"Ny" svårighetsgradering av stigar - (var: Svårighetsklassificering av stigar - vilka definitioner finns?)

"Ny" svårighetsgradering av stigar - (var: Svårighetsklassificering av stigar - vilka definitioner finns?)
mv70 sa:
Rattnalle sa:
mv70 sa:
Typ DubbelSvarta, ramlar du utanför stigkanten dör du. Kanske mest utrikes det finns dubbelsvarta iofs ;)
Jag har cyklat stig som var blå rent tekniskt men med hundra meter fritt fall bredvid. Den går inte riktigt att sätta som dubbelsvart, blir ju tokigt.

Eller cyklat, jag gick en del faktiskt. För hög insats.
Precis så, Men tycker dubbelsvart beskriver bra vad som väntar vid fritt fall brevid. Typ som i Sedona Arizona US
Fast stigen blir ju rent objektivt inte svårare för det.

Om jag ska cykla en okänd stig vill jag gärna veta hur den största delen ser ut, dvs om det är 10 km grusväg, 10km flowig stig eller 10 km rotmatta med stenrösen. Sen spelar det mindre roll om det finns ett parti mitt på där jag kanske får bära eller släpa cykeln för att det är omöjligt (för mig) att cykla. Problematiskt blir det om det är typ hopp över en ravin som måste cyklas och inte kan passeras på annat vis och där jag känner att jag inte kommer att överleva...

Rattnalle sa:
mv70 sa:
Rattnalle sa:
mv70 sa:
Typ DubbelSvarta, ramlar du utanför stigkanten dör du. Kanske mest utrikes det finns dubbelsvarta iofs ;)
Jag har cyklat stig som var blå rent tekniskt men med hundra meter fritt fall bredvid. Den går inte riktigt att sätta som dubbelsvart, blir ju tokigt.

Eller cyklat, jag gick en del faktiskt. För hög insats.
Precis så, Men tycker dubbelsvart beskriver bra vad som väntar vid fritt fall brevid. Typ som i Sedona Arizona US
Fast stigen blir ju rent objektivt inte svårare för det.

Ja, jag nämnde det högre upp i traden. Har vandrat mycket i alperna och har ingen stor problem med exponerade vandringsstigar. Jag har möts några cyklister, framförallt (galen?) fransman, på stigarna. Många stigarna skulle jag klassificera som grönt, helt slätt med några sten här och där. Men fysiskt mycket ansträngande och en felstyrning betyder ett stort fall. Jag tycker att det är bäst att klassificera den som grön och skriver i texten att stigen är exponerad över betydligt längd. Det betyder att många (också jag) inte vill cykla den, inte att stigen är svårare.

Släta lättcyklade stigar med stup på sidan under långa bitar är väl knappast ett vanligt scenario, i vart fall inte i sverige. Verkar dumt att ha med ett extremfall i uppgiften att gradera svenska stigar så folk får en föraning om vilken skicklighetsgrad som behövs.

Vad är syftet?
Tänker att nybörjare vill inte hamna på stigar de inte klarar av, och erfarna som söker utmaningar vill inte åka långt för att bli besvikna på att det är för lätt.
Att ha ett förenklat graderingssystem bygger väl på att snabbt få en känsla för avanceringsnivån. Vill man veta mer om stigen innan man cyklat den så är en förklarande text oslagbar.

/VanGarg

det har här gjorts riktigt goda försök till objektivisering, men till syvende och sist blir allt sammantaget en bedömning av åkaren inom en given färg, och vad den kan tänkas klara av, eller njuta av.

då får man lättare in sådana faktorer som stup på sidan eller mycket höjdmeter.

det är förstås för vissa mätnissar bland oss störande med sådan subjektivitet, men den fokuserar på vad det här egentligen handlar om, den enskildes upplevelse.

kompromissande om kriterier blir det oavsett:)

#Svårighetsgradering av stigar

Ambitionen för graderingarna har varit att försöka hitta ett gemensamt språk som kan förstås av så många som möjligt, oavsett tidigare erfarenheter. Alla behöver till exempel lyfta rumpan från sadeln vid ungefär samma tillfällen, det är vad man gör sedan som speglar hur duktig man är. Samma sak med hinder på stigen. Alla behöver förhålla sig till en 35 cm hög sten, oavsett om man går runt eller bunnyhoppar över den.

