Surly Troll

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
Dags att uppgradera cykelparken, satt och slösurfade och hittade Surlys Trollram - kärlek vid första ögonkastet.
Verkar ha (nästan) allt jag letat efter,
traktor i stål, glad färg, horisontella bakgaffeländar för att kunna köra rohloff/ss/fixed, 26" med riktigt feta sulor eller 700C med cx-däck (hittade nån på nätet som trodde att 29"+2,0 borde få plats), så pass kort överrör på 16"-ramen så jag kan köra med bockastyre, skärmfästen, bra standover, inte överdrivet lång i baken mm. Enda 'minuset' verkar vara att ramen är dimensionerad för 100m gafflar - jaja får smacka på 130mm Marzocchi från Bulliten och se vad som händer med vinklarna...
Blir roligt att testa en massa olika konfigurationer med den, alltifrån 26", stel/dämpad, ss, fixed, fulcross, 69er, 29" till vinterns pendelharvande med Hakka300 och skärmar:)
Bulliten ska nu pensioneras, kan inte påstå att den rullat mycket sista åren:(så den får donera alla övriga komponenter också...

Vad tror happy - blir jag nöjd?

http://surlybikes.com/frames/troll_frame/

Senast ändrad:

rikard

Aktiv medlem
Surly Troll
+ ser jättefin ut.
+ flexibel

- inte bra på nått(?)
- tung flexig stålram
- lite väl dyr
- ingen riktig 29:a
- långa kedjestag för en 26:a

som touringhoj blir den nog utmärkt.

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> - inte bra på nått(?)
Återstår att se:) jag är ju ute efter en kompromisshoj så jag hoppas att den är nog bra på det mesta för mina förväntningar.

> - tung flexig stålram
Tung jämfört med Bulliten?;) Gillar känslan i stål, vikten är ett oproblem. Har och har haft ett antal stålramar både MTB och lvg. Drömmer fortfarande om Pacern jag hade tidigare, så Surlys stål är inte obekant...

> - lite väl dyr
Inte om man har pengar:) Skämt åsido, Singular Peregrine och Hummingbird som varit heta kandidater ligger på lite dyrare peng.

> - ingen riktig 29:a
Näe, men det är jag inte ute efter i första hand. De flesta "riktiga" 29-orna är för långa i överrören för mina behov.

> - långa kedjestag för en 26:a.
De ramar jag har idag ligger på mellan 425-435mm så Trollets 419mm blir nog bra.

> som touringhoj blir den nog utmärkt.
Tror du? Kanske dags att köpa packväskor också...

CaptainSlow

Ny medlem
Surly Troll
Klart du ska ha ett troll! Håller med om att det verkar vara en utmärkt "klara-av-allt-hoj". Själv är jag väldigt sugen på en Karate Monkey av samma anledning - har bara inte lyckats komma till skott ännu.

/Slow

Senast ändrad:

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
Drakkars styrrör är ju såå snyggt. Dyrare om man åker på tull/moms. Tråkig färg.(sen klarade inte Adobe Reader av deras spec så jag fick inte fram geon :) )

Fargo, lågt bb 70mm mot trollets 40, långa kedjestag 455mm, varken horisontella bakgaffeländar eller EBB...tråkig färg.

mzi

Aktiv medlem
Surly Troll
> jag fick inte fram geon :)

Size  Seat    Effective   HT      ST      BB     CS    Wheelbase    Standover     HT     Fork    Fork    
    Tube CT       TT     Angle   Angle   Drop  Length    Length    Midpoint TT  Length  Length   Rake
XS     40        53.5    71.5    73.5     56     45       1034         72         130     404     50
SM     45        55.0    72.5    73.0     60     45       1034         76         170     404     50
MD     49        58.0    72.5    73.0     60     45       1064         79         185     404     50
LG     53        61.0    72.5    72.5     60     45       1084         82         210     404     50

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
Ok Drakkar har mer bb drop, längre kedjestag, lite längre och fulare styrrör och 50mm kortare gaffel - enda plusen i min bok är kortare överrör i sm.

