Superior XP 999 Di2 matt svart

https://www.cykelkraft.se/superior-xp-999-di2-matt-svart

Vad tycker ni om denna cykel, kommer mestadels köra grusvägar, asfalt och ev skogsstigar ibland, kommer ev grövre skogsstigar

Stämmer specen, googlar lite och då verkar dom skriva fel på tex bromsarna, att det ej är xt att det är deore ist

Kostar den verkligen så mycket utpris eller har dom höjt utpriset för att det ska se ut som att man får mycket cykel för pengarna

Senast ändrad:
Jag var också och nosa på det när jag började kolla runt just pga rabatten. Det har varit liknade rabatt i alla fall sen juli på liknade cyklar. Tror aldrig det är ordinarie pris.

Det är inte xt bromsar nej. Det är visst väldigt vanligt att de sätter på väldigt billiga bromsar. Deore är ändå ok. Ofta sitter det 315 eller 396 på fina cyklar.

Känns inte som att cykelkraft är ett seriöst företag om man både bluffar med vad som är på cykeln å vad den har kostat nypris, får börja titta nån annanstans

Magnus.angsund sa:
Känns inte som att cykelkraft är ett seriöst företag om man både bluffar med vad som är på cykeln å vad den har kostat nypris, får börja titta nån annanstans

De de reat superior länge ja, men knappat sådär lågt. Kollar du vad som sitter på oxh jämför med konkurrenter så ser du att 40k i orginalpris inte är så orimligt.

Se kan vara sega men att ta det till oseriösa, njaaa. Men lycka till att hitta nått med liknande grejer för under 16. Men är du villig att betala upp emot 30k eller mer, absolut.

Det beror ju lite på vad du är ute efter att spendera

Om jag googlar så verkar bromsarna vara deore och inte xt tex och nu var inte diskutionen vad jag får betala det är vad dom har för utgångspris på den cykeln

Det är säkert bra pris om man är ute efter Di2. Vill bara förtydliga att när jag säger att de brukar sätta på billiga bromsar så menar jag inte bara Cykelkraft utan många tillverkare. Med tanke på vad andra sätter på så säkert deore ok. Fast de borde inte skriva XT så klart. Kan det var nån specialare med XT reglage?

EDIT: Sen är det en 2017 och har inte boost om man nu tycker det är viktigt.

Senast ändrad:
Jag vet inte om man brukar rekommendera Di2 för nybörjare. Jag är inte så intresserad av att ha det själv.
Den andra har bättre bromsar. Vet inget om gafflarna.

Den med Di2 måste ändå vara mer prisvärd. Du kan inte betala 5000 för att slippa Di2....antar jag.

Tyckte bara man fick mycket cykel för pengarna, mer än så vet jag ej.

Den andra jag länkade till kändes ju som att man fick bättre komponenter och den var billigare utpris än di2, kostar verkligen di2 såpass mcket mer

Magnus.angsund sa:
Beställa hem och provcykla? Vi har nog snart 30cm snö

Du har ju egentligen ingen aning om vad du vill ha eller behöver, men du ser en reacykel (som för övrigt aldrig gått till fullpris = vilseledande) och vill köpa bara för att.
Kommer snön snart så är det bara att köpa dubbdäck och ge dig ut, för att sedan köpa en fatbike :)

Jag behöver en ny cykel och vill ha en mtb, sen vill jag ha så mycket cykel för pengarna jag kan få, har ej råd att köpa en för 35-40 så om jag kan få en xt cykel för 15 då måste jag ju kolla om det är för bra för att vara sant

Jag prioriterar geometri före lösa delar alla dagar i veckan.
Om det är XT eller deorebromsar spelar mindre roll om cykeln inte passar din åkstil.

SUP hojarna är och förblir prisvärda oavsett vad de kostat eller kostar nu men de har inget som attraherar mig för det jag cyklar så därför letar jag annat.

Roger_Edvinsson sa:
Jag prioriterar geometri före lösa delar alla dagar i veckan.
Om det är XT eller deorebromsar spelar mindre roll om cykeln inte passar din åkstil.

SUP hojarna är och förblir prisvärda oavsett vad de kostat eller kostar nu men de har inget som attraherar mig för det jag cyklar så därför letar jag annat.

