Sugande ljud i dämpare

• Trådstartare Trådstartare MrT
  • Start datum Start datum

MrT

Ny medlem
Sugande ljud i dämpare
jag har en Manitou Swinger 2005 4-way luftdämpare och den fungerar utmärkt. Dock så är det ett störande sugljud när den expanderar, är det normalt på luftdämpare?

Sugande ljud i dämpare
Det är ivf inte ovanligt. det är oljan som låter. tror det bör låta mindre om dämpare med separat oljekammare. har ingen koll på din gaffel.

Sugande ljud i dämpare
Min har ett lustigt sörplande ljud under "returen" i min 5th coil. Jag tror att det är oljan som kaviterar. Vad det är i din luftdämpare vet jag inte, kan luft kavitera? =)

Var inte tydlig... Menade min bakdämpare som är en coil/oil... =D

Senast redigerad av en moderator:
Sugande ljud i dämpare
Tobe Skrev:
-------------------------------------------------------
> Min har ett lustigt sörplande ljud under
> "returen". Jag tror att det är oljan som
> kaviterar. Vad det är i din luftdämpare vet jag
> inte, kan luft kavitera? =)

Alla luftgafflar har olja. luft fungerar bara som en fjäder. du måste ha en dämpare oxå. då har man olja.

Sugande ljud i dämpare
Läste på mtbr för ett tag sedan att det var så de beter sig Manitous dämpare, min 3-Way låter lite också. Det är när oljan förflyttar sig genom dämparen som ljudet uppstår så det är inget att vara orolig för, det finns inte heller så mycket att göra åt det.

Sugande ljud i dämpare
min gaffel (manitou) surplar också, det gör iofs de flesta gafflar med olja.

ju högre "compression" man har desto mer surplar det.

Senast redigerad av en moderator:
Sugande ljud i dämpare
Till och med min Manitou Magnum R gaffel gurglar... Allt med Olja gurglar väl nästan? Värst är kanske MX Comp ETA som gurglar som en hel tandborstande pluton! ;)

Sugande ljud i dämpare
mytomspunnen Skrev:
> Jag tycker att det surplande ljudet är lite
> hemtrevligt och mysigt...

Det "fjjutt"-ljud min förra bakdämpare hade för sig när man körde på hårt var mycket trevligt, mest för att då visste man att man körde hårt :) Alltid skoj att stanna och känna hur varm dämpen blev efter en sådan resa. Inget mot skivbromsarna i Åre iofs., de ändrade färg till en mer blå nyans :)

Sugande ljud i dämpare
the_TnT Skrev:
> mytomspunnen Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att det surplande ljudet är lite
> > hemtrevligt och mysigt...
>
> Det "fjjutt"-ljud min förra bakdämpare hade för
> sig när man körde på hårt var mycket trevligt,
> mest för att då visste man att man körde hårt :)
> Alltid skoj att stanna och känna hur varm dämpen
> blev efter en sådan resa. Inget mot skivbromsarna
> i Åre iofs., de ändrade färg till en mer blå nyans
> :)
>
> Carpe Diem!

De år när jag var i åre så var man inte så modärn. så då var det fälgbromsar som gällde. villket resulterade i att slangarna smälte.

Men en lite lustig sak som fortfarande förbryllar mig var att när slangarna blev kalla igen så gick de att pumpa upp igen?!?!. Men man såg på dem att de hade blivigt geggiga.

Det var dedär gröna superlätta dtslangarna i kondomlatex.

Sugande ljud i dämpare
the_TnT Skrev:
> Inget mot skivbromsarna
> i Åre iofs., de ändrade färg till en mer blå nyans
> :)
>
> Carpe Diem!

Första gången mina skivor antog den lätt blåaktiga färgen fick jag för mig (av någon konstig anledning) att jag skulle sätta fingret på skivan..............

Sugande ljud i dämpare
Bromsskivor skall vara anlöpta så man vet att man använt dem. Och det är oemotståndligt att droppa vatten på en stekhet skiva. Säkert inte bra alls för skivan men dödstufft när det fräser ;-)
Åre värmde bromsarna bra men jämfört med Verbier var det ändå lindrigt.

Sugande ljud i dämpare
Pete Fagerlin slutar några av sina alster med ett klipp där de sprutar vatten från CB på skivorna. Fast det ser mest ut som någon pissar på skivan.

Kunde så klart inte låta bli att skvätta CB-vatten på skivan efter första turerna nedför skutan. Fast det är klart, är skivorna heta har man kört för sakta ;)

Sugande ljud i dämpare
Vore tufft om man kunde/vågade köra så hårt att man skulle kunna bränna sig på dämparen! =)
Om skivorna blir heta så bromsar man för mycket! Jag är lite feg, så mina skivor blir heta! =D

Sugande ljud i dämpare
*micke* Skrev:
> Bromsskivor skall vara anlöpta så man vet att man
> använt dem. Och det är oemotståndligt att droppa
> vatten på en stekhet skiva. Säkert inte bra alls
> för skivan men dödstufft när det fräser ;-)
> Åre värmde bromsarna bra men jämfört med Verbier
> var det ändå lindrigt.

När jag var med till Österrike i en Ford Mongo.. Menar Modeo, så fick vi lov att stanna för att kyla bromsarna, Mondeon hade obefintlig motorbroms så man var tvungen att göra så som man INTE skall göra i alperna, nämligen 'fotbromsa' hela vägen ner.
Vi hade satt en snöboll på bilantennen när vi var högst upp och den kom till användning när man skulle kyla bromsskivorna! ;)

Tillbaka
Topp