Hittade fler bilder, här med 700c & Schwalbe Marathon Supremes 700x35...
Fram verkar det finnas hur mycket utrymme som helst...

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
Stämmer bra det:) Nu nojar jag bara över om 16"-ramen blir för låg till mina 89cms ben - 32 cm stolputstick känns sådär:)

rikard

Aktiv medlem
Surly Troll
Nackdelen med att ha en så hög gaffel är att det är knepigt att få på en framskärm på nått bra sätt. Men det blir onekligen gott om plats.

Aningen mycket spacers på just den där cykeln... =)

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
rikard skrev:
> Nackdelen med att ha en så hög gaffel är att det är knepigt att få på en framskärm på
> nått bra sätt.

Inga problem, bara möjligheter...

> Aningen mycket spacers på just den där cykeln...
Befriande med cyklister som står över det estetiska och bara bryr sig om bekväm sittställning=D
Skulle behövas lite fler såna i snobb-happy-ankdammen...

Senast ändrad:

LilleSkutt

Ny medlem
Surly Troll
MickeS skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nackdelen med att ha en så hög gaffel är att
> det är knepigt att få på en framskärm på
> > nått bra sätt.
>
> Inga problem, bara möjligheter...
> https://lh4.googleusercontent.com/-HvMVrflrRSY/TZp
> p4pqvF6I/AAAAAAAAACs/cQO2Gp7Igks/s512/2011-03-02_1
> 9-05-47_135.jpg
>

Åh vad snyggt!!!!

> > Aningen mycket spacers på just den där
> cykeln...

Ja, en jävla massa för många helt enkelt....

> Befriande med cyklister som står över det
> estetiska och bara bryr sig om bekväm
> sittställning=D
> Skulle behövas lite fler såna i
> snobb-happy-ankdammen...

Nej, det behövs inte fler såna. Så många spacers blir inte bra hur mkt man än vill det. Det behövs mindre antal skumma teoretiker på heppy och istället fler som faktiskt använder sina hojjs och har lite praktiskta kunskaper också. Så det så!!

rikard

Aktiv medlem
Surly Troll
MickeS skrev:
> Befriande med cyklister som står över det
> estetiska och bara bryr sig om bekväm
> sittställning=D
> Skulle behövas lite fler såna i
> snobb-happy-ankdammen...

Eller så köper man en cykel i rätt storlek =)

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
LilleSkutt skrev:
> Åh vad snyggt!!!!
Nä, men vem ser det där i december kl 1730 i snöstormen?

> Så många spacers blir inte bra hur mkt man än vill det.
Om vi teoretiserar lite ;) - 'blir inte bra', menar du då 'ser inte bra ut' eller 'fungerar inte'?

> Det behövs mindre antal skumma teoretiker på heppy och istället fler som faktiskt använder
> sina hojjs och har lite praktiskta kunskaper också. Så det så!!
+1, fast du får gärna utveckla vad du menar med "praktiska kunskaper"...

Rikard skrev:
> Eller så köper man en cykel i rätt storlek =)
Det brukar fungera för de som har kropp som de flesta andra. Annars får man köpa dyr custom eller snickra ihop sin egen sittställning på en masstillverkad ram mha spacers och grejs:)

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
Imorse kom så paketet från cc.
16"-ramen väger ca 2,5 kg och gaffeln inte fullt 1,2 kg, ungefär vad jag räknade med.
Blir nog bra det här, sadelröret är ca 2 cm kortare än på min Crescent Gram så det blir inte oroligt långt sadelstolputstick.
Äldsta dottern, 10 år, kommer att kunna cykla med den också, en bonus!

Inga bilder då vi blåser till fjälls nu, men jag längtar som f*n att få bygga ihop den nu:)
Återkommer om nån vecka med bilder...

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
16" med -04 Marz Drop Off 1...
Övriga grejer från Bulliten som jag byggde ihop -04, det enda som inte passade var framväxel och vevlager. Hope Minibromsarna ska bytas ut mot Avid 7:or, så jag kan köra med bockstyre också.
Marz Drop Off 1 130mm blev inte för mycket i framänden, med originalgaffeln blir den kvick och nervös. Ramen upplever jag inte särskilt mjuk, hade nästan fått vara lite mer komfort i den...

