag förstår mycket väl varför de Svenskar som körde det förra året inte var med denna upplagan.
Tävlingsmässigt håller loppet toppklass men viss logistik var typisk Polsk och det var flera delar som inte klassade alls eller blev mycket dyrare än utlovat pga språkförbistringar.

Skulle jag rekommendera andra att köra?
DEFINITIVT!!!

Skulle jag köra det igen?
Tveksamt..

Men jag skulle kunna tänka mig att åka ner och cykla singeltrack utan stress längs polsk/tjeckiska gränsen... det vore fantastiskt.
Men vi har träffat så jäkla många härliga människor från alla delar av världen och dessa möten har varat en helt magisk upplevelse.
ALLA här har behandlat varandra med respekt och med vänskap och alltid ställt upp för varandra om det strular någonstans längs banan eller efter etapperna.

Även boendena höll hög standard och Domek Snowboardera- Villa Rosa är ett av de trevligare ställen jag besökt.
Dit kan jag definitivt tänka mig att ta familjen för en kortare semester även utan cyklar och bara vandra i skogarna, äta god mat och ta lite sightseeing i området.

För Polen var inget drömdestination för mig tidigare men nu har jag sett saker jag inte hade en aning om att de existerade och återvänder gärna.

Och inget hade varit möjligt utan all support hemifrån.
Camilla och Emilia är förmodligen sjukt trötta på vårt hojande med förhoppningsvis är de lika stolta som oss idag :-)

Och så har vi Umara som guidat oss i djungeln av energiintag och som levererar produkter av yttersta världsklass.
Sjukt goda bars, raker-gels och en lättdrycken sportdryck med mängder av energi.
Och som kronan på verket den sak jag inte skulle kunna tänka mig att skippa innan ett race.. INTEND som sätter fart på kroppen och som hjälper dig att prestera i timmar...

Har ni inte testat så surfa in på deras hemsida och beställ hem lite energi... det kommer jag behöva då det är sopslut igen inför Vasan ?

Sen så har vi Jamie och Stefan på Specialized Concept Store Stockholm - Cykelspecialisten som hjälpt oss att få ut max av våra cyklar och som bjudit på sin erfarenhet inför loppet, helt ovärderligt i slutändan...

Cyklarna då??

Ja vi har kört i sex dagar i helt brutala berg, både upp och ner och INGEN av oss har ens haft det minsta likko tekniska problemet.
Jag hade lite gyttja i växlarna någon kilometer men det är också allt.

Och de som säger att Specialized Fast Track inte är ett däck som kan leverera när det blir tufft så har jag nog överbevisat det med råge då jag har haft helt jäkla magiskt grepp både utför och uppför under hela veckan...

Dock kommer däcken behöva pensioneras då jag har tre stora revor i bakdäcket som inget värre än punkaguckan har tätat så jag har aldrig behövt plocka fram mina svärd från Sahmurai Sword Sweden ?
Mend de får sitta kvar även om jag hoppas de aldrig behöver användas...

Imorgon kommer vi åter till Stockholm och då börjar återhämtningen inför nästa utmaning...
Cykelvasan på Sub 3.15

Enligt Trainingpeaks har jag just nu -111 i form och min förhoppning är att via 4-5 kortare pass kunna hålla uppe styrkan och uthålligheten och bara fila på att få PANG i benen...
För det kommer att behövas.. :-)

Massor av film och bilder utlovas under nästkommande veckor, men först måste jag bara processa allt, alternativt hittån någon som är en fena på att redigera 8-9timmar film :-)

Over and OUT!!!
//Roger & Jens (och stavfelen bjuder jag på idag också)

Bilagor

• 13895155_10154209573400999_8772004882362038743_n.jpg
    13895155_10154209573400999_8772004882362038743_n.jpg
    112.4 KB · Besök: 62
Tillbaka
Topp