Surly Straggler, helrätt eller aningens ur tiden?

Mordiiax

Aktiv medlem
Bakgrund: Har idag en Scott Solace 30 (från 2015) med fina Dura-Ace hjul för snabba asfaltssessioner. En Rocky Mountain Thunderbolt som blivit lite mer utförsspecad än XC specad, men den fixar skogsrundorna i varje fall.
Och för allt däremellan så finns en Scott Sub Evo 30 (från 2015). Sub Evon är en riktigt kompetent cykel som har navgenerator, inbyggd belysning i fram och bakskärm, väldigt stort spann på växlarna så den fixar att dra kärra med två hundar i branta backar. Dessutom en är den kompletterad med en fjädrad Brookssadel så komforten är inga problem.
Men den är tråkig. Den lockar inte till cykling. Dessutom har jag haft den i snart sex år.
För 1½ år sedan så flyttade jag och fick 15km enkel väg till jobbet i stället för 5.5km och därför blev Sub Evon lite lätt slö, tidsmässigt. Jag började pendla på racern i stället som tar 30 min i stället för 45 min på den skärmförsedda pendlarhinken. Samt att den är inte så rolig, som sagt och racern blir för dyr och omständlig i underhåll.
Tankarna började komma in på något roligt för pendling i stället. Hade en fatbike, Felt DD30, i några år som vinterpendlare och som rolig sommarpendlare. En sådan hoj som gör att man tar en omväg och har kul på väg hem eller till jobbet. Den känslan vill jag åt, men gärna lite snabbare. För fatbikes är inte så kvicka men dom funkar för 5km repor.

Framtid:
Så nu har jag försökt hitta en lämplig gravelcykel. Något inte så känsligt. Som fixar dagsutflykter med kärra påkopplad. Som fixar dagspendlingen med komfort, nöje och liiite mer fart än en hybrid. Och som inbjuder till att man bara vill cykla lite mer, men nödvändigtvis inte behöver jaga KOMs eller känna att det måste bli träning. Bombning genom stan. Upptäcka var grusvägarna leder. Ett dygns äventyr med tält.

Den jag har fastnat för är Surly Straggler. Men jag skulle behöva lite inputs då jag tror det finns några här på forumet med erfarenhet av den samt kan bedöma specsen på ett sätt som inte jag behärskar.
Först och främst verkar den vara slut exakt överallt. Storlek 56 i turkos ser helt okej ut i mina ögon och för mina mått.
Sedan om man ska köpa en färdig cykel så ligger kursen runt 21-25000kr. Är den värd dom pengarna? Mekaniska skivbromsar, SRAM Apex och hjulen läste jag i en recension var värd noll och inget. Men det kanske är en välbalanserad kittning? Är den aktuell idag som cykel eller har resten av gravelmarknaden kommit ikapp "tänket" och dessutom gått förbi?
Jag vet inte riktigt om jag är sugen på att bygga en cykel från scratch men hjul med navgenerator och en Shimano GRX grupp hade ju varit mer lockande. En ram ligger på ~7500kr så man kommer ju en bit på vägen men lär väl ändå bli mer kostsamt innan man är uppe priset för en färdig cykel.

Tankar på det? :)

(Bevakning på Surly finns på blocket och köpesannons ligger ute på Facebook Marketplace, så dyker beggat upp så kanske det blir en no-brainer)

Bilagor

• dra vovvar.JPG
    dra vovvar.JPG
    1.1 MB · Besök: 163
Jag tycker att komplettpriset är pissdyrt och straggler är en väldigt omodern ram med 135mm qr spacing.

dom är trevliga att cykla på, men för det priset hade jag helt klart tittat på ngt annat. kona rove stålmodellen kanske?

Jag har en Straggler till de saker du listade (nåja, inte så mycket pendling nu men). Jag är helnöjd, men att kalla den pigg och rapp skulle vara en överdrift. Om du inte sitter på en massa gamla delar som skulle passa på ett bygge skulle jag se mig om efter andra kandidater. Typ Veloheld eller liknande.

Vill du ha en så köp en.
Jag köpte en ännu mer omodern grej för några år sen nämligen en cross check. Inte för att den var bäst, verkligen inte mest modern eller snabbast eller något alls utan att det var en sån jag ville ha så då fick det bli en sån.
Hade jag köpt nåt jag inte ville ha för att den hade haft t.ex skivbromsar och genomgående axlar så hade jag garanterat redan sålt den men cross checken har jag kvar.

