Sunrace 11-50 kassetten & Gx eagle

Jag har inte kört med det men jag har läst på ganska mkt då jag själv sitter i banorna att byta till 1x12. Varför vet jag inte men det känns smutt.
Dock så har jag kommit fram till att av dom "problem" som vissa fått är att själva växelörat är för kort på vissa hojjar för att klara av den stora klingan, 50T.
Bakväxeln kommer till inte tillräckligt långt ner, vilket resulterar i att rulltrissan går emot 50T drevet.
Så det är väl det största issuet.

Problem nr 2 som vissa fått när dom kört med 30T singelklinga fram, är att kedjan går emot kedjestagets ovansida när man går ner på minsta drevet bak, vilket gör att man fått gå upp till 32T klinga fram istället.

Så med detta i bakhuvudet så är det mkt pengar att punga ut utan att veta exakt att det kommer fungera felfritt.

JockeS sa:
Problem nr 2 som vissa fått när dom kört med 30T singelklinga fram, är att kedjan går emot kedjestagets ovansida när man går ner på minsta drevet bak, vilket gör att man fått gå upp till 32T klinga fram istället.

Detta skulle hända med vilken kassett som helst.

Har ingen erfarenhet av deras 11-50 kassett för 12-delat men körde deras 11-42 kassett på 10-delat innan och Sunrace kassetten var grym. Så kvalitetsmässigt bör det inte vara något att fundera på.

Sixten Fors sa:
Kort vxlöra för GX Eagle bakvxl? Finns det inget stdmått för var hålet sitter som bakvxl fästs i?
Självklart finns det inbyggnadsmått från alla komponenttillverkare. Dock är det ju inte säkert de är tänkta att hantera exv 50t som ju är större än 46t.

Fast nu pratas det om en gx eagle växel. Den är avsedd för 50t. Så den lär vara dimensionerad för att ta en 50t även med vanligt öra. Däremot om vi pratar om en gx utan tillägget eagle så ja då kan jag tänka mig att det problemet uppstår. Men ts skriver ju gx eagle så....

Tror ta bara ä ute efter att slippa byta body då Sunrace kassetten finns för shimano body

Senast ändrad:
JockeS sa:
Problem nr 2 som vissa fått när dom kört med 30T singelklinga fram, är att kedjan går emot kedjestagets ovansida när man går ner på minsta drevet bak, vilket gör att man fått gå upp till 32T klinga fram istället
jag kör 30T på min Canyon Nerve, väldigt bra tycker jag. Fast det är ju ingen Stumpjumper å andra sidan.

Cheers. Kostar som ett upgrade-kit till eagle nästan iof... =)

Lite synd de ska ner till 9 på alla med, så effekt-krävande växel är jag inte intresserad av.

Raggamuffin sa:

Lite synd de ska ner till 9 på alla med, så effekt-krävande växel är jag inte intresserad av.
Japp. Precis som SRAMs 10T. Ser bra ut på pappret, men i praktiken en helt oanvändbar växel.

Lingon sa:
Raggamuffin sa:

Japp. Precis som SRAMs 10T. Ser bra ut på pappret, men i praktiken en helt oanvändbar växel.

10 kan jag stå ut med det lilla den rullar men en 9:a måste ju kännas som uppförsbacke alltid :D

Tack för de andra tipsen men de kostade ju mer än att gå till 12-delat direkt så får väl bli så sen.

Raggamuffin sa:
Vad finns det för 11-delade kassetter för XD-drive som har större än 42 på stora?

Garbaruk har 10-46,10-48 och 10-50. Jag köpte en 10-48 inkl deras cage till bakväxeln samt en 36t framklinga för ca 3100kr inkl frakt från Ukraina.

Senast ändrad:
Jo, absolut. Om man nöjer sig med GX Eagle. Jag jämförde mer mot XX1 Eagle och då blev det ju betydligt billigare.

Ang vikt så tror jag det stora skillnaden är kassetten. Bakväxel/reglage är väl ungefär samma vikt. En GX Eagle kassett ligger på 450 gram (enl SRAM) och Garbaruk 10-50 kassett ligger på 319 gram (+-2% enl Garbaruk). Sen vet jag inte om det gör någon skillnad att ha 12-delat gentemot 11-delat. Har aldrig provat 12-delat........