I denna gradering är det enbart stigens tekniska svårighetsgrad som bedöms. Fysisk ansträngning är individens ensak att hantera. Likaså har ingen hänsyn tagits till fart. Det är du som håller i bromsen och alla stigar blir utmanande om du cyklar tillräckligt fort.

Grusväg står utanför graderingstrappan eftersom det inte krävs någon teknisk färdighet att cykla där. Kan man hålla balansen kan man cykla grusväg.

Målet har varit att täcka hela erfarenhetsspektrat från nybörjare till expert. Därefter börjar det handla om åkare sponsrade av någon läskedryck.

Inlärning är sällan är linjär. Steget från att trivas på grönt till att känna sig bekväm på blått går sannolikt snabbare än steget från blått till rött. Steget från röd till svart blir sedan ganska flytande då man över tid lär sig behärska vissa moment, men har kunskapsluckor inom andra. Att utvecklas till en cyklist som hanterar hela spannet av svarta passager är ett livslångt lärande.

Risk för skador ökar oftast på mer avancerade stigar. Men det behöver inte alltid vara så, du kan slå dig fördärvad på en grön stig. Graderingen kan också indikera att det krävs gott balanssinne eller att man behöver kunna arbeta med tyngdpunkten för att hålla farten uppe.

Observera att graderingarna gäller turen som helhet. Svårare och lättare inslag förekommer nästan alltid.

#Svårighetsgraderingar

##Grön - Lätt
###För vem?
Lämplig för nybörjare
###Cykelval
Här tar man sig fram på de flesta cyklar
###Var är rumpan?
Mestadels på sadeln
###Balans
Du har god balans och känner dig trygg på cykeln
###Hinder
Stenar och rötter på stigen är såpass små att du inte behöver ta hänsyn till dem vid linjeval. Det blir kanske lite studsigt, men i stort sett allt går att rulla över.
###Åka omkull
Skråpartierna är harmlösa och övriga hinder är små. Den största risken ligger i blöta rötter eller hällar.
###Exempel
Skogsväg som grott igen och blivit singletrack. Slät stig genom sandig tallskog.

##Blå - Medelsvår

###För vem?
Lämplig för de flesta åkare
###Cykelval
Mountainbike, räcker dock med enklare modell
###Var är rumpan?
Lyfts vid behov från sadeln
###Balans
Du kan luta cykeln i lösa kurvor utan att tappa grepp. Du cyklar två plankor breda spänger med viss tillförsikt. Du lyfter framhjulet över mindre hinder
###Hinder
Stenar, rötter och andra hinder är så stora att du aktivt behöver reglera kurs och fart för att ta dig förbi. Alla dropp går att rulla.
###Åka omkull
Skråpartier och stenar kan styra dig åt ett annat håll, men sannolikt inte fälla dig. Det finns få ställen där du riskerar att fastna.
###Exempel
Rullbara hinder på upp till ca 30 cm som inte går att undvika. Löst underlag där du behöver kunna bromsa "lagom". Kuperade hällar som kräver god balans

##Röd - Krävande

###För vem?
För erfarna stigcyklister
###Cykelval
Heldämpad mountainbike eller en hardtail med längre slaglängd. Självklart skivbromsar av god kvalitet samt däck lämpade för underlaget. Dropperpost rekommenderas
###Var är rumpan?
Du tillbringar långa stunder ståendes på pedalerna. Om dropperpost finns körs den ned vid behov
###Balans
Du cyklar spänger som är en planka bred med tillförsikt. Du kan droppa lägre avsatser upp till knähöjd. Du väger av både fram och bakhjul när du passerar hinder. Du har god balans även när underlaget lutar eller är löst
###Hinder
Skarpa kurvor med skrå åt fel håll. Stora rotmattor. Stenkistor. Avsatser där du behöver kunna lyfta över framhjulet för att kunna passera. Rullbara drop upptill höfthöjd kan förekomma.
###Åka omkull
Här förekommer skråpartier som är så branta att du kan åka omkull om du förlorar grepp eller balans. Stenar och klippor kan vara så formade att du riskerar att fastna.
###Exempel
Du kommer att uppleva all slags terräng. Du har dock oftast möjlighet att sätta ned en fot eller bromsa.