Problemet är ju bara att om budgeten är säg 16 är ju inte utbudet av ”roliga” hojar jättebrett. Men det är ju klart en smaksak

Då får jag köpa från butik här i stan för kan ju inte beställa hem 5cyklar å prova geometrin å sen skicka tillbaks dom jag ej vill ha

Där blir jag förmodligen inte dumförklarad för att jag ej kan cyklar, detta är typiskt alla nördforums

Fast frågan är ju, som första cykel och det du beskriver att du ska ha den, hur mycket kommer du känns vad som är ”bra” eller inte. Såååå off är inte sups geometri för övrigt. Vet flera som kör hojar från dem, på rätt hög nivå och är skitnöjda.

Sen behöver man absolut inte di2. Ville bara ha sagt att hojen absolut inte är dålig o sett del för del, vad de kostar löst. Är hojen absolut värd mer än 16. Di2 inga problem för en nybörjare heller skulle jag säga. Om det skulle vara något som skulle avskräcka på den hojen är det att man läst om en sel som haft ramar som spruckit på deras ht, men p andra sidan fått nya på garantin, osäkert om det var en dålig batch. Skulle även vara lite tveksam till gaffeln personligen. Inte för att de är dåliga, men att det är lite oklart vart de har service center, vilket kan bara rätt viktigt för en som är ny och kanske inte vill serva gaffeln själv.

Sist jag kollade på xp 999 hos cykelkraft låg den på 20 000:- så det är en rätt bra sänkning, di2 verkar bra vad jag hört. Känns som en prisvärd lätt mtb, har dock inte provcyklat den.

Det är väldigt lätt att byta framdrev på hollowtech II vevpartiet (iaf om det är likadant som mitt, har samma fast xt, den andra du länkade till har xt vevparti), så om det blir för tungt eller lättrampat med 34 så är det bara köpa ett drev och byta.

Börjar du köra lite stökigare terräng sen kan du börja fundera på att köpa droppersadel (bästa som finns).

Hej på er!

Har kört denna säsong på en ovanstående. Kan inte klaga någonstans än...har nog cyklat närmare 100mil på den utan problem. Eller det blev en vurpa på cykelvasan så styret blev tvunget att bytas.

Bifogar bilder på bromsarna som det diskuterades om i tråden.

Kan svara på fler frågor om det dyker upp...

Bilagor

• 15426191117024322608021059718568.jpg
    15426191117024322608021059718568.jpg
    141.3 KB · Besök: 37
Hur är drevningen som många pratar om?

Geometrin?

Framgaffeln?

Är den värd pengarna? Eller ska man satsa på nåt annat, vill ej köpa en cykel bara för att den är billig och så blir jag besviken och får köpa en ny

Magnus.angsund sa:
Hur är drevningen som många pratar om?

Geometrin?

Framgaffeln?

Är den värd pengarna? Eller ska man satsa på nåt annat, vill ej köpa en cykel bara för att den är billig och så blir jag besviken och får köpa en ny

Det är en xc-hoj, tar man ut den i brötig utförs-stenkista så är det kanske inte den mest optimala cykeln.
Men det har gått inflation i det här, merparten vill ha rena endurocyklarna med sävlig geo, och så cyklas det fin skogsstig...

Hardtail är rappt och skoj, men kostar massor på ryggen om det är svensk stig med rötter och sten, jag orkar iaf mer på fullgung, betänk det.

Min superior xf929 har fått xt m8000 rakt genom, och är den bästa cykel jag haft, för allt upp till och med normal stigcykling.

/J

/J

Senast ändrad:
2x11 på den. Har dock trampat ur i vissa nedförslöp, men då går det väl runt 45km/h. Så vill man åka fortare får man byta drev, dock så blir träden bra mycket farligare....

Svår fråga med geometri, det är inte den senaste i raden. Är du inte en elitcyklist så tror jag inte att du känner en direkt skillnad.

Sändningen fram fungerar utmärkt, räcker gott med 100 i slagdänga för min cykling(stig, grusväg, asfalt). Inga läckage eller problem med lockouten.

Sen vad du har för krav eller är bekväm med kan bara du svara på.

Du kan fråga 100 pers här inne och få 99 olika svar på vad som är bra.

Allt det jag skriver är min erfarenhet av denna cykel.

Tillbaka
Topp