Dottern på premiärtur.

Lite lång/hög/bred i framänden för henne, men leendet säger allt:)

planetx

Aktiv medlem
Surly Troll
ser riktigt bra ut de där, har länge velat haft en surly fast då helst en karate monkey eller en pugsley. fast köper man en pugsley så får man väl köra hela kitet sen, med largemarge hjul o endorphindäck o grejer.. lätt fetaste hojen.

Miller

Medlem
Surly Troll
Riktigt fin!

Blir helt klart sugen på ett eget troll nu!

Med 1x10 vxl, 2 par hjul, 26" i skogen och 28" på platten, verkar den kunna fungera fint som kombinerad skogsmaskin och pendlare, speciellt med sin stela gaffel och skivbromsar.

Tror du det skulle fungera med en Hamax barnstol monterad på ramen?

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
Plockade bort lite onödiga prylar...

Suicidefixerat Biltemabakhjul. Inte idealt men duger för att testa skogsfixie. 32/16 funkar lika bra för fixie som ss, frambromsen är behövlig utför. Kul sa Maja Gräddnos.

Gamla torra Conti Diesel 2,5" funkar bra på sandiga tallhedar, men inte på många andra underlag...

Brollan

Ny medlem
Surly Troll
Sååå det är detta du har hållit på med hela sommaren när du har varit för "förkyld" för att åka lvg?

Rolig hoj du har byggt, men hur många till har du liggande som reservdel i garaget? Tycker det ser ut som om den här moddas om varannan vecka?
Och varför är den så ren? Åker du inte med den? Med allt regnande sista månanden så kan den inte vara ren om den används.......

Ps 700c diskhjul bak och trispoke fram hade varit en intressant kombi....ds
/JG

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
Hehe, reservdelar finns så det räcker till minst 2 hela hojar upptäckte jag häromveckan. 1 mtb och en lvg minst =D
Nya bilder på senaste konfigurationen kommer till helgen. Stay tuned...

Ren? Bomullstops är ju det nya inom cykelvården, fråga Sebbe.

Det har inte blivit mycket lvg i sommar, dels förkylningar som du skriver, men största boven har varit grusvägen (grrr). Vägföreningen la ut nått grovgrus i början på juni som inte satte sig förrän nu i augusti när regnen kom. Så hellre än att ta bilen till asfalten med räsern på taket så har jag kört mtb. Förvisso inte så mycket, men nån timme har det blivit;)

Hmm, jag har ju ett 7-delat Campa dischjul liggandes...en cx-tub på det kanske...

Brollan

Ny medlem
Surly Troll
Helt rätt tänkt där, med diskhjul och cx-tuben på så skapar du en ny trend inom tempocyklingen. Snart har hela landsvägscirkusen hakat på och eftersom du har patenterat detta och registrerat varumärke så höstar du in grova pengar på att sälja licenser sedan. Tänk på var du fick iden när du är millionär... ;-)

På tal om trevliga rundor så kan ni ju testa lervällingen utanför universitetet på Söndag då alla har trampat klart där efter 40års firandet har tagit slut....... haha

/JG

bollen

Ny medlem
Surly Troll
om du nu vill ha en cykel som passar dig
och som du kan vara med och påverka i utförandet
gillar stål
har pengar men vill helst inte betala tull
välja färg själv
=
www.vivace.se

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
@bollen: har varit i kontakt med svensk custombyggare, dock ej vivace, och hört om möjligheten att bygga nått liknande som Trollet fast i "mina" dimensioner. Det rann dock ut i sanden. Nån gång kanske...

@K.U.T.S: Nepp, det tyngsta 2-hjuliga i motorväg jag ägt var mopeder, det är reptilhjärnan min som funkar bäst med bakbromsen på vänster sida. Vid paniksituationer så reagerar vänster hand snabbare för mig - innan jag insåg det så var OTBs vardagsmat =D.

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Surly Troll
Det här konceptet är ju grymt faktiskt, en ram massa olika konfigurationer. Passar undertecknad också eftersom det är befriande att få stå några timmar i garagets ljusa tysa familjefria hägn ibland.