##Svart - Svår
###För vem?
För avancerade cyklister
###Cykelval
Din cykel är väl underhållen och du har noggrant värderat varenda komponent för att den ska passa dig och din cykling. Du har sett till att den svagaste länken i kedjan inte är din cykel. Du är ödmjukt medveten om att den svagaste länken är du själv.
###Var är rumpan?
Rumpan används aktivt både för att styra och balansera cykeln. Rumpan hänger ofta tätt ovanför bakhjulet
###Balans
Du och cykeln är ett. Du använder din större kroppsmassa för att vrida cykeln dit du vill. Dina armar och ben är en förlängning av dämparna. Huvudet är stilla medan kroppen och cykeln rör sig under dig. Du lyfter enkelt framhjulet över hinder från knähöjd och uppåt. Du drömmer om att kunna bunnyhoppa och göra manuals, om du inte redan kan det
###Hinder
Här kan allt hända och du behöver vara såpass skicklig att du själv kan bedöma, värdera och hantera alla slags terräng. Du ser var de bästa linjerna finns, var du kan bromsa och var du kan utnyttja terrängen för att pumpa fart. Dropp upptill höfthöjd som inte går att rulla förekommer.
Framförallt vet du när det är dags att svälja stoltheten och gå.
###Åka omkull
Skråpartier som är så avancerade att du behöver ha 100% kontroll på bromsen. Hinder som kommer att skicka dig över styret om du inte lyfter framhjulet. Du kan fastna i hinder både framåt och åt sidorna.
###Exempel
Kan ha partier där det inte finns möjlighet att stanna säkert förrän hela sektionen passerats, till exempel branta stenpartier där ett försök att avbryta halvvägs sannolikt innebär att du kraschar. Saknar ofta alternativa linjer. Branter som påminner mer om fritt fall

Det svarta låter kul.

Just dropp som inte är rullbara stepdowns tycker jag dock ganska sällan förkommer på naturlig stig. Där jag varit hittills iaf. Du kanske å andra sidan tänkt att det ska täcka delvis byggt också.

Just dropp som inte är rullbara stepdowns tycker jag dock ganska sällan förkommer på naturlig stig. Där jag varit hittills iaf. Du kanske å andra sidan tänkt att det ska täcka delvis byggt också.

Tänk dig att det ligger en sten eller skreva i "branten" som man riskerar att fastna på. Eller att det ligger en sten eller kant precis där man rullar ut. Eller att den rullar ner i en grop/dike. Men visst, någonstans här börjar väl definitionen av dropp flyta över i hopp.

Tänk dig att det ligger en sten eller skreva i "branten" som man riskerar att fastna på. Eller att det ligger en sten eller kant precis där man rullar ut. Eller att den rullar ner i en grop/dike. Men visst, någonstans här börjar väl definitionen av dropp flyta över i hopp.
Det jag har fått problem med är just hopp/drop med kant/ränna där man sätter framhjulet om man rullar. Det räcker med <40cm för att det ska bli knas.
Utan kant beror det väldigt på gaffel tune & kvalitet mer än slag tror jag.

Tycker graderingarna ser bra ut. Det största "problemet" jag stöter på när jag söker nya gröna stigar med frugan som är total nybörjare att graderingen är så jäkulst godtycklig på t.ex. TrailForks.
Senast mötte vi branta hällar med drops på en stig som utmärkt grön med kommentar "bra för nybörjare". Jäklar vilken utskällning jag fick :)

Jättebra jobbat, och väldigt noggrann och omfattande gradering (y) . Funderar lite på det här med cykelval och slaglängd som det står i röd men inte i svart. Jag tänker att slaglängden i sig har ganska liten inverkan på hur lätt eller svårt det är att köra en stig (alltså svenska naturstigar, inte bikepark), däremot påverkar det farten och hur trött man blir. Å andra sidan filtrerar man ju bort lättare och klenare xc-hojar så det kanske är bra.

Att dropp är med tycker jag är bra, det är en ganska tydlig vattendelare mellan att kunna köra dropp som inte är rullbara och att inte kunna göra det.