Så här blev min drivlina iaf (kedjan saknas som synes):
IMG_0111.JPG

Min GX Eagle 10-50T väger 448 g. Sunrace 12sp 11-50T verkar väga 530 g (bild från internet) vilket är betydligt lättare än katalogvikten 586 g.

Bilagor

• Sunrace_12sp_11-50T.png
    Sunrace_12sp_11-50T.png
    278.1 KB · Besök: 62
MCM_team sa:
Jo, absolut. Om man nöjer sig med GX Eagle. Jag jämförde mer mot XX1 Eagle och då blev det ju betydligt billigare.

Ang vikt så tror jag det stora skillnaden är kassetten. Bakväxel/reglage är väl ungefär samma vikt. En GX Eagle kassett ligger på 450 gram (enl SRAM) och Garbaruk 10-50 kassett ligger på 319 gram (+-2% enl Garbaruk). Sen vet jag inte om det gör någon skillnad att ha 12-delat gentemot 11-delat. Har aldrig provat 12-delat........

Så här blev min drivlina iaf (kedjan saknas som synes):

Snyggt?

Mycketvillhamer sa:
Tobbe A sa:
marr sa:
Tobbe A sa:
marr sa:
Tobbe A sa:
11 delad 11-50 kasette ca 350 gram, funkar för mig.

Var köper man en sådan?

Ali Express hitta jag min

Ahaa, kinalotteriet :)

Japp ? har kört 5-10 pass på den och den växlar bra utan strul.

Stämde vikten med?

+ 10 gram 360 vägde min

"Nöjer" mig med GX eftersom det är en relativt tung "billigare" hoj av 2016 årsmodell fast ny från butik. Klart dom tusan om jag hade gott om perning & därför redan köpt en riktigt lätt fs kolhoj hade jag gått all in & kört på lätt bling bling all the way komplett med guldkedjan ;)

Har samma kombo på min Spectral 2016 med Sunrace 11-50 / GX12 och hade problem med att min DT-Swiss 350 hubb gjorde att kassettens djup inte blev tillräckligt. Så när jag drog åt hjulaxeln så klämde växelörat emot ringen som håller kassetten på plats. Jag drog av kassetten och slipade bort ett par mm i botten på hubben och sen var det smooth sailing.

Pyssligare att justera rätt. Men följer man SRAM's Youtube guide och använder rätt b-skruvs mått så växlar den som en dröm sen.

Senast ändrad:
Enduro Fredrik sa:
Kanske bara är jag som har blivit frälst av allt blanksvart och skimrande guld. Men ser inte den kassetten helt jävla gräslig ut? ?

Tänkte ungefär samma sak, en handduk för att slippa grisa ner bordsskivan liksom... Eller totaltopsa innan foto ;-)

Enduro Fredrik sa:
Kanske bara är jag som har blivit frälst av allt blanksvart och skimrande guld. Men ser inte den kassetten helt jävla gräslig ut? ?

Å andra sidan köper du all marketing med hull och hår ;)

Rödeloxerat är väl inte så coolt. Tråkigt att dom inte håller.

Mullerhawk sa:
Har samma kombo på min Spectral 2016 med Sunrace 11-50 / GX12 och hade problem med att min DT-Swiss 350 hubb gjorde att kassettens djup inte blev tillräckligt. Så när jag drog åt hjulaxeln så klämde växelörat emot ringen som håller kassetten på plats. Jag drog av kassetten och slipade bort ett par mm i botten på hubben och sen var det smooth sailing.

Pyssligare att justera rätt. Men följer man SRAM's Youtube guide och använder rätt b-skruvs mått så växlar den som en dröm sen.

Vilka mått var det som gällde för dig? Min drivlina går tyst och fint i början men efter bara ett par km börjar den gneka. Bytte bort den ovala absolute black kransen till en vanlig narrow wide men det blev samma efter en kort bit på väg hem från verkstan. :/

Tillbaka
Topp