Svårt å byta vajrar?

bruse

Aktiv medlem
Svårt å byta vajrar?
Inte alls, svarar ni, superenkelt. För den som gjort det förr.
Nu åsyftar jag både växelvajrar och bromsvajrar

Behövs det speciella verktyg för det, för man måste väl klippa vajrarna till rätt längd, samt klippa till höljena? Och de där ändhylsonra, är e bara att trä på för hand?

Nåt speciellt man bör tänka på?

Svårt å byta vajrar?
Du vill ha en riktig viretång eller en dremmel med kapskiva för att få bra snitt. Det är viktigt att ytorna på höljena inte blir sneda.

Sen brukar jag också kapa höljet med en bit wire i, då trycker man inte ihop innerhöljet.

Du skall heller inte blanda ihop broms och växelhöljen.

Det var väl det viktigaste.

/rikard

Svårt å byta vajrar?
Du behöver en bra avbitartång att kapa vajrar och höljen med. Har du bara en vanlig avbitare
så kan du ju tejpa wire-änden innan du klipper för att undvika fransning. Men bäst är ju helt
klart en tång med överlappande käftar. 89 spänn på Biltema till exempel, funkar nog både till
wire och höljen.

9561190.jpg

12-186_l.jpg

Ändhylsorna trär du på vajern när allt sitter påplats och nyper till med en polygrip eller lite löst
med avbitartången så att de nyps fast om wiren.

När man klipper höljena är det väl eg. mest viktigt att få ett rakt och snyggt snitt och att de inte
spricker i längsled (billiga shimanohöljen om man slarvar). Och sedan att man rundar till öppningen
i höljet så att wiren löper lätt. :)

Senast ändrad:
Svårt å byta vajrar?
Kabeländar köper man lätt hos Jarla t.ex. 2:- /st. En Knipex är guld värt. Det enda svåra är att justera växlarna...åtminståne för mig ! :o)

//Skogling

Svårt å byta vajrar?
Så det är så man ska göra, jag våldade med en vanlig avbitare och klämde höljena runda i efterhand, hmmm. Jag klippte vajrar med samma tång. Nåväl, det funkade bra!

Svårt å byta vajrar?
mina blev inte spretiga, eller klippte jag dom med eltången, kommer inte riktigt ihåg men jag skulle tro att det var med vanlig avbitare, Det är ju annars bara att snurra ihop den och klämma åt ändhylsan.

Svårt å byta vajrar?
när jag byttre wire på min hoj så klippte jag med min letherman, funkade fint. den klrar inte dom tjockaste wire men det gick iallfall.
men nya verktyg är ju annars jävligt gött.

Svårt å byta vajrar?
LEAF Skrev:
-------------------------------------------------------
> när jag byttre wire på min hoj så klippte jag med
> min letherman, funkade fint. den klrar inte dom
> tjockaste wire men det gick iallfall.
> men nya verktyg är ju annars jävligt gött.
>
> // Christian Löfstrand, din thermos i gryningen.

Därför har man en Gerber=) Har klarat alla höljen jag har klippt hemma hittils! En riktig vajertång är dock lättare. Med lite trixande går det hyffsat bra med vanlig sidavbitare också! Man tar vad man har ibland...

/Erik

Svårt å byta vajrar?
trallgök Skrev:
> klipp för 17-gubbar inte vajern så att den inte
> "trådar sig" innan den sitter på plats och är
> färdig för en ändhylsa

Tips: Om man inte har en riktig vajertång kan man undvika trådning genom att dra en bit tejp runt vajern innan man klipper, och sen klippa mitt i tejpen.

/Johan

Svårt å byta vajrar?
Nu ere aktu vajerbytning som gäller! Skulle justera bakväxeln, å den fransa upp sig mer å mer, å nu har den fastnat i det nedersta vajerhöljet!

Hoppas stadens cykelbutiker har alla prylar jag behöver, ska ju cykla på lördag!
Hur kommer man åt vajerfästet i växelreglaget, på en Deore?

Svårt å byta vajrar?
Tack alla, växelreglaget är delat, så jag ser konstruktionen. Sprängskisser utskrivna, XTR-växelvajerkit med allt inkluderat samt vajertång är nu inköpt (stod mellan valet Deore eller XTR).

Annorlunda höljändar än vad det är nu på cykeln. Det följer med 7 gummiaktiga ändar, tror de ska vara där höljena sitter i de där ramöronen, samt 3 hårda, som jag antar ska vara vid reglagen, samt sist nere vid bakväxeln.

Ok, vem kan jag ringa klockan ett inatt om det skiter sig, som kommer inom 5 minuter å först tröstar mig, å sen hjälper mig? Känner mig hopplös med tummen mitt hand. Men det är väl bara vad jag tror, det bruakr alltid lösa sig i slutänden.

(När jag hade bil - jo haft en Volov en gång i 2 år - så fick svågern meka med det som behövdes, han hade komplett verkstad å tog bara ett kaffepaket som betalt för jobbet - Löfbergs såklart! så varför förstöra själv då?!)

Då blire ikväll å springa mellan tv:n (Fortet), nya datorn som ska byggas ihop å konfas, cykeln å vajerbyten, samt fredagswhiskeyn. Hjälp, jag behöver en kvinna som kan göra mer än en sak i taget!

Svårt å byta vajrar?
bruse Skrev:
> Hjälp, jag
> behöver en kvinna som kan göra mer än en sak i
> taget!

Skall hon dricka whiskey och titta på fortet åt dig medans du mekar?

/rikard

Svårt å byta vajrar?
rikard Skrev:
> bruse Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hjälp, jag
> > behöver en kvinna som kan göra mer än en sak
> i
> > taget!
>
> Skall hon dricka whiskey och titta på fortet åt
> dig medans du mekar?

Låter väl som en bra arbetsfördelning? Två saker var, PK så det förslår.

Svårt å byta vajrar?
Jag har börjat köra med växelvajer i bromshöljena till bromsarna på landsvägsscyklarna efter att ha läst i MBr om nått MTB-team som gjorde så. Klart mindre friktion och bättre känsla.
Ändhylsor har jag rationaliserat bort, duttar med lite superlim när vajern är klippt istället.

Svårt å byta vajrar?
bruse Skrev:
> Fan! Höljena är ju gråa, de misspryder min svarta
> cykel!

Där fick du för XTR. Du skulle lyssnat på erik h.

/J

Svårt å byta vajrar?
Sällan hört nån som haft så mkt bekymmer med något så trivialt som att byta några vajrar..... Jag kan komma hem till dig o sänka din whisky o fyllemeka din cykel till oanade höjder... eller vänta förresten. Jag är ju i Åre då så det kan jag inte.. ha ha ha ha ha ha

Svårt å byta vajrar?
Ett annat tips är att ha Finishlines Krytech tunna olja i höljena, det driver ut fukt och förhindrar rost. Dessutom luktar den gott, bara en sån sak.

Svårt å byta vajrar?
Rippa, jag drack både whiskeyn själv å bytte vajrar! Va ju skitsimpelt... förutom att jag skulle mecka ihop en ny pc å installera den samtidigt.

Jisses vilken skillnad, går ju som en dans att växla. Bara ge sig på framväxeln när jag har tid.

Bara färgen jag stör mig på...
Men nu är allt klart: whiskeyn sut, bakväxelvajer bytt och injusterat, samt nya pc:n igång med allaförtielva servicepack.

Svårt å byta vajrar?
bruse Skrev:
> Bara färgen jag stör mig på...

Färglägg med spritpenna? De finns i deore-svart har jag för mig. :-)

/Johan

Tillbaka
Topp