Sula om skor för plattformspedaler?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Är det nån som gör det eller är slitna sulor alltid "köpchans"?

Jag har rivit djupa längsgående revor under ffa min stelopererade fot, på mindre än ett år, och känner att det inte är hållbart att köpa nytt hela tiden.

Så har någon sulat om sina plattisskor, helst i Stockholmstrakten, och kan rekommendera den skomakaren?

Senast ändrad:
Kan inte tänka mig att någon skomakare skulle ha rätt typ av gummisula för plattisar?
Annars kanske andra skor håller längre? Giros gummi är hårdare (och greppar sämre) än 510 t.ex.

glitch sa:
Kan inte tänka mig att någon skomakare skulle ha rätt typ av gummisula för plattisar?
Annars kanske andra skor håller längre? Giros gummi är hårdare (och greppar sämre) än 510 t.ex.

Jo. Jag tänkte gå till lokala skomakeren här i hooden o fråga vad han har för sulor. Hårdare sulor även på spez-skorna borde ju ge samma förlängda livslängd, sitter ju inte sämre till än med ett par söndertrasade sulor, förmodligen tvärtom.

med en sån konsumtion kan man gärna köpa ett ark sulgummi.

själv lagar jag vanligtvis skor med biltema vindrutetätning, ungefär samma som sikaflex. greppar bra men skulle nog slitas lite snabbare än önskvärt på plattis-skor

Både 5.10 och La Sportiva sålde förut lämpligt gummi att sula om med, osäker om 5.10 DOT gummi finns att köpa längre efter de köptes av adidas. Vibram lär säkert ha något dugligt också även om de sulor de utvecklat till pedaler varit lite för hårda i mitt tycke, vilket är synd då deras klättergummi är helt ok.

Jag tycker för övrigt att pedaler med små ihålig pins (typ Saint) river sönder onödigt mycke i gummit utan att ge mer i grepp i jämförelse med grövre pins som tex. DMR Vault.

Kniven sa:
Köp 5.10 gummi i din lokala klättershop.

Håller 5.10-gummit då? Det har vad jag fattar ffa bättre friktion än andra gummin.
Men det är rätt många år sen jag insåg att konkurrenternas gummin var bra nog och skons läst viktigare så jag har kört med scarpa-skor i typ 20 år nu.

Behovet på plattisskorna känns mer som hållbart än jävligt greppigt, dobbarna fastnar dåligt i längsgående revor...

Det kanske blir några andra skor så småningom, men jag vill nog kolla omsulning först.
F.ö. har skomakarna slip som de kan jämna ut sulan under med, och pressar som fäster nya sulan bättre än vad jag kan åstadkomma hemma, så får bli där, även om jag uppskattar tipset.

Gick förbi en skomakare på verkstadsgatan i hornstull som hade en skylt i fönstret som meddelade att man sular om klätterskor. Annars har jag ju sulat om klätterskor hos nån tjomme som kommer och hämtar upp skorna på klättercentret, han kan ju säkert sula om ett par cykelskor också.

empo sa:
Gick förbi en skomakare på verkstadsgatan i hornstull som hade en skylt i fönstret som meddelade att man sular om klätterskor. Annars har jag ju sulat om klätterskor hos nån tjomme som kommer och hämtar upp skorna på klättercentret, han kan ju säkert sula om ett par cykelskor också.

Harry Denanto är min (och stora delar av Stockholms klättrares) one-stop shop för omsulning av klätterskor. Mycket duktig på det.

Har låtit sula om andra skor hos skomakaren på Verkstadsgatan men han känns inte som så mycket bättre att han är värd att åka till när det finns en duktig kille i Kärrtorp. Han ska få lägga på ett par ganska klibbiga ganska tunna sulor på skorna, nästa vecka, behöver dem i helgen.
Så får jag recensera resultatet senare.

Uppdatering 5 år senare:
Lät sula om mina Spez-skor med en tvärmönstrad sula, det verkade bra först men så fort mönstret slitits ner så var det inget grepp kvar alls.
Nu har skomakaren på Verkstadsgatan fått sula om ett annat par med klätterskosula (vibram XS edge tror jag).
Testade dem första ggn idag:
Sulan sög fast pedalerna! Ruskigt bra grepp!
Kanske uppdaterar tråden igen när jag har långtidstestat skorna med nya sulan.

Ja, men det har ju även någon 5.10(?)-modell haft, och just för maxat grepp.
Ett par skor som jag knappt använde för att sulan både var sliten och inte inte så bra från början har blivit kanske de bästa jag haft. Utan att behöva mata konsumtionsmonstret. Jag är optimistisk.
Ja 5.10 Contact hade det förr. Sen bytte de läst så det inte gick att ha den längre. Sjukt skön sko och riktigt bra pedalgrepp.

intressant, måste skon vara speciellt konstruerad för att det ska gå att sula om? hört folk säga att t.ex vans inte skulle gå att sula om

intressant, måste skon vara speciellt konstruerad för att det ska gå att sula om? hört folk säga att t.ex vans inte skulle gå att sula om
Båda skorna jag låtit sula om har varit vanliga mtb-flats-skor, ett par Specialized och ett par Ion, med gjutna yttersulor.
De senaste, Ion-skorna, har ny sula bara från 5-6 cm in både fram och bak, fogen har iallafall hållit en dag ?
Vader det för lim man ska ha om man sular om skor?
Ingen aning, jag är inte skomakare.
Jag kommer heller inte försöka göra det själv då, som jag skrev högre upp i tråden, skomakare har bättre redskap för att förbereda för ny sula, och press som gör att de limmas säkrare än vad jag har möjlighet att åstadkomma.

Resultatet. Man kan se runda pin-märken i sulan.
IMG_20230409_093738.jpg

Vader det för lim man ska ha om man sular om skor?

Fråga @Valhalla_, han skär av och limmade Five Ten sulor (ovan)på Shimano skor:

Tillbaka
Topp