Sunne bike park

Sunne bike park
Någon som varit där och testat? Tittade på youtube och tyckte lederna såg rätt trista ut, men det var förhoppningsvis missvisande! Eller saknas det hopp?

Sunne bike park
Någon som varit där och testat? Tittade på youtube och tyckte lederna såg rätt trista ut, men det var förhoppningsvis missvisande! Eller saknas det hopp?
Lederna är tyvärr trista och just avsaknaden på hopp drar för mig ner en stor del av betyget. Det är en del bra saker och berget har enorm potential, stort problem enligt mig är att partierna med högst fart följs av kurvor/berms modell mindre, och de större kurvorna är där de egentligen inte behövs. Vissa kurvor i de maskingrävda delarna saknar helt berms. Delar av en bana är belagd med sprängsten så där är det mest rullgrus. Banorna med skogspartier är trevliga och tekniska på sina ställen!

De har också stängt igen restaurangen vid anläggningen, så för annan mat än frallor så behöver man åka iväg 3-4km. Ska man åka långväga och sova över någon natt så är det inte värt att åka till Sunne.

Senast ändrad:
Sunne bike park
Nyss hemkommen med grabben därifrån. Vi tyckte det var helt ok. Körde alla lederna och vi gillade mest de två svarta bröt stigarna.

Fanns även en röd flowig med Wall ride och en röd brötig samt en blå flowig med små hopp.

På minussidan var att det saknades större hopp, liften gick ganska slött + inget att käka. Lite grillad korv hade räckt men fick bli mackor.

Dock så var vi eniga om att stigarna ändå var ganska sköj! ?. Kommer åka dit igen när vi har vägarna förbi (sommarstuga nära) men inget man liksom kanske kör till enbart för parken.

Sunne bike park
Nyss hemkommen med grabben därifrån. Vi tyckte det var helt ok. Körde alla lederna och vi gillade mest de två svarta bröt stigarna.

Fanns även en röd flowig med Wall ride och en röd brötig samt en blå flowig med små hopp.

På minussidan var att det saknades större hopp, liften gick ganska slött + inget att käka. Lite grillad korv hade räckt men fick bli mackor.

Dock så var vi eniga om att stigarna ändå var ganska sköj! ?. Kommer åka dit igen när vi har vägarna förbi (sommarstuga nära) men inget man liksom kanske kör till enbart för parken.
Duger det för att undvika svärfar en dag eller två?

Sunne bike park
Lederna är tyvärr trista och just avsaknaden på hopp drar för mig ner en stor del av betyget. Det är en del bra saker och berget har enorm potential, stort problem enligt mig är att partierna med högst fart följs av kurvor/berms modell mindre, och de större kurvorna är där de egentligen inte behövs. Vissa kurvor i de maskingrävda delarna saknar helt berms. Delar av en bana är belagd med sprängsten så där är det mest rullgrus. Banorna med skogspartier är rätt trevliga och tekniska på sina ställen, men hade kunnat byggts mer raka.

De har också stängt igen restaurangen vid anläggningen, så för annan mat än frallor så behöver man åka iväg 3-4km. Ska man åka långväga och sova över någon natt så är det inte värt att åka till Sunne.
Anledningen till att inte Sunne bike park har hopp är att anläggningen är helt ny och man vill se om det finns intresse för en bike park. Det som gör att det inte finns hopp än är att vi se att det går runt innan vi bygger fler banor en hoppled finns i planerna.

Senast ändrad:
Sunne bike park
Anledningen till att inte Sunne bike park har hopp är att anläggningen är helt ny och man vill se om det finns intresse för en bike park. Det som gör att det inte finns hopp än är att vi se att det går runt innan vi bygger fler banor en hoppled finns i planerna.
Hoppas det kommer mkt folk så ni kan utveckla mera. Riktigt fint berg!

Sunne bike park
Hade lite planer på att åka dit i början augusti, men med tanke på vissa svar här så funderar man på om det är värt att åka så långt. Tar ca 3 timmar upp och betala 350kr för liftkort för att åka ankarlift om sittliften är avstängd lockar ju sådär.

Sunne bike park
det som redan är byggt är dubbelt mot vad målet var att hinna bygga inför denna startsäsongen ligger mycke mer i planerna med allt från banbygge o verkstad till camping o restaurang planer men som sagt dom är ännu i startgroparna så hoppas för deras skull denna säsongen ska utvecklas bra så nästa etapper kan påbörjas o utvecklas

Sunne bike park
Jag har varit där 3 gånger nu, aldrig har liften var avstängd?
Okej bra att veta. Blev ju osäker när det är så långt och man läste att den kan va avstängd. Men vore kul att prova där så blir mest troligen en resa dit då :)
Läste mitt tidigare inlägg igen och ser att det kan upplevas som ganska otrevligt, var inte min mening såklart.

Sunne bike park
Okej bra att veta. Blev ju osäker när det är så långt och man läste att den kan va avstängd. Men vore kul att prova där så blir mest troligen en resa dit då :)
Läste mitt tidigare inlägg igen och ser att det kan upplevas som ganska otrevligt, var inte min mening såklart.
Jag kan rekommendera den bikeparken, saknas en hopplinje men det kommer dom bygga om intresset finns. Väldigt fina linjer annars.

Tror dom annonserade prova på för 500kr, då var det inklusive cykel, utrustning och liftkort.

Sunne bike park
Kan varmt rekommendera Sunne Bike Park. Riktigt roliga leder!

Sunne bike park
Sunne Ski & Bike är försatt i konkurs och de bommade igen idag klockan 16:00.

Synd att det blev så kortvarigt, finns grym potential på anläggningen för bra cykling. De har under våren tagit flera steg i rätt riktning (enligt mig), med fler hopp samt flera nyöppnade leder med bra åkning.

Sunne bike park

Synd att det blev så kortvarigt, finns grym potential på anläggningen för bra cykling. De har under våren tagit flera steg i rätt riktning (enligt mig), med fler hopp samt flera nyöppnade leder med bra åkning.
Vågar man hoppas på att någon köper anläggningen och fortsätter driften?

Sunne bike park

Nej fan vad tråkigt!!!

Vi var där förra året då sommarstugan ligger hyfsat nära. Vad ska vi nu hitta på…

Lite väntat kanske då jag såg tre andra personer i backen den dagen vi var där 2022 men också oväntat då den nya hopp/dropzonen invigdes för 5 dagar sen.

Senast ändrad:
Sunne bike park
Här är meddelandet på fb som dom la ut , dom kommer med mera information snart.

Var som andra sagt väntat då det verkar vara väldigt få personer som besöker sunne. Kan dock förstå att folk skippar att åka till sunne då dom oftast har sittlift samt restaurang stängd och inom det avståndet som det är att åka till sunne kan man åka till andra bikeparks som är bättre.
Screenshot_20230711_063743_Facebook.jpg

Sunne bike park
Här är meddelandet på fb som dom la ut , dom kommer med mera information snart.

Var som andra sagt väntat då det verkar vara väldigt få personer som besöker sunne. Kan dock förstå att folk skippar att åka till sunne då dom oftast har sittlift samt restaurang stängd och inom det avståndet som det är att åka till sunne kan man åka till andra bikeparks som är bättre.
Visa bilaga 637695
Fast om man bor i sydöstra Värmland är Sunne nära och bra och alla andra parker långt långt bort ? (för dagstripp)

Sunne bike park
Ja, tänker att det finns en stor grupp cyklister i Arvika med omnejd som borde nyttjat backen, men underlaget är kanske för litet ändå? Tveksamt om det är dåliga sommarsäsonger som stängt verksamheten, DH måste ju stå för en liten del.

Lite dålig tajming med den här den här satsningen. Tar nog många år att bygga upp en verksamhet och få besökare. Och svårt att konkurrera med etablerade platser som Järvsö.

Hade tänkt åka dit under våren men hoppade när sittliften var stängd. Hoppas det tar ett omtag med nya ägare.

Sunne bike park
Låter på Sunnes ägare som att det var dåliga dyra vintrar som till slut fällde även sommaren.

Sunne bike park
Låter på Sunnes ägare som att det var dåliga dyra vintrar som till slut fällde även sommaren.

Dom får göra som i Vallåsen. Bara cykling och kanske inte öppet varje dag heller…? Men vad vet jag, jävligt tråkigt hur som helst

Sunne bike park
Jag och en kompis var ditt idag o tog en runda på en av banorna, Gyda tror jag, riktigt fint flow med goa berms och trä bryggor o en wall ride. Små hopp här o där, och ett extremt sketchy hopp, men som skulle nog va roligt om man var erfaren nog!

Vi stod o spekulera även om man skulle göra idell förening eller nåt för att enbart köra lift eller nån typ av shuttle trafik upp o ner för berget. Men bara två personer som ville utforska och åka mer av banorna, utan att bli totalt slut efter bestigningen ?

