Svag baklampa för stigcykling

Makten

Aktiv medlem
När man cyklar i grupp och i mörker så är det ibland rätt svårt att hålla koll på framförvarande cyklist om avståndet blir 50-100 meter eller så. Lätt att tappa bort varandra med andra ord. Därför vore det fint med en liiiiten, svag baklampa med fast sken som kan vägleda den bakom. Den ska inte vara ens i närheten av så stark att den funkar i trafik, så en liten pyttediod räcker. Men den får fortfarande gärna vara laddbar. Och den ska naturligtvis tåla vatten.

Har panelen några tips på denna front? Reflextejp räcker ganska långt i den här frågan, men vissa cyklar vill man inte besudla med sådant:-)

Den ska naturligtvis ha bra batterier så att den inte dör hux flux. Därför måste den kunna ställas in på svag styrka även när batteriet är fullt!

Makten sa:
Johan Falk sa:
Varför måste den vara svag?

För att den annars stör bakomvarande cyklist. Funkar inte alls med en baklampa för vägbruk eftersom den mer eller mindre bländar i mörker.
Beror ju på lite. Finns gott om dåliga lampor för vägbruk som inte bländar någon ;)

En lampa som inte satsar på att lysa rakt bakåt utan snarare på att lysa upp sig själv borde funka OK också. Sigma Mono/Stereo till exempel. Upplevs inte som särskilt stark om man stirrar in i den på nära håll men syns rätt bra ändå. Laddbar med microUSB.

Sen beror det väl på hur känslig man är. Jag hade inte störts av lampan ovan. Men såna där som är en koncentrerad röd prick som bländar i fel vinkel hade jag kunnat bli störd av.

Rattnalle sa:
Makten sa:
Johan Falk sa:
Varför måste den vara svag?

För att den annars stör bakomvarande cyklist. Funkar inte alls med en baklampa för vägbruk eftersom den mer eller mindre bländar i mörker.
Beror ju på lite. Finns gott om dåliga lampor för vägbruk som inte bländar någon ;)

En lampa som inte satsar på att lysa rakt bakåt utan snarare på att lysa upp sig själv borde funka OK också. Sigma Mono/Stereo till exempel. Upplevs inte som särskilt stark om man stirrar in i den på nära håll men syns rätt bra ändå. Laddbar med microUSB.

Sen beror det väl på hur känslig man är. Jag hade inte störts av lampan ovan. Men såna där som är en koncentrerad röd prick som bländar i fel vinkel hade jag kunnat bli störd av.

Ja, sen kompenseras det väl upp beroende på hur stark frambelysning man själv har, som liksom mildrar och dämpar skenet från baklampor en bit bort.

Enkel lösning, köp ett vanligt billigt baklyse på biltema,jula, eller vart som helst, i dom sitter 3-5 dioder pilla sönder lampan och klipp bort alla utom en diod. Montera ihop och ut och kör.

Rattnalle sa:

Det låter ju som en bra idé! Dock ser jag inte att Sigman skulle vara en sån typ av lampa;-) Man skulle kanske vilja ha en ganska stor lysande panel, men med väldigt låg ljusstyrka. En diod utan nån form av diffusor framför blir ju väldigt koncentrerad även om den är svag.

Makten sa:
Rattnalle sa:

Det låter ju som en bra idé! Dock ser jag inte att Sigman skulle vara en sån typ av lampa;-) Man skulle kanske vilja ha en ganska stor lysande panel, men med väldigt låg ljusstyrka. En diod utan nån form av diffusor framför blir ju väldigt koncentrerad även om den är svag.
Jag kan ju ha förträngt lite eftersom den legat i botten av jobbväskan senaste halvåret. Men den är allt annat än vrålstark. Stereo då som jag har.

Det finns en variant som har en diod och är ungefär i storlek som en enkrona. De brukar kosta 20-30 kr i par med en framlampa hos Classe och liknande butiker. Kostar inget, väger inget och lyser dåligt. Win-win-win i detta fall :).

e: De är inte uppladdningsbara men drivs av ett platt klockbatteri som håller länge och är billigt att ersätta.

