Svår styrstam

Jonas_

Medlem
Svår styrstam
Jag är i situationen att jag efter en bikefit behöver en styrstam med en snävare vinkel än normalt (minst 10 grader) på 80cm. Inget problem där men den behöver också passa ett överdimensionerat 1 1/4 styrrör (yes, Canyon) och här har jag gått bet helt. Vet något hur jag kan komma närmare denna skumma styrstam skulle jag bli mycket tacksam! :)

Svår styrstam
c3b6ijer-bruna-k-e1427283621241.jpg

Denna man kan kanske skaffa fram en svår styrstam.

Svår styrstam
Förmodar att du behöver en -10° stam för att få ner styret. Och att du har koll på vad spacers ovan/under stammen har för funktion. Givet ovan ger byte från -6° till -10° stam en sänkning av styret med ca 5 mm. Byte från -10° till -17° stam sänker styret ytterligare ca 10 mm.

Bilagor

• stam2.png
    stam2.png
    4.9 KB · Besök: 74
Svår styrstam
Mja ok... styret ska alltså vinklas uppåt (+) med minst 10 grader, inte 10 specifikt :)
Jag har en långa ben och armar men en kort överkropp, alltså har jag en något mindre cykel än kanske normalt för min längd, detta gör att sadeln är högt ställd eftersom jag har långa ben, och då blir drop till styret för långt... alltså ska styret upp. Just nu med en +6 graders styrstam på 80mm (Canyons kortaste) så är min reach helt ok, alltså borde jag inte gå till en längre. Ska kolla igenom förslagen!

Svår styrstam
Om du inte har ett dyrt och fint aerostyre i kolfiber som du gillar skarpt. Så kanske det är snyggare och behålla original +6° stam och sätta dit ett nytt styre med 15 mm rise för 630 kr eller 420 kr. Höjer lika mycket som att gå från +6° till +17° mm stam. Behöver du inte alla 15 mm kan du alltid plocka bort någon spacer.

Bilagor

• riser2.jpg
    riser2.jpg
    70.5 KB · Besök: 99
Svår styrstam
Sixten Fors sa:
Om du inte har ett dyrt och fint aerostyre i kolfiber som du gillar skarpt. Så kanske det är snyggare och behålla original +6° stam och sätta dit ett nytt styre med 15 mm rise för 630 kr eller 420 kr. Höjer lika mycket som att gå från +6° till +17° mm stam. Behöver du inte alla 15 mm kan du alltid plocka bort någon spacer.

Visserligen :) Men det där ser ut att vara en hal och kanske enda lösningen, eftersom det inte verkar finnas 1 1/4 stems med en vinkel på mer än +8. Finns ju också som aerovariant. Ska beställa en! Gracias :)

Bilagor

• Specialized-S-Works-Venge-Vias-Aerofly-Handlebar-25-Rise-44cm-Satin.jpg
    Specialized-S-Works-Venge-Vias-Aerofly-Handlebar-25-Rise-44cm-Satin.jpg
    10.8 KB · Besök: 122
Tillbaka
Topp