Sunne bike park
Jag och en kompis var ditt idag o tog en runda på en av banorna, Gyda tror jag, riktigt fint flow med goa berms och trä bryggor o en wall ride. Små hopp här o där, och ett extremt sketchy hopp, men som skulle nog va roligt om man var erfaren nog!

Vi stod o spekulera även om man skulle göra idell förening eller nåt för att enbart köra lift eller nån typ av shuttle trafik upp o ner för berget. Men bara två personer som ville utforska och åka mer av banorna, utan att bli totalt slut efter bestigningen ?

Konkursförvaltaren hade ju tydligen intressenter. Hoppas någon tar över.

Sunne bike park
Konkursförvaltaren hade ju tydligen intressenter. Hoppas någon tar över.
Jag får hoppas det, för som tidigare sagts här, så har det ju potential. Och om de satsar på MTB enbart, så är ju kostnaderna realtivt låga, kontra att ha en skid anläggning. Är ju, i jämförelse, en bråkdel av saker som behövs för att hålla igång en cykel park kontra en skidanläggning.

Men tills dess, blir det nog o låna farsans fyrhjuling med släp och sedan få en av ungarna att köra den, som inte tycker så mycket om cykling. Eller turas om, hehe.

Sunne bike park
Jag får hoppas det, för som tidigare sagts här, så har det ju potential. Och om de satsar på MTB enbart, så är ju kostnaderna realtivt låga, kontra att ha en skid anläggning. Är ju, i jämförelse, en bråkdel av saker som behövs för att hålla igång en cykel park kontra en skidanläggning.

Men tills dess, blir det nog o låna farsans fyrhjuling med släp och sedan få en av ungarna att köra den, som inte tycker så mycket om cykling. Eller turas om, hehe.

Håller med om att se nog har större chans att lyckas om de bara satsar på sommar, och eventuellt hyr ut backen om vintern om någon vågar satsa där.

Sunne bike park
Håller med om att se nog har större chans att lyckas om de bara satsar på sommar, och eventuellt hyr ut backen om vintern om någon vågar satsa där.
Precis, och då får de den enda i relativ närhet som har lift MTB park. Och efter ett tag om de sköter det hela rätt, så sprids ryktet och det kanske kan expandera så att nån vinter aktivitet finns där också.

Hoppas kan man i alla fall

Sunne bike park
En vecka med snö drar förmodligen in mer pengar i liftkort än 5 månaders cykling Med liftkort. Så har de räknat ut i andra anläggningar vad jag vet i alla fall så borde vara samma kalkyl på Sunne…

Sunne bike park
Kan stämma, men sen måste man ju ta in utgifterna. Klarar de av att leva på en lägre inkomst under säsongen som kräver mest energi, manskap o underhåll?
Som det verkar på ägaren så va det energi kostnaderna som blivit så höga, samt de sämre vintrarna. Som ökar behovet av energi o kring material för att kunna ha o skapa snö i backarna.

Känns som den kalkylen stämmer in på gammal o mer generell data från ställen som är i de mer nordliga regionerna.

Men detta är ju min gissning, när det väl kommer till kritan.

Sunne bike park
Kan stämma, men sen måste man ju ta in utgifterna. Klarar de av att leva på en lägre inkomst under säsongen som kräver mest energi, manskap o underhåll?
Som det verkar på ägaren så va det energi kostnaderna som blivit så höga, samt de sämre vintrarna. Som ökar behovet av energi o kring material för att kunna ha o skapa snö i backarna.

Känns som den kalkylen stämmer in på gammal o mer generell data från ställen som är i de mer nordliga regionerna.

Men detta är ju min gissning, när det väl kommer till kritan.
Den kalkylen är från förra sommaren så inte med årets elpriser. Men snabbt kalkylerat så är det då 2 veckor med snö och fullt i liftarna som täcker 5 månaders cykling. Bemanningen skall ju vara där på sommaren och vintern? Antal arbetande är nog inte största utgiften i detta.

Sunne bike park
Jag tror det måste vara entusiast drivet. Någon som tycker det är skoj och kan minimera kostnader. Vallåsen ska ju enbart köra sommar, så vi får väl se hur de lyckas. De har iof ett större upptagningsområde med storstäder nära. Tror det är tufft i Värmland, 2 timmar för långt till Stockholm.

Tillbaka
Topp