Svampiga SLX bromsar.

Beatch

Ny medlem
Svampiga SLX bromsar.
Skulle man kunna få bort det svampiga enbart genom att byta bromsslangar till Saint?
Fram är inget problem, för att det är kortare slang är min teori.
Jag upplever det svampiga som förlorad bromseffekt(?) jag menar, istället för att kunna ligga och bromsa med maximal kraft precis innan man låser bakhjulet. Så fort jag kommer upp i hastighet nerför så kan jag nästan alltid bara rulla igenom bakbromsen oavsett hur hårt jag bromsar.
Min vikt på 110kg är naturligtvis en stor del av det.

Jag har luftat bromsarna flera gånger bara för att utesluta det.

XT bromsskivor 180 fram och bak.
Xtr bromsklossar i metall med kylfenor. Så det borde inte bero på fade.

Någon som har några synpunkter?

Svampiga SLX bromsar.
Jag har också slx och upplever det inte alls som du beskriver det. Dock är jag ju lite lättare också (75 kg). Kan låsa både bak och fram med ett enkelt tryck med pekfingret.

Svampiga SLX bromsar.
Jag har den enklaste varianten, Acera BR-M395, och kan låsa bakbromsen med ett finger trots att det är brant & farten är rekorderlig så det måste vara något annat som är lurt med ditt exemplar, kanske skivan eller beläggen?

Frid!

Svampiga SLX bromsar.
Det kanske var lite luft i systemet först, sen luftade du och råkade få lite lite olja på belägg/skiva?
Prova värm av beläggen och putsa ren skivan med alkohol ej avfettning.

Svampiga SLX bromsar.
Miracle - både skiva och belägg är nya och inkörda sedan en månad.

Gordiz - lutningen sker endast uppe i handtaget så inget kan ha hamnat på belägg eller skiva.

Svampiga SLX bromsar.
Beatch skrev:
-------------------------------------------------------
> Miracle - både skiva och belägg är nya och
> inkörda sedan en månad.
>
> Gordiz - lutningen sker endast uppe i handtaget
> så inget kan ha hamnat på belägg eller skiva.

Trodde att man tryte olja med spruta nerifrån oke tupp i en tratt som du skrivar fast i handtaget.
Men det kanke är nyare gen av shimano?

Svampiga SLX bromsar.
Om skivan bak är spegelpolerad har du fått fett/olja på beläggen. Jämför skivorna, de bör se likadana ut.

Luftning sker från oket till en gängad tratt på handtaget och involverar flera moment.
Sök på YouTube efter bleeding Shimano brakes så ser du hur det ska göras

Svampiga SLX bromsar.
Du måste lufta hela bromssystemet, inte bara kalipern. Det är särskilt viktigt för bakbromsen. Kolla på tex epic bleed Solutions för instruktioner.

Svampiga SLX bromsar.
Mina va lite halvsvampiga (inte jätte men lite sådär så man tyckte det borde va bättre) en gång och då ställde jag upp hojen på bakhjulet och vinklade upp handtaget så det blev en rak konstant stigning från ok till handtag, drog en spännband om handtaget och lät han stå över natten vilket gjorde skillnad. Inget svamp alls nu.

Tillbaka
Topp