Suntour XCT mjukare fjäder

Hej.
Begagnad 26" cykel inköpt till pojken då hans nuvarande 24 blivit på gränsen till för liten och hans lillasyster dessutom testade den (när han var och lekte med en kamrat) med glädjande resultat.
Det satt ju som på så många andra barncyklar en suntour xct gaffel med fjäder i så hård att mina 90 pannor nätt och jämnt klarar att komprimera den 3cm av påstådda 80mm slag.
Grabben väger knappt 30 och gaffeln blir i verkligheten ett drygt 2kg tungt helstelt bojsänke. Att det är lika bra att lätta hojen dryga kilot med bibehållen funktion med en stel gaffel är inte att tänka på, det är ju inte häftigt.
Jag hittade "mjuka" fjädrar att köpa, men är det någon som testat? fjäder
Eller är det bara att börja leta luftdämpad gaffel på köpåsälj?

Hur gammal är den? Jag har en xct på min pendelhoj och den var mjuk första året. Nu är den superstel. Det är ju inte fel på fjädern i mitt fall utan något annat som kärvar. Så det är inte helt säkert er gaffel blir så mycket mjukare av en annan fjäder. Jag skulle leta annan gaffel, begagnad kanske.

Kan vara att den behöver tas isär och smörjas upp, min var super hård men det var pågrund utav misskötsel och stel fett.
Har fjädern kvar från min suntour xcm ifall du bor nära eller i sthlm kan du få den och prova om det hjälper, den är för 100mm slag men du kan alltid kapa ner den.
Den är väl använd och tänker att den då lär vara väldigt mjuk för mej bottnade den med lite styrpress.

Jag har en ny hoj med samma gaffel till sonen och lider av samma hårdhet. Den är helt ok till mig om man nu tycker att en gaffel på denna nivå kan vara ok. Men för honom som väger dryga 30 kg är den alldeles för hård. Går också vilse både i vilken fjäder man ska köpa och var man hittar den.
Någon som tagit sig igenom denna process? Det är alltså en helt ny SR SunTour XCT 30 100mm QR 27,5"

Lösning 1: som Carl-Lewis sa.
Lösning 2: föräldraskap e inte en demokrati. Köp en lätt kinakol-gaffel, installera och barnet kommer omedelbart fatta varför d e smidigare.
Lösning 3: beg Reba, minst.

Tillbaka
Topp