Vill du ha en så köp en.
Jag köpte en ännu mer omodern grej för några år sen nämligen en cross check. Inte för att den var bäst, verkligen inte mest modern eller snabbast eller något alls utan att det var en sån jag ville ha så då fick det bli en sån.
Hade jag köpt nåt jag inte ville ha för att den hade haft t.ex skivbromsar och genomgående axlar så hade jag garanterat redan sålt den men cross checken har jag kvar.

Cross checken är ju fräck! Och har inget slopat överrör. Fin cykel!

Stragglern är väl inte modernast, men spelar det någon roll? Delar som passar lär gå köpa länge än och många gillar den (även om den nog inte är ystrast i byn)

+1 på ”Köp en om du vill ha en”

Skit i alla nymodigheter. Om några år kommer det ändå komma ytterligare en ny standard och alla som är moderna och har 142mm TA hjul måste köpa ny cykel igen.

Jag har själv en lika omodern Kaffenback med samma användningsområde som du eftersöker. Bra komplement till räsern och övriga cyklar i stallet. Inga problem att hitta reservdelar heller trots gammal standard.

+1 på ”Köp en om du vill ha en”

Skit i alla nymodigheter. Om några år kommer det ändå komma ytterligare en ny standard och alla som är moderna och har 142mm TA hjul måste köpa ny cykel igen.

Jag har själv en lika omodern Kaffenback med samma användningsområde som du eftersöker. Bra komplement till räsern och övriga cyklar i stallet. Inga problem att hitta reservdelar heller trots gammal standard.

Har en kaffenback jag med, jättefin cykel som rullar både som pendlare och på grusrundor med övernattningar. Men jag tycker fortfarande att 21-25k för en straggler är väldans dyrt. Om man nu vill ha en straggler så är det helt klart trevligare att bygga ihop en själv (enligt mig).

Jag har en sen fem år tillbaka, den är rätt rolig fast svintung. Mest lekfull var den med lätta hjul.

Nu har jag skärmar, dubbdäck och porteurrack på, så nu väger den ändå mer. ?

Förmodligen har du redan läst detta:

Tycker den är attraktiv, men mekaniska skivbromsar skulle jag nog bara vilja ha för en tur genom Afrika... jag skulle också föredra att köpa ramen och bygga upp den själv med komponenterna jag vill ha, över 20.000kr för en kompletthoj känns dyrt.

Apropå att ha kul med en omodern hoj...ja, absolut, jag använder min uppgraderade 20 år gamla trekking hoj till nästan allt:

Bildschirmfoto 2021-03-09 um 20.57.13.png

Du skriver att du tyckte Scotten var seg, Stragglern kommer knappast vara piggare speciellt inte med någon form av standard build. Finns ju oändligt mycket att vela emellan numera (med förbehåll om att allt är slut).

Gravel adventure och Straggler är ju coola och kul att se på men knappast det snabbaste effektivaste att transportera dig på 30 km dagligen året runt.

Lite trist men en styv lätt cross i alu/kolfiber med släta 33-35 mm däck, fasta men lätta skärmar, drivlina du har råd att byta ut typ 105, skivbromsar gärna hydraulisk förstås och usb-laddade lampor bara mörka årstiden. Det är ju det rationella som du tjänar in tiden bäst med.

Det är kul med en udda cykel men när jag fick dubbla avståndet för några år sen köpte jag just en sån där tråkig men ändamålsenlig tysk maskin och tjänade ju typ en halvtimme om dagen mot stålsinglespeeden.

Instämmer med ovan. Nyproducerade stålcyklar är enligt min erfarenhet ofta sävliga och tunga eller så kostar bara ramen 20 000 kr. Jag hade precis som föregående talare köpt en billig aluminium-gravel cykel (vad som helst som du hittar i lager). Om man hittar något i lager kan man få en relativt lätt cykel med hyudraliska skivbromsar för rätt lite pengar.