Nu när jag fått upp ögonen för den här typen av ram, vilka liknande ramar finns det som jag borde jämföra med, några exempel?

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
Misärpendlaren skrev:
> Det här konceptet är ju grymt faktiskt, en ram massa olika konfigurationer. Passar undertecknad
> också eftersom det är befriande att få stå några timmar i garagets ljusa tysa familjefria
> hägn ibland.
Det är så jag känner också:)

> Nu när jag fått upp ögonen för den här typen av ram, vilka liknande ramar finns det som jag
> borde jämföra med, några exempel?

Singular har några modeller, tex Peregrine som jag var sugen på länge.
Surly har flera modeller, bla Karate Monkey, Ogre mfl.
Sen har det tipsats tidigare i tråden om Salsa Fargo, Rawland Drakkar...
Fixie Inc Pure Blood kikade jag också på.

Senast ändrad:

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
Höst-/pendelkittad...

Styrändsreglage, fram friktion, bak 9-delat klick/friktion. Tyvärr är Ritcheystyret för smalt, så jag kommer åt reglagen med benen när jag står och trampar i backar - blir att jaga rätt på nått bredare...
Avid BB5 Road har fått ersätta Hope Minibromsarna, Tektrohandtagen överraskar positivt - jäkligt sköna för liten peng.
På sista bilden skymtar svarta bromsadaptern som följde med ramen, för att kunna köra 160mm skiva längst fram i dropoutsen.
Bara egolapp, jag har inga kompisar...

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Surly Troll
Nu är jag grymt taggad. Det blir nog ett sånt här projekt. Men vad betyder "fram friktion"? Sen funderar jag på styrändsreglage, som ju ser grymt sofistikerat ut, men i verkligheten; är det praktiskt?

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
Reglaget för framväxel har inga klick-/fasta lägen, utan du ställer in växeln steglöst - kallas friktionsreglage. Bakreglaget går att välja friktion- eller klickläge, i mitt fall 9-delat, genom att vrida på en del på reglaget.
Suveränt att kunna justera steglöst om snö/is eller lera jävlas med växlarna, i teorin iallafall =D
De är inte lika snabba att växla med som kombinerade broms-/vxlreglage då man får flytta handen för att växla, men vem har bråttom.

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Surly Troll
Aha. Jag som är 40+ hade bara 'friktionsreglage' i barndomen. Hade dock ingen aning om att det var hippt nu igen. Jag, som hade en 15 årig vilotid, tycker nog att dagens steg-växlingar är rätt bra. Särskilt i storstan där man knapp hör om växlarna är olyckliga. (är det ckl eller kl här) ;)

Tack iaf för grym inspiration, bor du i Stockholm?

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
Hippt vet jag inte, det som fungerar brukar överleva modenycker;)
Bor i Lule, oxå 40+ (+1) och gillar misärpendling, helst den kalla sorten. Själsfränder? =D

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Surly Troll
Själsfränder? Absolut. Min firma har sitt huvudkontor i Piteå men flest personal i Luleå. Jag är där rätt ofta. Jag drar ett PM nästa gång jag dyker upp.

ogami

Aktiv medlem
Surly Troll
Det är tydligen de här hojjarna man börjar gilla efter 40.
Håller själv på att sätta ihop en Peregrine och är nybliven 40+are. :)

MickeS

Ny medlem
Surly Troll
Roligt, Ogami, då kanske man får se den framöver. Peregrinen låg länge högt uppe på min lista, hade inte Trollet kommit så hade det nog blivit en sån.

ps. Intressant cykelpark du verkar ha, inga dussincyklar där inte:)

ogami

Aktiv medlem
Surly Troll
Själv har jag vart inställd på Planet-X Kaffenback sen i våras. Men blev totalförälskad i Peregrinen.
Ramen gick från England i fredags, ska bli ett kul bygge.

Man måste vårda sina intressen... ;)
Mest Mistralen och On-one:en som fått rulla i sommar. Norcon ska nog säljas, om jag hittar den i förrådet :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer