Sundsvall

Sundsvall
Mathew Skrev:
-------------------------------------------------------
> fredde! vad är det du väntar på om man får fråga??
> :)
> uppgraderingar??

Japp!En hel del prylar ska det bli.
Det är nästan så att jag funderar på köpa en helt ny hoj.=)

/Fredde

Sundsvall
Mathew Skrev:
> jaha, då hajjar jag. Typ som brorsan då.. bergholm
> alltså
>
> Vad blir det för grejer då?

Det blir nya hjul,skivbromsar,styrlager och lite annat smått & gott!=)

/Fredde

Sundsvall
Fredde75 Skrev:
> Mathew Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jaha, då hajjar jag. Typ som brorsan då..
> bergholm
> > alltså
> >
> > Vad blir det för grejer då?
>
>
> Det blir nya hjul,skivbromsar,styrlager och lite
> annat smått & gott!=)
>
> /Fredde

Aha, du det är inte fel!!:D

själv så ska jag köpa nytt sånt jag med, men jag kör på med det jag har så länge... och det lär ju dröja dessutom innan det blir nåt

Sundsvall
För er information så kör grabbarna som galningar med skotrarna här på skönviksberget nu. Om vädret är lite instabilt och sedan blir kallare kommer vi att kunna köra i deras stenhårda spår kanske redan till helgen ;).

Btw, kul att det är någon som har nytta av mina turtips från i sommras.

/Rickard

Senast redigerad av en moderator:
Sundsvall
dr-rave Skrev:
> För er information så kör grabbarna som galningar
> med skotrarna här på skönviksberget nu. Om vädret
> är lite instabilt och sedan blir kallare kommer vi
> att kunna köra i deras stenhårda spår kanske redan
> till helgen ;).
>
> /Rickard

Inte blir man mindre sugen av din information!=)

/Fredde

Sundsvall
Var up på Klissberget idag, och jag måste bara säga att om ni har tid så skynda er dit!!!!

Det är guldföre där nu, upptrampat och stenhårt!! idag var det dessutom varmt och fint väder. Det kunde bara inte bli bättre.

En otroligt rolig stig, uppför var inga problem alls, och neför var gryyyymt roligt, det var det roligaste jag cyklat på länge nu :D

Om ni tar er tid så ser ni säkert några spår som går rakt ut i snön istället för att följa kurvorna, och det var jag. V-bromsar suger!!!! De greppar inte ett dugg när fälgen blir blöt, man klämmer allt man kan men det händer inget. Livsfarligt, tur att jag inte mötte nån på nervägen bara.

Vet ni nå bra bromsbelägg för sånt här väder? (tillsvidare, ska skaffa skivbromsar snart)

/Mattias

Sundsvall
Mathew: jag har själv precis uppgraderat från v-bromsar till skivbromsar just på grund av den dåliga bromsförmågan hos v-bromsar under vintern. Jag har testat det mesta i bromsklotsväg och det sista jag körde med var koolstop. Detta är en klots som har en liten flärp längst fram som har till syfte att rengöra fälgen innan den passerar bromsklotsen. Jag tyckte det fungerade ganska bra tills man börjar göra extrema saker som tex. vinterkörning, lerkörning, regnkörning. I dessa väder fungerar helt enkelt inte v-bromsar. Mina nya Magura Julie 2005 skivbromsar har jag precis kört in och än så länge är jag imponerad av vad dom åstadkommer.

Appropå ditt inlägg så tror jag definitivt att vi måste ut på en tur i helgen :).

/Rickard

Sundsvall
Mathew Skrev:
> Var up på Klissberget idag, och jag måste bara
> säga att om ni har tid så skynda er dit!!!!
>
> Det är guldföre där nu, upptrampat och stenhårt!!
> idag var det dessutom varmt och fint väder. Det
> kunde bara inte bli bättre.
>
> En otroligt rolig stig, uppför var inga problem
> alls, och neför var gryyyymt roligt, det var det
> roligaste jag cyklat på länge nu :D

> /Mattias

Fan vad kul det låter!=(
Funderar starkt på att slänga ihop skrot hojen och ge mig ut.

/Fredde

Sundsvall
Okej, jag har gröna Koolstop jag med, fast rätt så mycket använda antar jag. Men mina har ingen flärp som rengör. Det är dem för ceramic fälg.