Hade det inte varit för önskan om att kunna köra stig hade jag köpt en gammal begagnad landsvägsracer. Men då är det förstås svårt med skärmar, pakethållaren etc.

om det på 15 km sträcka medför 15 min extra tid med scottpendlaren är det något rejält fel på den. ett fel som går att fixa. 3 till högst 5 minuter extra vore normalt.

så gräv där du står tycker jag.en överprisad surly har i grunden inte några som helst förutsättningar att göra just tidsskillnaden bättre. den köper man av andra skäl. rolig cykling är inte ett av dem.

sittställning, utsliten drivlina, släpande bromsar. träiga däck, tjock innerslang är några saker att optimera. eller om generatorn är trög av någon anledning. sen gör en lågt sittande ryggsäck under för luftmotståndet om du inte har bockstyre.

däcken är dock prime suspects:)

och om du ändå köper nytt; undvik singelklinga om syftet är lägre underhållskostnad än du har på racern.

För storleksordningen 25000 och stål skulle jag ha svårt att hålla fingrarna från den här:

Men annars så skulle jag börja leta begagnat och hotta upp. Jag har ett gäng fina cyklar i stål och titan som visserligen i dagsläget inte är värda så mycket men som är ruggigt fina.

Instämmer med ovan. Nyproducerade stålcyklar är enligt min erfarenhet ofta sävliga och tunga eller så kostar bara ramen 20 000 kr. Jag hade precis som föregående talare köpt en billig aluminium-gravel cykel (vad som helst som du hittar i lager). Om man hittar något i lager kan man få en relativt lätt cykel med hyudraliska skivbromsar för rätt lite pengar.

Hade det inte varit för önskan om att kunna köra stig hade jag köpt en gammal begagnad landsvägsracer. Men då är det förstås svårt med skärmar, pakethållaren etc.
Nja. Nu måste jag få försvara stålet. Jag har en ca. 5år gammal Genesis Tour de Fer med det som fanns kvar hemma på hyllan och med skapligt lätta hjul under inte istid. Jag tycker inte alls den är tung och tråkig utan snarare rejäl och rolig. Perfekt mellanting mellan att komma framåt, hållbar och ha möjligheter till skärmar, ok däck bredd och hållare. Perfekt pendlare och utflyktscykel.

Tidsvinsten racer kontra pendlare handlar nog främst om sittställning och inställning när man cyklar på dom olika hojarna. Hänga i bocken på racern och ha på sig snabba kläder med målet att cykla allt vad man kan kontra mer upprätt sittställning, vanliga kläder och nöjd med att ta sig fram. Kanske lite mer fokuserad på podden i lurarna till och med än läckra hårdsrocksriff som piskas när man vill cykla fort.
Vikten på:
Scott racer: ~8.2kg.
Scott pendlare: 14.75kg.
Felt fatbike: 14.5kg.
Surly Straggler (komplett köp utan pedaler): 11.9kg.

Där var som sagt fatbiken roligast att cykla på men rätt så tung i gänget. Högre vikt är inte alltid givet att det är tråkigt, men klart är ju att låg vikt inte innebär någon nackdel för nöjet ;)

I övrigt så summerar jag svaren ungefär samma så som jag själv förstått det. Rätt så dåligt värde som komplett köp, men att bygga eget från scratch bäddar för lite trial and error när man inte har någon referens att utgå ifrån. "There is nothing wrong with preference, but it is always good to start from reference" som det sägs lite inom hifi. Typ. Så.

Tror några här har greppat det, ibland är det inte alltid det mest förnuftiga som fångar ens hjärta. Men det verkar som att det inte kommer in något i lager någonstans förrän 30 April så det finns tid för reflektion samt avsyning utav beggatmarknaden.

PS. Den där Williern är sjukt läcker, men galet fel för att sunka ner som brukspendlare :/

Den såg faktiskt väldigt fin ut! Verkade vara lite finare stål än oreducerad chromo.

Och till ts, håller med på alla punkter. Jag äger bara stålcyklar och trivs med det men ibland utmålas surly som magiska - det är de inte. Men du verkar ha bra koll på dina preferenser och verkar ha landat i ett beslut :)

Har någon kört sin med flatbar? Jag har en med bock som jag haft till lite allt möjligt. Den går mest till förskolan och då funderar jag på att bygga om med rakt styre för lite enklare liv med barnstol på bak.

God sed att följa upp trådar. Blev en Cinelli Zydeco. Till slut så måste man bara sluta fundera över däcksbredd och materialval och köra på vad som är snyggt och eventuellt justera andra saker med tiden :D

Jag skulle köpt något byggt av Reynoldsrör eller möjligen Columbus. Noname (asiatiskt) 4130 CrMo behöver inte vara dåligt men för de pengarna hade jag velat ha märkesrör.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp