Sugen på fatbike

Jörgensen

Aktiv medlem
Sugen på fatbike
Jag är sugen på en fatbike, vad rekommenderas som instegscykel? Ska gärna kosta billigt, känns som begagnatmarknaden är ganska begränsad, har kikat på köp och sälj här och på lite andra ställen samt blocket och det är rättså skralt. XXL har ju några, är de prisvärda? Finns det ev ännu billigare som skulle funka?

Sugen på fatbike
XXL när de har 20% är väl rätt prisvärt. Annars Marvil från... intersport? Undvik de där superbilliga fetingarna som "´reas" på blocket. De är tunga och märkligt specade. Problemet med att köpa en för billig cykel, är precis som med allt annat. Det kan bli tråkigt :)

Sugen på fatbike
Jag har haft en xxl fatbike och för mej var den inte prisvärd eftersom jag inte kom överens med geometrin och bytte cykel. Men för andra kan den säkert funka. 3fatpro har fina komponenter. 4:an verkar ju ha sämre komponenter. Tråkigare kassett och stålgaffel istället för kolfiber. Alla white fatbikes har tråkiga däck och nya bra däck kostar en slant så det bör man ha i tanken när man jämför med andra som levereras med bättre däck. Såg att det säljs ut scott big ed för 16000kr. Kanske kan vara ett alternativ.

Sugen på fatbike
Säger också XXL, svårt att hitta något mer prisvärt, har själv deras White 3 Fat Pro och inte mycket som behöver uppgraderas utan bara tuta och kör.

Senast ändrad:
Sugen på fatbike
Jag köpte en 4lite på xxl som jag fick hem förra veckan. Den var nedsatt med en tusing för några helger sedan.
Nöjd med allt utom däcken, där jag byter framdäck å sadel har jag redan bytt. Jo, handtagen å.

Har cyklat 48 km i helgen! Skojigare än jag kunde hoppas så nu längtar man till nästa tur! :-)

En viktig detalj är att utväxlingen är tillräckligt låg så man kommer fram i snö å dylikt.

frid!

Senast ändrad:
Sugen på fatbike
Tack för input.

I många andra "vad ska jag köpa" trådar rekomederas diverse internetshopping från bla UK. Detta gäller inte fetisar? Sen är ju kanske valutan sådär nu....

Sugen på fatbike
XXLs gröna 3:a för 8000kr eller den orangea 3:an för 10000kr är nog dom billigaste just nu som är någorlunda vettiga men ska man börja uppgradera så springer det snart iväg. Räkna minst 1500kr för två vettiga däck. Vill du ha dämpad gaffel blir det några tusen till och då har du fortfarande kvar den galet höga Q-factorn. Scotten är nog prisvärd om du vill ha riktiga däck, dämpning och ett något smalare vevparti om än inte det smalaste på marknaden. Fundera på vad du vill ha och köp en färdig cykel som har det från början. Själv värderade jag ramgeometri, bra däck, låg q-factor och dämpad gaffel högt. Kostade en slant men det är också stor skillnad på min nuvarande fatbike och 3fatpron jag hade tidigare.

Sugen på fatbike
Köp scotten och få en rolig cykel som du slipper uppgradera för x-antal tusen och få ett hyfsat andrahandsvärde.

Det lönar sig alltid att köpa ordentligt från början :)

Sugen på fatbike
Simon89 sa:
Köp scotten och få en rolig cykel som du slipper uppgradera för x-antal tusen och få ett hyfsat andrahandsvärde.

Det lönar sig alltid att köpa ordentligt från början :)

Om den är billig nu, vad blir andrahandsvärdet sen? :D

Brukar fatbikes ha "touringgeo" eller är det något som är osant?

Sugen på fatbike
Det här är felet med Happy, ett par trådar i rätt riktning och sedan börjar man fundera på att det där Örnen priset är nog ganska bra och det vore nog kul. Samtidigt som man vet att man egentligen inte har råd och att man redan har två cyklar man inte hinner ut med.....

Huga, avgiftning och happyspärr är nog det enda rätta!

Sugen på fatbike
h.g.j sa:
Det här är felet med Happy, ett par trådar i rätt riktning och sedan börjar man fundera på att det där Örnen priset är nog ganska bra och det vore nog kul. Samtidigt som man vet att man egentligen inte har råd och att man redan har två cyklar man inte hinner ut med.....

Jag åkte ganska länge på en White 2 fat pro som jag köpte för under 10. Trivdes jättebra på den sedan jag bytte däcken. Så Man behöver inte ha det värsta för att ha kul. Men nog är scotten finare...

Sugen på fatbike
Lars.E sa:
h.g.j sa:

Jag åkte ganska länge på en White 2 fat pro som jag köpte för under 10. Trivdes jättebra på den sedan jag bytte däcken. Så Man behöver inte ha det värsta för att ha kul. Men nog är scotten finare...

Jo, men skulle den gå på 2000 kr skulle det fortfarande egentligen vara för dyrt då jag inte kommer ha tid att nyttja den...:)

Sugen på fatbike
h.g.j sa:
Jo, men skulle den gå på 2000 kr skulle det fortfarande egentligen vara för dyrt då jag inte kommer ha tid att nyttja den...:)

Det är ju mycket det som gör att jag vill ha billigt. Lättare att motivera en 5´kronors hoj som bara står än en 15´ kronors. Samtidigt får den ju inte bli stående för att den är för dålig

Sugen på fatbike
Jörgensen sa:
h.g.j sa:

Det är ju mycket det som gör att jag vill ha billigt. Lättare att motivera en 5´kronors hoj som bara står än en 15´ kronors. Samtidigt får den ju inte bli stående för att den är för dålig

Köp den dyra då så övervinner snålheten latheten och du blir tvungen att cykla.

Sugen på fatbike
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jörgensen sa:
h.g.j sa:

Köp den dyra då så övervinner snålheten latheten och du blir tvungen att cykla.

Det är inte så mycket latheten som egenföretagare med 10-13 schemalagda timmar om dan samt lite jordbruksysslor på sidan om utöver det + småbarnsförälder som lägger ribban tyvärr...

Har redan två i mina ögon dyra cyklar som inte får tillräckligt med kärlek och rastning.

Sugen på fatbike
Det där såg som sagt mest stötigt ut. För att inte säga tungt och trögt. Den dödade mitt fatbikesug i vart fall.

Tillbaka
Topp