Jag tror det beror lite på hur man cyklar. Jag är rätt kass på att ta dropp men bra på att rulla över saker. Tycker väldigt sällan det är ett reellt hinder på naturlig stig, även om det så klart hänt. Men håller helt klart med om att eftersom det är en vattendelare, särskilt om det är ett dropp ner i en teknisk landning, så är det bra att det är med. Den stora frågan är väl om en sådan grej ska gradera upp en hel stig som i övrigt inte är röd eller svart.

borde inte crux vara med separat? Det är ju nice att veta att det finns ett hopp med ett dike nedanför om man nu brukar volta på dem.

EDIT. Frågar åt en kompis

borde inte crux vara med separat? Det är ju nice att veta att det finns ett hopp med ett dike nedanför om man nu brukar volta på dem.

Beror väl på om det är ett enda eller om det är i linje med resten av stigens svårighetsgrad tänker jag. Plus alternativ linje eller inte kanske.

...men bra på att rulla över saker. Tycker väldigt sällan det är ett reellt hinder på naturlig stig, även om det så klart hänt.
Jag tror att du själv satte fingret på det. :) Jag har aldrig cyklat med dig (tror jag inte), men däremot med en del av dina cykelkompisar. Om du håller samma klass som dem så är du betydligt skickligare än genomsnittet. Det blir tokigt att sätta er i mitten av normalfördelningskurvan :)

Du kan hälsa kompisen att jag håller med, till viss del. Om något avviker från rundans generella karaktär bör det omnämnas/märkas ut. Däremot tycker jag inte att säg en 15 km blå runda ska graderas upp bara för att det finns några röd/svarta klippsektioner där de flesta bär cykeln. Cyklar man naturstig kan man inte räkna med att någon gått före och krattat.

Jag tror att du själv satte fingret på det. :) Jag har aldrig cyklat med dig (tror jag inte), men däremot med en del av dina cykelkompisar. Om du håller samma klass som dem så är du betydligt skickligare än genomsnittet. Det blir tokigt att sätta er i mitten av normalfördelningskurvan :)
Jag passar väl in någorlunda i den gruppen, ja. Men nu tog du bara halva mitt citat ;-)
Är det dropp på en stig så är det fortfarande ett märkbart hinder för mig. Men så länge det går att rulla ok. Därav min känsla av att det sällan finns ett stort behov av att kunna droppa eftersom jag sällan stöter på den barriären.

Jag passar väl in någorlunda i den gruppen, ja. Men nu tog du bara halva mitt citat ;-)
Är det dropp på en stig så är det fortfarande ett märkbart hinder för mig. Men så länge det går att rulla ok. Därav min känsla av att det sällan finns ett stort behov av att kunna droppa eftersom jag sällan stöter på den barriären.

I Hellasgården finns det många drop i stigarna. Jag är också inte duktigt på större drop. Ofta finns det en annan linje i runt drop i Hellasgården, men då måste man går flera meter tillbaka och hitta en small linjen som är svårt att ser. Det tog lång tid innan jag minns tillräckligt tidigt att svänga i small linjen på alla drop jag möter i Hellas. Jag (och min son) har också blivit duktigt på att rulla av större drop, men måste lära mig att droppa större drop.

I Hellasgården finns det många drop i stigarna. Jag är också inte duktigt på större drop. Ofta finns det en annan linje i runt drop i Hellasgården, men då måste man går flera meter tillbaka och hitta en small linjen som är svårt att ser. Det tog lång tid innan jag minns tillräckligt tidigt att svänga i small linjen på alla drop jag möter i Hellas. Jag (och min son) har också blivit duktigt på att rulla av större drop, men måste lära mig att droppa större drop.
Går det att rulla kallar jag det nog oftast en step down. Eller bara en kort brant. Det är först när du måste kunna droppa det jag tänker på, och som jag uppfattade att Arons klassificering utgick från.

Går det att rulla kallar jag det nog oftast en step down. Eller bara en kort brant. Det är först när du måste kunna droppa det jag tänker på, och som jag uppfattade att Arons klassificering utgick från.

Många är (nästan) vertikalt ofta med stenkistan efter det, så det går inte att rulla av.

Vart finns alla dessa drop I hellas ?
Tycker annars det låter lite som Arons gradering nästan bara går utför, betydligt oftare det tar stopp när jag ska upp för något än ner ...

Tycker annars det låter lite som Arons gradering nästan bara går utför, betydligt oftare det tar stopp när jag ska upp för något än ner ...
Bra feedback! Tycker dock att klättringarna är svåra att klä i ord då det handlar om mycket mer än teknisk förmåga. En bra klättrare behöver också vara explosiv och ha bra uthållighet.

tycker samma. och att det är lite overengineering i beskrivningarna? kanske bra få ner textmassan...

Bra feedback! Tycker dock att klättringarna är svåra att klä i ord då det handlar om mycket mer än teknisk förmåga. En bra klättrare behöver också vara explosiv och ha bra uthållighet.
Explosiv kan ju va bra , även när du ska ner för ett 1/2m drop , men ska du upp för samma drop åt andra hållet behövs iofs inte så mycket uthållighet ;)
Edit : sen ingår det att ha en viss uthållighet för att va en duktig cyklist , en stig eller klättring kan nog få en gradering svart i min bok nästan bara för den är fysik jobbig utan att varje krux var för sig är vidare "svårt".

Senast ändrad:
Ja hur ofta är inte känslan att "det här hade kanske gått om det inte varit på toppen av en redan jobbig klättring och jag är trött nu"? Ofta. Det gör ju inte stigen svårare, det betyder bara att jag är svag.

Vart finns alla dessa drop I hellas ?

Det finns några på blå spåret. Flesta kan man köra om, men andra linjen är ofta gömda. Tre Amigos och Triagonalen har både mindstens en. Corona har en fin drop, få stenar efter och inte vertikalt. Min son rulde av den just innan han fyllde 6 år, men inte efter det, och jag har aldrig orkat. Inbillar mig att det är för att sin 24" cykel var relativt långt och tyngdpunkten lågt, men tror att virkliga problemet är att jag är feg.

Senast ändrad:
det jag pratar om är nog rent mekaniskt svårt att rulla även med 29'' dödsenduro. Jag har dock fått ändra mig i andra frågor...

ett mått på hur svårt något är skulle kunna vara hur ofta en genomsnittlig cyklist måste gå av cykeln för att ta sig fram, ner eller upp. 1gr/1km 2gr/1km 10gr/1km osv.. dock svårt att vara överens om vad en genomsnittlig cyklist är..

Jag tycker det var en bra gradering. Mrn jag tror den skulle göra sig ännu bättre med ett representativt foto för vardera kategori.

Klokt att inte låta enstaka hinder definiera svårigheten, men var också tydlig med att så är fallet. Det kanske också ska skilja sig mellan gröna och blå jämfört med hur röda klassas. Min känsla är att nybörjare generellt har en större tröskel att kliva av cykeln och tolkar det som ett nederlag att behöva göra det. Så tex om en grön led innehåller ett kort rött parti bör det tydligt markeras och kanske skifta hela stigen till blå, men om en röd stig innehåller ett svart parti räcker det nog med en kortare passus i texten, möjligen inte alls. Man kan nog anta att cyklister som hanterar röda leder har så god självinsikt att de själva kan bedöma vad de kan köra.

Fanns det inte ett system som angav både generell svårighet och crux? Det var det jag syftade på.

ett mått på hur svårt något är skulle kunna vara hur ofta en genomsnittlig cyklist måste gå av cykeln för att ta sig fram, ner eller upp. 1gr/1km 2gr/1km 10gr/1km osv.. dock svårt att vara överens om vad en genomsnittlig cyklist är..
Svårt är en underdrift.

Jag kan tycka att en endimensionell gradering kan bli väl trubbig. Skulle gärna se att man klassificerar typ av cykling och svårighetsgrad för sig. Ex XC-Enduro-Downhill-Trial-... kombinerat med teknisk svårighetsgrad.

Exempel:
I ena änden av spectrat finns en teknisk XC-sig kan ju bestå av rotmattor och branta klättringar som gör att en mindre "duktig" cyklist får gå stora delar -> Inte så kul
I andra änden finns downhill med stora hopp som även en relativt duktig downhill cyklist inte hanterar men enligt ovan gradering skulle all downhill i princip vara svart

Då skiljer sig Hellas från Göteborg och de ställen i Alperna och Pyrenéerna jag varit på helt enkelt.
Tycker inte det är helt ovanligt även om det som du säger oftast går att rulla eller halvdroppa det mesta.

