Super Mirage Motobecane, 28"

kalasklas

Medlem
Hej!

Jag ska nu köpa min första landsvägscykel och kollade på denna på blocket : https://www.blocket.se/annons/stockholm/super_mirage_motobecane_28_/99051564 . Jag har tänkt använda den till att pendla och vill egentligen mest att cykeln ska vara snabb och inte för krånglig att fixa. Kan själv väldigt lite om cyklar så vet inte om det är svårt att fixa en så gammal cykel eller hur mycket det ens kan kosta. Fick ner priset till 950kr då säljaren sa att däck kommer behöva bytas så jag får räkna med ett par hundralappar där och sedan sa han att den lät när man växlade (vilket kanske inte säger så mycket) . Vad tror ni? Är det någon som ägt en liknande eller känner till märket? Jag är inte alls kräsen utan bara en fattig student som vill ha en snabb cykel till en billig peng men som jag förhoppningsvis kan ha lite längre och kan fixa med!

1. Det är en jättestor cykel. Är du inte längre än 190-195 cm kommer den troligtvis vara för stor.
2. Det är en jättegammal cykel. Motobecane gick i konkurs 84, så den är äldre än det. Om man inte vet något om cyklar och reservdelar kan det bli lite klurigt att reparera ifall nåt går sönder.

1. Det är en jättestor cykel. Är du inte längre än 190-195 cm kommer den troligtvis vara för stor.
2. Det är en jättegammal cykel. Motobecane gick i konkurs 84, så den är äldre än det. Om man inte vet något om cyklar och reservdelar kan det bli lite klurigt att reparera ifall nåt går sönder.
Okej! Tack för svar, är 1.87 och ägaren är 1.80 och sa att den funkade för honom iallafall!

what he said. Om du verkligen gillar att meka och är lång så kör, det är en snygg ram. Se upp med hjulen dock, finns risk för att det antingen är 27”, eller kanske tubdäck. Inget fel med det, men kräver lite mer engagemang när det kommer till att hitta reservdelar.
Bäst val för dig är nog ändå en nyare hoj från säg -90 och framåt. Den här är nog från slutet av -70 och då kan standarder vara lite annorlunda.

Okej jag förstår!
Jag kan inte säga att jag är särskilt bra på att mecka men har å andra sidan väldigt mycket tid och skulle tycka det vore kul att lära mig. Hittade oxå denna som listade brytbara delar
. Ska kolla in lite nyare cyklar oxå!

Okej! Tack för svar, är 1.87 och ägaren är 1.80 och sa att den funkade för honom iallafall!
Ramen är som sagt för stor, gissar på 26" ram, och en sjuttiotals fransk cykel har andra gängor för vevlager och antagligen även styrlager och de är svåra att få tag i numera. Inte alls rätt cykel för det du beskriver.

Okej jag förstår!
Jag kan inte säga att jag är särskilt bra på att mecka men har å andra sidan väldigt mycket tid och skulle tycka det vore kul att lära mig. Hittade oxå denna som listade brytbara delar
. Ska kolla in lite nyare cyklar oxå!
Infon i den videon kan du glömma, den stämmer inte för "din" cykel.

Senast ändrad:
Har ni något tips på modeller/märken som brukar florera på blocket/marketplace som man ska hålla ett öga på? Jag kan betala mellan 1000-2500

När den cykeln var ny mätte man ut rätt storlek genom att ställa sig med ett ben på var sida om ramen. Då skulle det vara plats med två fingerbredder mellan skrev och ram.
Och 9-10 cm sadelstolpe skall synas om sadeln var i rätt höjd.
Eftersom den har friktionsväxlar kan det nog tänkas att säljaren inte kunde växla rätt och då låter det. Kräver lite övning men när man väl lärt sig är det lätt. Växla utan tryck på pedalerna.
Styrstammen ser ut att sitta för högt. Kolla att den inte är över ett max-märke graverat i stammen. Och stammen med styre skall inte sitta högre än sadeln, idealisk ca 4 cm under sadelns ovansida

Senast ändrad:
Har ni något tips på modeller/märken som brukar florera på blocket/marketplace som man ska hålla ett öga på? Jag kan betala mellan 1000-2500
Det är svårt eftersom man har olika favoritmärken, jag hade också som redan skrivits satsat på en något nyare, från runt ca. -90 och framåt. En sak som är viktig att kolla är att sadelstolpen går att lossa och att man kikar ned i sadelrör/överrör efter invändiga rostangrepp med stolpen av. Finns det rost så avstå. Även att styrstammen går att lossa.

Hittar du något objekt så finns här en bra sida med info om många olika fabrikat plus en hel del annat

http://www.cykelhobby.com/

Senast ändrad:
När den cykeln var ny mätte man ut rätt storlek genom att ställa sig med ett ben på var sida om ramen. Då skulle det vara plats med två fingerbredder mellan skrev och ram.
Och 9-10 cm sadelstolpe skall synas om sadeln var i rätt höjd.
och var överröret lägre än så var det en utbredd uppfattning att cykeln var ocyklingsbar.

alla möjliga argument hördes för detta?

och var överröret lägre än så var det en utbredd uppfattning att cykeln var ocyklingsbar.

alla möjliga argument hördes för detta?
Fast det skall också sägas att bockstyrena såg annorlunda ut med djupare bock och styret satt också betydligt högre med styrstammen i nivå med nedre delen av sadeln.

Motobecane Super Mirage var en fransk lätt touringcykel ganska poppis i början och mitten av 8-talet. Den fanns i några olika varianter om min Alzheimer inte bedrar mej. Den ursprungliga svart-röda i Vitus 888 rör och Sun-tour V-GT, en senare svart-röd 2040 rör och billigaste Huret växlar. Senare Vitus-ramar hade ett annat färgschema. Såg en blå på Kviberg, Vitus-ram blå eloxerade skärmar, Huret Doupar-växel och 63 cm ram till det facila priset av 600 kr (sex hundra!)
Bara Doupar-växeln kostade ca 1500 på den tiden och hade en ovana att efter obetydlig tids användning hamna i bakhjulet, kanske inte så lyckat

Tillbaka
Topp