Jag har kikat en del på Hayes HFX9 XC carbon, som kostar 109 euro på barracuda. Inte så fel i pris, men jag vet inte riktigt hur de är. På mtbr säger dem att i torrt väder så är de inte mycket bättre än bra v-bromsar, men i blött är de överlägsna v-bromsarna. Alltså lika bra i torrt som vått. Men hur bra???
Är det bättre att köpa XT 760 istället kanske?

Jag måste köpa nytt hjul också isåfall, lite drygt men ett måste. Bak blir det fortfarande v-bromsar för jag har inget skivbromsfäste på ramen. lite synd, men fram är ju viktigast.

Jag flyttar till Kramfors nu på fredag och tar med mig hojjen, eller hojjarna - den ena ska säljas, så jag kan inte hänga på i helgen tyvärr :( annars vore det skoj. Men jag lär ju komma hem en del helger :)

ED: Fredde!! Gör det ;)

/Mattias

Senast redigerad av en moderator:
Sundsvall
Jag har precis varit ute och kört en mil och kollat läget nu. Kan meddela att skoterspåren nu är stenhårda och väldigt cyklingsvänliga här på skönviksberget där jag bor. Så jag tänkte kolla vilka som är intresserade av en tur här på berget nu på lördag? Detta gäller såklart om det inte blir snabba väderomslag som ändrar förhållandena tex. +10 grader eller att det snöar 30 cm.

Startplats: hemma hos mig, skicka ett pm för adress (ca 1 mil norr om centrum).
Parkeringsmöjligheter: Ja för 3-4 bilar
Tid: 10:00
Dag: Lördag 050115

/Rickard

Sundsvall
feffemannen Skrev:
> > Så jag tänkte kolla
> > vilka som är intresserade av en tur här på
> berget
> > nu på lördag?
>
> Är tyvärr i götet då... :(
>
> f

Happy chains saw cycling kanske.

Sundsvall
Wilier Skrev:
> feffemannen Skrev:
> -----
> > > Så jag tänkte kolla
> > > vilka som är intresserade av en tur här
> på
> > berget
> > > nu på lördag?
> >
> > Är tyvärr i götet då... :(
> >
> > f
>
>
> Happy chains saw cycling kanske.
>
>
> 09-15-00

Stabilt..
Ser ut att bli ännu en soloride :).

/Rickard

Sundsvall
Lördagens soloride bjöd på stenhårda skoterspår som var idealiska att cykla i. Körde totalt i två timmar och avverkade 1,5 mil (endast skoterspår). Vädret var bra, ca -5 grader och svagt solsken. Just nu ser det ut som om hela vintern håller på att regna bort här.

Har varit bortrest sön, mån, tis så det är därför jag gör inlägget först nu.

/Rickard

Sundsvall
Hej hopp

Var på en underbar tur igår, det regnade och var glasis överallt, vilket innebar att det fanns ingen ivägen. Tog några småstigar mot sidsjön som var perfekta
för mina http://www.suomityres.fi/bike/images/freddies.jpg och blev det för knörligt slog jag på dämpningen bak = supertur. Dock gjorde jag en supervurpa oxå, 100meter lång, cyklade upp på åkern på andra sidan av sidsjön, den mot sidsjövägen, glasis, men gick jättebra upp, och när jag stannade för att vända försvann bakdäcket och jag och cykeln kanade i full fart ner mot gångvägen.. Det var hel knäppt, tur att ingen såg en, jag klarade mig bra, dygnsur och sadeln skrapades upp på sidan.. Men lovar att det ändå var en upplevelse!!!

Hoppas att inte det snöar över nu... kanske en tur i helgen..

Ha kul
/David

Sundsvall
Mmm...igår var det finväder! Det är tur det finns hårdingar som biter ihop...

Gratulerar till vurpan...det är en fin bit å kana det där...brukade åka bräda ner för den backen när man tog bussen till sidsjöbacken ;)

Sundsvall
Jaha, då var det dags igen för ett försök att aktivera er sundsvallsbor ;).
Jag har precis varit ute och kollat vilket före som gäller i skoterspåren och kan med glädje konstatera att dom är stenhårda. Är det någon som hänger med ut på en tur nu på lördag?

/Rickard

Sundsvall
Ja där försvann en massa inlägg ;).
Jag var iaf ute igår lördag och körde en sväng. Spåren var alldeles för lösa så det blev jobbigt som f*n. Jag hoppas att det blir några minusgrader tills nästa helg så det är lite bättre förutsättningar. Är det någon som är med på en tur nästa helg isåfall? Om jag inte minns fel så nämnde feffemannen nåt om pannlampscykling ;)...

/Rickard

Sundsvall
Jepp, spinning var det.

Feffemannen >>
Jag kör på Ego Hälsostudio. Rätt många bra pass att välja på, ganska korta men det går ju alltid att köra dubbelpass om man är lagd åt det hållet. :) Det enda jag tycker är negativt är detta med att Schwinncyklarnas inställningsanordning bara har fasta lägen. Omöjligt att finjustera t.ex. sadelhöjden då den bara går att höja i ca 2 cm-steg. Man får anpassa kroppen helt enkelt ;). För tillfället är det mycket folk på de mest populära passen vilket gör att man måste boka in sig två dagar i förväg då platserna släpps. Trevliga instruktörer.

Har kört några gånger på Friskis också. Det är också ett bra ställe känns det som. Billigare än Ego är det.

Sen finns ju Step-In som ligger närmast högskolan. Dyrast tror jag. Vet inget om hur deras pass är.

Sundsvall
> För tillfället är det mycket folk på de mest
> populära passen vilket gör att man måste boka in
> sig två dagar i förväg då platserna släpps.

Jag är van att behöva boka en vecka i förväg...

> Sen finns ju Step-In som ligger närmast högskolan.
> Dyrast tror jag. Vet inget om hur deras pass är.

Jag har dock en del rabatt på Step-In (genom arbetsgivaren) skall se vad det kostar.

f

Sundsvall
feffemannen Skrev:
> > > För tillfället är det mycket folk på de
> mest
> > populära passen vilket gör att man måste boka
> in
> > sig två dagar i förväg då platserna släpps.
>
> Jag är van att behöva boka en vecka i förväg...
>
> > Sen finns ju Step-In som ligger närmast
> högskolan.
> > Dyrast tror jag. Vet inget om hur deras pass
> är.
>
> Jag har dock en del rabatt på Step-In (genom
> arbetsgivaren) skall se vad det kostar.
>
> f
>
>
>

Jag kör på step-In!

/Fredde

Sundsvall
Det blev step-in för mig. Verkar ok, men cyklarna gillade jag inte. Alldeles för dåliga instälnningsmöjligheter och dessutom var de glappiga i styrena. Jaja, men kan inte få allt man vill tyvärr...

f

ps. Fick en bilaga till Sundsvalls Tidning idag där det stod om en dirt-bana vid södra bergets fot. Någon som vet något om den?

Sundsvall
Misstänker att dom menar bmx-banan på lv5. Den ligger längst in på grusplanen vid lv5. Bakom frifallssimulatorn. En gång i tiden avslutade vi alltid alla varv på tävlingarna med att köra på den banan.
Men misttänker att den är riktigt igenväxt bara.

Sundsvall
feffemannen Skrev:
> Det blev step-in för mig. Verkar ok, men cyklarna
> gillade jag inte. Alldeles för dåliga
> instälnningsmöjligheter och dessutom var de
> glappiga i styrena. Jaja, men kan inte få allt man
> vill tyvärr...
>
> f
>
Blir det någon spinning till veckan,så hänger jag med!

/Fredde

Sundsvall
feffemannen Skrev:
> Fredde75 Skrev:
>
> > Blir det någon spinning till veckan,så hänger
> jag
> > med!
>
> Blir gym idag och spinning på måndag var min
> plan.
>
> f

Vilken tid på måndag hade du tänkt?

/Fredde

Sundsvall
Fredde75 Skrev:
> feffemannen Skrev:
> -----
> > Fredde75 Skrev:
> >
> > > Blir det någon spinning till veckan,så
> hänger
> > jag
> > > med!
> >
> > Blir gym idag och spinning på måndag var min
> > plan.
> >
> > f
>
> Vilken tid på måndag hade du tänkt?

18.00 var tanken...

f

Sundsvall
feffemannen Skrev:

>
> 18.00 var tanken...
>
> f

Jobbar eftermiddag då,men kan smita iväg då!=)
Vi syns kanske där då.

/Fredde

Tillbaka
Topp