Några stigar med mandatory icke anlagda, icke rullbara drop i Göteborg:

Rökaren (bredvid Overwatch), Ugglan/döds-hobo, Rollercoaster (tror jag inte går att rulla iaf) & Delikata i ÄGB.

Getryggen mini-rampage, Loose Moose, Scary Mary & Best trail (norrut) i DSO.

Sedan finns det väldigt många stigar med halvt rullbara drop, som halvmeterstrappstegen på t ex Grisryggen och starten på Kalhygget. Kör man med styrfart eller mer kan man sätta ner framhjulet först, dvs behöver inte rycka. Men om någon kör väldigt långsamt och rullar ut kan de gå över styret. Bäst på dom är ändå att hänga bak och droppa för tvåhjulslandning.

Senast ändrad:
Tycker inte det är helt ovanligt även om det som du säger oftast går att rulla eller halvdroppa det mesta.

Rökaren (bredvid Overwatch), Ugglan/döds-hobo, Rollercoaster (tror jag inte går att rulla iaf) & Delikata i ÄGB.

tycker även kvarg gör dig arg i Mölnlycke har ett drop som inte går att rulla. Insåg det halvvägs utför och fick hoppa av cykeln :)

Sedan finns det väldigt många stigar med halvt rullbara drop, som halvmeterstrappstegen på t ex Grisryggen och starten på Kalhygget. Kör man med styrfart eller mer kan man sätta ner framhjulet först, dvs behöver inte rycka. Men om någon kör väldigt långsamt och rullar ut kan de gå över styret. Bäst på dom är ändå att hänga bak och droppa för tvåhjulslandning.
Detta plus andra ifrågasättanden av min uppfattning av läget har lett till att jag nu blivit utmanad att cykla en massa passager som påstås kräva dropp men som jag av olika oklara skäl inte minns. Mitt motkrav är att det dokumenteras och följs av öl.

Loose Moose hävdar jag dock är 100% rullbar med stor säkerhet. Getryggen Rampage (inget mini i namnet Fredrik, ocoolt) köper jag. Resten av stigarna verkar jag inte kunna namnen på även om jag förmodligen cyklat de flesta någon gång.

TBC.

Detta plus andra ifrågasättanden av min uppfattning av läget har lett till att jag nu blivit utmanad att cykla en massa passager som påstås kräva dropp men som jag av olika oklara skäl inte minns. Mitt motkrav är att det dokumenteras och följs av öl.

Loose Moose hävdar jag dock är 100% rullbar med stor säkerhet. Getryggen Rampage (inget mini i namnet Fredrik, ocoolt) köper jag. Resten av stigarna verkar jag inte kunna namnen på även om jag förmodligen cyklat de flesta någon gång.

TBC.
Vi löser det där med followcam och öl. Jag tar dig till dig stigarna, du saktar ner och rullar utför kanten. :)

FYI Loose Moose fegade jag ur på i vinterväta och försökte rulla en gång i låg fart. Voltade över styret. Droppar det varje gång, noll risk vs att rulla.

Du har säkert kört flera av dom men bara kört det i farten och inte tänkt så mycket. Blir oftast bäst.

Vi löser det där med followcam och öl. Jag tar dig till dig stigarna, du saktar ner och rullar utför kanten. :)

FYI Loose Moose fegade jag ur på i vinterväta och försökte rulla en gång i låg fart. Voltade över styret. Droppar det varje gång, noll risk vs att rulla.

Du har säkert kört flera av dom men bara kört det i farten och inte tänkt så mycket. Blir oftast bäst.
It's a date!

Jag fegade första gången på Loose Moose, när trädet låg där. När du visade den för mig. Efter det droppat eftersom jag haft fart.

Badgers i bamseparken har ett lite lurigt dropp men det kanske går att rulla runt också.

Intressant skala, mycket bra där!
Jag tänker att på svensk stig kan det vara fint att ha fokus lite på både platt, upp och ner. I stora världen (och ffa usa) verkar alla nuförtiden bara bry sig om att veva upp långsamt och bomba ner utförs, men många stigar i Sverige är böljande, härliga stökfester. Många av mina favvostigar i olika områden i Sverige skulle nog huvudsakligen kvala in som blå på gränsen till röd. Allt går att cykla med båda hjulen i marken, och säkert i teorin med rumpan på sadeln. Men de stackarna som provar har sällan speciellt kul. För att de ska bli njutbara så krävs det en hel del finess (eller jävligt mkt slaglängd), pump, småbunnies, manuals osv, och det visar sig att jag sitter så lite på sadeln att jag lika gärna kan göra en Ville och bara ta bort den. Så mycket slaglängd behöver jag egentligen inte heller (men där är jag nog lite speciell), 100mm f/b räcker gott och även helstelt skulle egentligen fungera.

Jag tror den stora endurovågen snart har sköljt över oss och det kanske lugnar ner sig lite med 170mm-cyklar som jagar KOMs i nerförsbackar, och när trenden går tillbaks like mot att platt knepig stig inte längre är transportsträcka som gärna undviks utan en del av målet med turen är det bra om skalan fortfarande är tillämpbar.

Och så en detalj jag inte riktigt förstår.
På röd, vad betyder egentligen " Rullbara drop upptill höfthöjd kan förekomma."
I min värld är något som kallas dropp per definition något som inte går att rulla, om det inte är ganska lågt. Är det för att jag kör med barnstorlek på hjulen som jag tänker att en vertikal höfthög avsats inte går att rulla?

Hmm, det verkar som att många hakar upp sig på det där med dropp/rull. Det kanske inte var så pedagogiskt som jag föreställde mig? Min tanke var att klackar är en ganska tydlig "feature" på stigen och något som nybörjaren ofta tycker är lite läskigt. Det blir därför något som är ganska handfast att peka ut, till skillnad mot stigbredd, storlek på stenar och annat som lätt blir vagt. Det går också någon slags "vattendelare" när folk lär sig droppa, då släpper plötsligt väldigt mycket och de tar ett skutt i sin förmåga.

Graderingarna är framförallt skrivna för de som inte har så stor erfarenhet. Jag vet att de flesta av er som "hakat" på formuleringen befinner er i andra änden av skalan, ni rullar/droppar det mesta utan att fundera så mycket på vilket. Men om ni tänker brett, både ur nybörjarens och den erfarnes perspektiv, kan jag förtydliga det där med dropp/rull på något sätt så att så många som möjligt får en rättvisande bild av stigen?

Hmm, det verkar som att många hakar upp sig på det där med dropp/rull. Det kanske inte var så pedagogiskt som jag föreställde mig? Min tanke var att klackar är en ganska tydlig "feature" på stigen och något som nybörjaren ofta tycker är lite läskigt. Det blir därför något som är ganska handfast att peka ut, till skillnad mot stigbredd, storlek på stenar och annat som lätt blir vagt. Det går också någon slags "vattendelare" när folk lär sig droppa, då släpper plötsligt väldigt mycket och de tar ett skutt i sin förmåga.

Graderingarna är framförallt skrivna för de som inte har så stor erfarenhet. Jag vet att de flesta av er som "hakat" på formuleringen befinner er i andra änden av skalan, ni rullar/droppar det mesta utan att fundera så mycket på vilket. Men om ni tänker brett, både ur nybörjarens och den erfarnes perspektiv, kan jag förtydliga det där med dropp/rull på något sätt så att så många som möjligt får en rättvisande bild av stigen?
Jag tycker det är bra. Möjligen kan du skriva svår eller farlig att rulla så kanske alla blir nöjda

+1, dropp är absolut en vattendelare och även om det blir lite fel ord att använda för oss så tror jag det är rätt ord att använda då det är en typisk grej man är rädd för om man närmar sig den här skalan underifrån. Skriver man stepdown så tror jag färre förstår vad som menas.

##Blå - Medelsvår
###Hinder
Stenar, rötter och andra hinder är så stora att du aktivt behöver reglera kurs och fart för att ta dig förbi. Alla dropp går att rulla.

##Röd - Krävande
###Hinder
Skarpa kurvor med skrå åt fel håll. Stora rotmattor. Stenkistor. Avsatser där du behöver kunna lyfta över framhjulet för att kunna passera. Högre rullbara drop som kräver en aktiv viktfördelning(eller annat ord, se blå ovan) kan förekomma.

Sen kan jag egentligen tycka att delningen mellan blå och röd är just att man behöver rycka i styret. Men det är bara jag som drömmer om andra stigar än som finns i verkligheten.

Tillbaka
Topp