Senast ändrad:
Svnprssn sa:
Enkel lösning, köp ett vanligt billigt baklyse på biltema,jula, eller vart som helst, i dom sitter 3-5 dioder pilla sönder lampan och klipp bort alla utom en diod. Montera ihop och ut och kör.
Nja, beror ju helt på hur lampan är kopplad.
Kan sluta med att ingen diod lyser eller att den som blir kvar lyser starkare. Speciellt på en 'billig' lampa. Men visst, sitter dioderna parallellkopplade med egen strömbegränsningsresistor så kan man få önskat resultat (som jag antar är att man vill att dom dioderna man lämnar kvar lyser med samma styrka som innan man började pilla)

Senast ändrad:
Aron sa:
Det finns en variant som har en diod och är ungefär i storlek som en enkrona. De brukar kosta 20-30 kr i par med en framlampa hos Classe och liknande butiker. Kostar inget, väger inget och lyser dåligt. Win-win-win i detta fall :).

e: De är inte uppladdningsbara men drivs av ett platt klockbatteri som håller länge och är billigt att ersätta.

Jag tror jag vet vilken menar, men att den i så fall faktiskt är för stark ändå. Eller kanske snarare att den är lite olämplig då den har en reflektor och klart glas. Men visst, nåt åt det håller vore smutt!

Haken är väl att i stort sett alla lampor som säljs är ämnade för bruk i trafik, och att de då – även om de är usla för ändamålet – är lite för starka för att bara vara ledljus för en bakomvarande cyklist i mörker i skogen. Jag gissar därför att man får kika på nåt som inte alls är avsett för cyklar. Eller modda befintliga lampor.

Jag tänkte på något i den här stilen:
5013117-PPL00.jpg

Men när jag bildgooglade ovanstående så hittade jag ett ännu bättre alternativ :)
ROCKBROS-Cycling-Night-Warning-Taillight-Waterproof-Cycling-Rear-Light-Heart-Bicycle-Tail-Egg-Light-MTB-Bike.jpg_640x640.jpg

Den där punglampan ser ut att ha precis rätt typ av ljus, alltså väldigt diffust. Men det vore trevligt om man kunde hitta en som sitter fast på sadelstolpen och ser ut som en kuk istället, eller vad som helst som är snyggare än en pung.

Låter som en tankevurpa. En baklampa lyser betydligt mindre än det återkastade skenet från pann och styrlampor.

s sa:
Låter som en tankevurpa. En baklampa lyser betydligt mindre än det återkastade skenet från pann och styrlampor.

Det är inte min erfarenhet. Att ha en normal baklampa gör bakomvarande cyklist mycket frustrerad (i alla fall om denne är jag) så fort man kommer närmare än 10-20 meter. Ljuset är alltför riktat och starkt.

Jag har cyklat med folk som haft en liiiiiten diod bak och det har varit klockrent. Dock hade det varit ännu bättre med en diffuserad sådan. De lampor som har känts trevliga att ha framför sig, har varit så svaga att de knappt skulle synas under gatubelysning.

14719779141371389255477.jpg

@makten

jag hittade en sån gummidiod med 2 röda lampor hemma, vrider man den åt sidan eller tejpar över det klara glaset så är det perfekt, gummit lyser upp rött, som hjärtat ovan.

får man bara bort skenet från de genomskinliga områden hade det ju varit perfekt

tror den skulle gå att trä på stänkskärm om du har sån t.ex.

Senast ändrad:
Det snällaste och mest diffuserade baklyset jag känner till är Philips Lumiring, som också har en centralreflex. Dock stor och klumpig, kräver separat stolpfäste, och känslig för vatteninträngning. Discontinued, så kan vara marig att få tag.

Varför finns det nästan inga diffuserade baklysen? De här nakna diodmontagen ger ju nästan alltid en för andra cyklister bländande ljuspunkt. Jag tycker det är dålig design (och upplever att många moderna bilbaklysen lider av samma sjuka, tex Volvo XC60) .

Låter som ett icke-problem. Om cyklisten bakom har svårt att se cyklisten framför borde hen ha ännu större problem att se vart hen cyklar? Varför har inte cyklisten bakom en egen framlampa?

Mycketvillhamer sa:
Låter som ett icke-problem. Om cyklisten bakom har svårt att se cyklisten framför borde hen ha ännu större problem att se vart hen cyklar? Varför har inte cyklisten bakom en egen framlampa?

Låter som att du inte cyklat i grupp i mörker:-) När det är 50-100 meter till framförvarande cyklist så räcker inte bakomvarandes lampa för att se framförvarande. Särskilt inte om stigen svänger och/eller man passerar massa stigkors hela tiden.

Hoppas jag inte är för sen eller glömt nåt relevant tips i tråden. Nu hittade jag den kanske optimala lampan för TS frågeställning. En liten diod som är tänkt att hänga i dragkedjan på jackor. Från Clas Ohlson tror jag. Ljussvag och lång batteritid. Billig dessutom.

Bilagor

• IMG_5636.JPG
    IMG_5636.JPG
    100 KB · Besök: 19
Tillbaka
Topp