svajande kassett

orienteraren

Ny medlem
svajande kassett
Har haft problem o ställa in växlarna bak hela sommaren o hade suttit o svurit åt detta ännu en dag när en polare kom förbi (som f ö inte ens äger en cykel) efter ungefär 2 sek påpekar han att hela min kassett liksom svajar, detta har jag då missat under hela sommarens skruvande. När mand rar igång bakhjulet ligger kassetten o svajar ungefär som ett skeft hjul fast det är kassetten som svajar i förhållande till hjulet. Antog att detta var ett dåligt tecken.. Provade o kika om hjulet i sig ärskevt men vad jag kan se med blotta ögat utan någe riktställ ser det okej ut, i varje fall går skivan som den ska. Snälla säg att det r någe lätt o dra åt eller så o onte att jag måste köpa nytt nav elelr någe sånt... Tacksam för svar

svajande kassett
orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> feffemannen: Om jag vickar på den rör den sig
> pyttepyttelite, så pass lite att jag trodde det
> var normalt

Det är det om det bara är lite. "Svajjar" hela kasetten eller bara vissa drev?

f

svajande kassett
man kan bara vicka pyttepyttelite, kollade på min andra mtb (som funkar fint) o där var det i samamstorleksordning. Ser ut som om det är hela kassetten som svajar, men det är ju svårt o se på de mindra kuggarna, dock är jag helt säker på att de 3-4 största o rätt säker upp till de 6 största, de 3 minsta är som sagt luriga o se..

svajande kassett
Navet är ett Deore FH-M525 enl vad som står på det (antar att det borde ha tillägget disc oxå då det sitter skiva på), har itne dom verktygen hära, men då jag inte vet hur en axel "ska" se ut så vetefasen om det ger så mkt :)

Senast redigerad av en moderator:
svajande kassett
Plockar man ur axeln från navet är det bara att lägga den på ett bord eller annan plan yta och rulla den framoch tillbaka så ser man om den är rak, har den gått av lär du märka det om du plockar isär navet. Så då är det bara att börja meka:-) Enklast är väl iofs att byta kasett med den andra cykeln du hade och se omdet blir samma fenomen med den, blir det inte det är det bara att byta kasetten. Detta förutsätter ju iofs att du skaffar en kedjepiska och en kasettavdragare men det bör ju ingå i varje cyklists utrustning i alla fall.

svajande kassett
kan vara kasetten som kastar.. har för mig att någon här hade en sram kasett som kastade duktigt.. alltså behöver det inte ha något med body, nav eller liknande att göra.

svajande kassett
De flesta kasetter (även på nya, dyra system) svajar mer eller mindre. Det är helt normalt och påverkar inte växlingen (annat än att kedjan möjligtvis klättrar lite bättre). Mycket svaj kan dock vara ett tecken på att hjulaxeln är skev (vilket sliter på navlagren och kan påverka hjulets infästning i ramen) Det kollar du lätt genom att ta loss axeln och rulla den mot ett plant underlag.

Om du vet hur man justerar en växel, samt har försäkrat dig om att att kuggkransar och kedja är i hyggligt skick, tycker jag att du skall undersöka växelörat (Tillsynes oförklarliga växelproblem beror ofta på att växelörat skall riktas.)

Peppe

svajande kassett
mycke tips hära, kedjepiska o kassetmojäng finns i uppsala där jag bor normaltså jag får väl tåla mig till helgen innan jag flyttar dit o kan meka för fullamuggar. Kan dock inte flytta över den adra kassetten då den är 8-delad o den som svajar är 9-delad, elelr går det tro? Får väl återkomma på lördag när jag mekat lite.. Tack för tipsen iaf

svajande kassett
Den åttadelade passar på samma nav som den niodelade, det ska inte vara några problem. Bara att byta över och ge hjulet en ordentlig snurr så ser du om det svajar fortfarande.

svajande kassett
Jag har haft exakt samma nav med exakt samma problem. Det slutade med att bodyn "skar" och slutade frihjula. Det beror inte på att kassetten inte är tillräckligt åtdragen utan istället på att bodyn hamnat snett på navet.

Senast redigerad av en moderator:
svajande kassett
Samma nav här - Deore FH-M525, samma problem. I mit fall var det
frinavsbulten där var gået lös och blivit vridit snett, med det
resultat att navet fastnad helt.

Så ett tips kan vära att kolla om frinavsbulten sittar ordentligt fast.
Av med kassetten, sen ta en 10mm sexkantsnyckel och spänd bodyn
fast.

Nu vill jag se om problemet återkommar annars kanske jag blir sugen
på ett DtSwiss nav.

Tillbaka
Topp